بخشی از مقاله

چکیده امروزه دولت سیار از پرطرفدارترین سرویسهای مورد استفاده در جوامع پیشرفته و در حال پیشرفت می باشد و تکامل این سرویس در جامعه اطلاعاتی به سرعت رو به گسترش است در این راستا و جهت استفاده دائم و همه جایی از این سرویسها، بسیاری از دولتها برای ارائه خدمات به شهروندان از آخرین تکنولوژیهای موبایل استفاده می کنند.
تحقیق حاضر ، از نظر هدف کاربردی و از نظر روش توصیفی- تحلیلی می باشد. جامعه مورد مطالعه در این تحقیق کارکنان، مدیران و کارشناسان سازمان های دولتی جمهوری اسلامی ایران که به طور میانگین 240 نفر می باشند و بر اساس جدول کوکران تعداد 144 نفر بعنوان جامعه نمونه انتخاب شده اند و با توجه به اینکه سازمان های زیادی با خصوصیات متفاوت وجود دارند از نمونه گیری تصادفی طبقه بندی شده استفاده شده است. نتیجه تحقیق حاضر به این نکته اشاره دارد که عوامل 2 گانه اصلی تحقیق در 8 عامل فرعی و 9 شاخص سازماندهی شده اند و از 16 شاخص پیشنهادی تعداد 7 مورد آن حذف گردید و در نهایت تعداد 9 شاخص نهایی حاصل شد.

مقدمه با پیشرفت فناوری اطلاعات و ارتباطات و احساس نیاز روزافزون جوامع بشری به دریافت خدمات دولتی به شیوه ای کارآمدتر و مفیدتر ، در سراسر جهان دولت ها در صدد برقراری راهبردهای دولت الکترونیکی برآمدند تا بتوانند برای شهروندان و سازمان های دولتی و خصوصی و خلاصه همگان خدمات بر خط نیز دسترسی کافی به اطلاعات را ، فراهم نمایند. بنای راهبردهای دولت الکترونیکی بر آن است که از روزآمدترین و خلاقانه ترین اشکال فناوری اطلاعات و ارتباطات در اصلاح کارکردهای مهم و بنیادی دولت بهره گیرد. - مجیدزاده، - 1388 شبکه های بیسیم با در نظر گرفتن مزایای آنها از قبیل قابلیت تحرک، انعطاف پذیری به هنگام نصب، کاهش هزینه نگهداری و مقیاس پذیری، در شبکه های ارتباطی کاربردهای فراوانی دارند و زیرساختهای لازم برای پیاده سازی این تکنولوژیها در اکثر کشورهای در حال پیشرفت فراهم شده است. در واقع m-government راهکاری جهت یکپارچگی سیستمهای IT و تجهیزات موبایل شهروندان می باشد ولی آنچه که در سرویسهای ضروری است، میزان اطمینان کاربر از امنیت تعاملاتی مانند بانکداری الکترونیکی، خرید از راه دور و حتی امنیت مشخصات فردی و خصوصی خود مانند پرونده شهروندی، پرسنلی و پزشکی می باشد چرا که دزدی شخصیت از حملاتی است که در جوامع امروزی از دغدغه های بزرگ افراد می باشد. - لینچ، - 2008 البته با وجود اینکه تکنولوژیهای موبایل، ارتباطات را تسهیل می کند ولی با توجه به ناامن بودن ارتباطات از طریق رسانه هوا و همچنین آسیب پذیریهای سیستمهای موبایل، مخاطرات غیر قابل لمسی در این روش دیده می شود. یکی از مهمترین کارکردهای دولت سیار و همراه تجارت همراه می باشد. تجارت سیار، گسترشی طبیعی در ادامه تجارت الکترونیکی و کانال جدیدی است که کاربران از طریق آن می توانند به صورت بی سیم با یکدیگر و باکسب و کارها تعامل داشته باشند. این امر برای مصرف کنندگان سیار تسهیلاتی آسان و انعطاف پذیر به شیوه ای تعاملی و در هر زمان و مکانی فراهم می کند.

