بخشی از مقاله

چکیده: 

گره از نقوش تزئینی هندسی مهم در معماری سرزمینهای اسلامی است که در طی دورههای مختلف کاربرد وسیعی پیداکرده و معماران و مهندسان با تبحر در اصول ترسیم هندسی توانستهاند انواع بیشماری گره ایجاد و ابداع نمایند. برای تداوم هنر گره سازی دانستن روش ترسیم گره جهت رسم آن بر کاغذ با پرگار و خط کش و در مقیاس واقعی اجرا با ریسمان و خط کش ضروری است؛ لذا بخش مهم از این میراث هنری ارزشمند را فنون و روشهای هندسی ایجاد آن شکل می دهد که میتوان گفت چنانچه گرههای بجا مانده در ابنیه تاریخی را میراث کالبدی بدانیم، روشهای ترسیم و دانش مرتبط با آن و میراث ناملموس مولد این هنر اسلامی است و لازمه تداوم این هنر، تداوم اصول هندسی و روشهای رسم پیوند خورده با آن است؛ که به دلیل پیچیدگی بسیار روشهای رسم، انقطاع نظام استادشاگردی و نیز شفاهی بودن بخش عمدهای از این دانش امروزه بسیاری از این روشها روبه فراموشی است.

مقاله حاضر در تلاش برای سادهسازی و تداوم روشهای ترسیم گره چهار شمسه سرمهدان ابتدا به توضیح و معرفی این گره و روشهای موجود برای رسم آن پرداخته و سپس روشی جدید را بر اساس رسم کوچکترین مدول تشکیلدهنده گره و سادهسازی مراحل ترسیم ارائه مینماید که علاوه بر قابلیت اجرای سنتی با ریسمان و خط کش با روشهای جدید رایانهای نیز بهسرعت و سهولت قابل ترسیم است. در این روش بهعلاوه خلاصه شدن مراحل رسم و سادهسازی به خاطر سپاری و آموزش آن را برای دانشجویان و مجریان تسهیل مینماید.

کلید واژگان: نقوش تزئینی هندسی، گره، چهار شمسه سرمهدان، روش ترسیم

تبیین مسئله: 

گرهها از نقوش هندسی مهم در تزئینات بناهای دوران اسلامی است که تداوم تولید و بهکارگیری آنها در حوزه های اجرایی نیازمند دانستن روشهای ترسیم هر گره است؛ اما ازآنجاکه روشهای موجودغالباً بهصورت

در متن اصلی مقاله به هم ریختگی وجود ندارد. برای مطالعه بیشتر مقاله آن را خریداری کنید