بخشی از مقاله

چکیده:

امروزه در رقابت بین بنگاههای اقتصادی ، تکنولوژی و نحوه ارزیابی آن نقش زیادی را به عنوان یک متغیر استراتژیک مهم در توسعه ی اقتصادی اجتماعی است .شناخت و سیاست گذاری درست برای تکنولوژی اهمیت فراوانی دارد.همانطور که می دانیم ,برای کمک به سیاست گذاری های تکنولوژی"به اطلاعات آینده نگر"1بهتری نیاز است.ضرورت استفاده از تکنولوژی امری بدیهی می باشد لذا نیاز به ارزیابی توانمندی های تکنولوژی بیش از پیش احساس می شود.

دراین مقاله با استفاده از مدل پاندا و رامانا سن, که متشکل از سه بعد اصلی و نه بعد فرعی است سطح توانمندی شرکت ماموت را مورد ارزیابی قرار داده است. نتیجه ی این بررسی ارائه راهکار های بهبود برای کاهش شکاف موجود می باشد.

-1 مقدمه

از آنجایی که پیشرفت و توسعه تکنولوژی با توسعه اقتصادی در یک سازمان ارتباط مستقیم دارد می تو.ان سطح و میزان توسعه تکنولوژی یک سازمان را نشانه ای از اقتدار آن دانست ّ برای توسعه تکنولوژی ابتدا بایستی به تکنولوژی مربوطه دست یابیم سپس درصدد ارتقا آن باشیم..هدف از تو سعه تکنولوژی عمدتا با بالا بردن سطح کیفیت محصولات,افزایش توان بهبود و ارتقا تکنولوژی می باشد.به گونه ای که ایده های اولیه به نوآوری تکنولوژی تبدیل شده و سپس به محصولات و خدمات جدید تبدیل گردد.لذا در جهان تکنولوژی به عنوان یک عامل استراتژیک در اقتصاد شناخته شده می باشد و مورد توجه جمع کثیری از سیاست مداران است.

شرکتها و بنگاههای تولیدی همواره درگیر مسائل اجرایی بسیار زیادی از قیبل خرید ، فروش ، تامین مواد اولیه ، امور حسابداری ، بیمه و.... همچنین تغییرات شدید در محیط رقابت میباشد . لذا استفاده از مدلها و روشهای ارزیابی تکنولوژی طولانی در این بنگاهها جوابگو نمی باشد ، به عبارت دیگر مدیران فنی و کارشناسان با توجه به تجارت کسب کرده و بطور ذهنی قادر به تعیین حدود توانایی شرکت در حوزه های مختلف تکنولوژی میباشد.

به نظر میرسد ابزار مناسب جهت تایید و تصدیق این تخمین های ذهنی ، مدلهای توانمندی تکنولوژی می باشد. سازمانها ناگزیر باید به تحول تکنولوژی و ایجاد تکنولوژی های پیشرفت روی بیاورند.

اما این سوال مطرح میشود که در مسیر به دست آوردن تکنولوژی,بهترین راه برای کم کردن شکاف تکنولوژِی کدام است؟ازاین رو ارزیابی توانمندی تکنولوژی بنگاه یکی از مهم ترین مرحله در برنامه بنگاه ها می باشد.

-2مرور ادبیات:
تکنولوژی تمام دانش ها ، محصولات ، ابزار و روشها و سیستم هایی است که به خدمت گرفته میشود تا محصول یا خدمتی ارائه شود. تکنولوژی فرآیند انتقال و تبدیل منابع به محصولات از طریق دانش ، تجربه ، اطلاعات و ابزار است. - خلیل، - 1381 ارزیابی تکنولوژی تحلیلی است که جهت شناسایی نقاط ضعف و قوت دارایی های تکنولوژی سازمان انجام می شود و هدف آن ارزیابی موقعیت تکنولوژی سازمان در مقایسه با رقبا و پیشرفته ترین تکنولوژی هاست.

ارزیابی سطح توانمندی تکنولوژی ابزاری است که برای تعیین قابلیتهای مورد نیاز و اجرای الویت های تکنولوژیک بکار می رود و در آن نه تنها به بررسی و ارزیابی مشکلات و کاستی های تکنولوژیک بنگاه توجه می شود بلکه نسبت به شناسایی مزیت های نسبی تکنولوژیک بنگاه نیز اقدام می گردد

امروزه برای باقی ماندن در عرصه رقابت ، سازمانها ناگریز باید به تحول تکنولوژی و ایجاد تکنولوژیهای پیشرفته روی بیاورند

اما این سوال مطرح می شود که در مسیر به دست آوردن تکنولوژی ، بهترین راه برای کم کردن شکاف تکنولوژی کدام است؟

به نظر می رسد ابزار مناسب جهت تایید و تصدیق این تخمین های ذهنی ، مدلهای توانمندی تکنولوژی میباشد. تجربه نشان می دهد که مدلها و روشهایی که در شرکت بکار گرفته می شوند بایستی دو خاصیت اساسی داشته باشند اولا ساده و ثانیا در زمان کوتاه و قابل قبولی نتیجه را ارائه دهد.

در متن اصلی مقاله به هم ریختگی وجود ندارد. برای مطالعه بیشتر مقاله آن را خریداری کنید