- صفری، - 1382 پیشرفت فناوری و توسعه فناوری های سیار منجر به شکل گیری نوع جدیدی از تجارت الکترونیکی تحت عنوان تجارت سیار شده است. در این نوع تجارت، ارتباطات به صورت سریع و بی سیم صورت می گیرد .تجارت سیار عبارت است از خرید و فروش کالاها و خدمات با استفاده از وسایل بی سیم از قبیل تلفن های همراه یا کمک داده های شخصی .در تعاریف دیگر، تجارت سیار به" هر گونه انتقال الکترونیکی یا تبادل اطلاعات که بوسیله یک ابزار سیار و از طریق شبکه سیار انجام می شود و طی آن ارزش حقیقی یا پیش پرداخت پولی در قبال دریافت کالا، خدمات یا اطلاعات منتقل می گردد "تعریف می شود. - چانگ، - 2004 یا در شکل ساده تر به "فرآیندی اطلاق می شود که طی آن تبادلات تجاری از طریق شبکه های مخابراتی سیار و با استفاده از ابزارهای پرداخت، ارتباط یا اطلاعات سیار نظیر گوشی های تلفن همراه یا سایر ابزارهای دیجیتالی مشخص انجام شود. - دزیانی، - 1382 تجارت سیار و تجارت الکترونیکی دارای مشکلات مشترک بسیاری هستند.به طور خاص، هر دو شامل ملاحظات امنیتی ، محافظت از مشتری و قوانین محتوایی می باشند. به طور خلاصه، هر دو صنعت دارای مشکلات و دشواری هایی هستند که برآمده از تراکنش های انجام شده در یک رسانه الکترونیکی می باشد .به دلیل محدودیت های شبکه ها و دستگاه های سیار، هنگامی که مشکل تکنیکی جدیدی پیش می آید، دشواری های موجود پیچیده تر می گردد و در نتیجه ترجمه مستقیم قوانین تجارت الکترونیکی به تجارت سیار ناکافی و غیر موثر می باشد - لینچ،. - 2008 یکی از تغییرات اساسی جامعه امروز، ظهور فناوری اطلاعات و ارتباطات است که منافع زیادی را به همراه دارد. با وجود مزایای بالقوه متعدد، توسعه و استقرار این فناوریها برای برخورداری از این مزایا کافی نیست، بلکه فناوری باید به وسیله کاربران به کارگرفته شود. در صورت عدم پذیرش و به کارگیری فناوری جدید توسط کاربران، سرمایه گذاری در حوزه مورد نظر بی نتیجه خواهد ماند - صفری،. - 1382خدماتی که دولت ها بوسیله تلفن همراه ارائه می دهند شامل خدمات تجارت الکترونیک، خدمات کارفرمایان مانند شرکت ها و سازمان ها، خدمات گردشگری و توریستی، خدمات نظام وظیفه، خدمات ترافیکی، خدمات عمومی و . . . اشاره نمودکه برای گسترش و توسعه این خدمات عواملی مانند عوامل زیرساختی موبایل، عوامل امنیتی، عوامل فرهنگی و عوامل قوانین و مقررات از مهمترین عوامل موثر در افزایش خدمات پیش گفته می باشد. چگونگی و شناسایی عوامل موثر در افزایش و توسعه خدمات دولت الکترونیک منوط به پذیرش کاربران از این سامانه ها می باشد و این مهم فراهم نمیگردد مگر با شناسایی دقیق عوامل موثر در بهره گیری موثر از خدمات ارائه شده دولت از طریق تلفن همراه که منظور و مقصود نهایی این تحقیق است.

کلیات تحقیق مرور ادبیات و سوابق مربوطه فرماندهی و کنترل

فرماندهی و کنترل که به C2 معروف است بیاننسبتاً جدیدی در مکالمات و بحثهای نظامی می باشد که بعد از جنگ جهانی دوم مرسوم شده است - موسسه صنایع دفاع،. - 1384 در گذشته نقش کنترل و فرماندهی در جنگها برعهده شخص فرمانده بود . با گذشت زمان ، اصطلاح C2 با کلمه جدیدی بنام C3I جایگزین شد که علاوه بر کنترل و فرماندهی بحث ارتباطات و اطلاعات نیز به آن اضافه شد. - ولوی، - 1383 کنترل و فرماندهی در تازه ترین تعریف با نام C4I1 بیان می شود که بحث محاسبات و کلمه کامپیوتر نیز وارد مقوله فرماندهی و کنترل شده است . اصول کلی کنترل و فرماندهی که از زمان جنگ جهانی دوم تا به امروز باقی مانده است شامل مشاهده ، جهت یابی و واکنش می باشد. با بکارگیری C4I یک نیروی کوچک نظامی، بسیار مؤثرتر از نیروهای متعارف و قراردادی عمل خواهد کرد . هنگامی که سیستم های C4I از یکپارچگی لازم برخوردار باشند تبادل اطلاعات بین آنها بخوبی صورت پذیرفته و کمک می کند تا نیروهای نظامی با بهره گیری از برتری در عوامل سرعت، انسجام، وحدت و هماهنگی، بر دشمن فایق آیند. - ولوی، - 1383 عوامل فرهنگی:

مجموعه پیچیدهای از دانشها، باورها، هنرها، قوانین، اخلاقیات، عادات و هرچه که فرد به عنوان عضوی از جامعه از جامعه خویش فرامیگیرد تعریف میکند. - نادری، - 1393 توسعه:

در لغت به معنای خروج از »لفاف و پوشش« است. در قالب نظریه نوسازی، لفاف همان جامعه سنتی و فرهنگی و ارزشهای مربوط به آن است که جوامع برای متجدد شدن باید از این مرحله سنتی خارج شوند. همچنین در جایی دیگر به لحاظ لغوی، توسعه با توجه به مصدر عربی آن به معنای فراخی و وسعت آمده است. - صیامی، - 1381 عوامل امنیتی: تنوع خدمات و کاربرد های تلفن همراه تنوعی از جرایم و سوء استفاده ها را نیز در کنار خود دارد که تحت دکترین های حقوقی متفاوتی قر ار دارند از جمله سرقت گوشی تلفن همراه، سرقت خدمات مخابراتی، تقلب در صورتحساب، دستیابی شبکه سلولی، شنود، سرقت اطلاعات گوشی تلفن همراه، اسپم، سیم کارت های جعلی، کپی سیم کارت و نظایر اینها که متناسب با هر خدمت نوینی امکان سوء استفاده از آنها نیز برای مجرمین وجود خواهد داشت - اسمیت، - 2000 عوامل زیرساختی: زیر ساخت، در عمومیترین حالت، یک دسته از عوامل ساختاری به هم پیوسته میباشد که تکیهگاه اسکلت یک ساختمان کامل را فراهم میآورد. این واژه در زمینههای متفاوت معانی گوناگونی میدهد، اما شاید در بسیاری موارد جهت اشاره به جادهها، و مجرای فاضلاب از آن استنباط شود. ممکن است این عوامل گوناگون مجتمعا زیرسازه شهری، زیرسازه مربوط به شهرداری، یا بطور ساده سازههای عمومی نامیده شوند، اگرچه ممکن است به عنوان بخش خصوصی یا تشکیلات اقتصادی دولتی گسترش یافته و اداره شوند. ممکن است در دیگر موارد کاربردی، زیرسازه جهت اشاره به تکنولوژی اطلاعات، کانالهای غیر رسمی و رسمی ارتباطات، ابزارهای

در متن اصلی مقاله به هم ریختگی وجود ندارد. برای مطالعه بیشتر مقاله آن را خریداری کنید