بخشی از مقاله

چکیده

این تحقیق به بررسی تجزیه و تحلیل ریسک ایمنی فرآیند تهیه محصولات لبنی با استفاده از روش FMEA در شرکت پگاه گیلان می پردازد. این تحقیق دارای سه فرضیه می باشد که در کنترل کارکنان، کنترل فیزیکی محیط و کنترل شیمیایی محیط بعنوان متغیر های مستقل و ایمنی فرآیند تهیه محصولات لبنی بعنوان متغیر وابسته این تحقیق در نظر گرفته شده اند. تحقیق حاضر از نظر هدف کاربردی بوده و بر اساس طرح، از نوع توصیفی- پیمایشی می باشد. جامعه ی آماری پژوهش حاضر شرکت پگاه گیلان می باشند.

با توجه به اهمیت موضوع و محدود بورن جامعه آماری نمونه آماری تحقیق شامل کل جامعه ی آماری می باشد. برای انتخاب نمونه های آماری با توجه به محدود بودن اعضای جامعه که 185 نفر بوده از فرمول نمونه گیری کوکران برای جامعه محدود استفاده شده که تعداد نمونه 125 نفر برآورد گردید. به منظور گردآوری اطلاعات از روش کتابخانه ای و میدانی بهره گرفته شده است. ابزار جمع آوری اطلاعات در این تحقیق پرسشنامه می باشد. در پژوهش حاضر جهت آزمون فرضیه ها از آزمون T تک نمونه ای - آزمون های تی تک - برای مقایسه میانگین استفاده شده است. نتایج تحقیق نشان دادند که هر شه متغیر مستقل کنترل کارکنان، کنترل فیزیکی محیط و کنترل شیمیایی محیط بر ایمنی فرآیند تهیه محصولات لبنی تاثیر معناداری دارد، بنابراین هر سه فرضیه این تحقیق تایید شدند.

کلیدواژگان : کنترل کارکنان، کنترل فیزیکی محیط، کنترل شیمیایی، ایمنی فرآیند تهیه محصولات لبنی

.1مقدمه

امروزه صنایع غذایی، یکی از مهمترین و گسترده ترین صنایع فعال در عرصه اقتصاد جهانی می باشند. رشد روزافزون جمعیت، متنوع شدن سلایق مصرف کنندگان، افزایش اهمیت سلامت محصولات غذایی، تغذیه سالم به عنوان عامل پیشگیری از بروز بسیاری از امراض، برجسته تر شدن نقش مواد غذایی از جنبه های اقتصادی و بهداشتی و ... همگی مبین نقش قابل توجه تغذیه و صنایع غذایی در زندگی بشر امروز می باشد. شیر و فرآورده های آن از هنگامی که انسان قادر به پرورش و بهرهبرداری از حیوانات اهلی شد، به عنوان یکی از مهمترین مواد غذایی به شمار می آید.

روش تجزیه و تحلیل حالات شکست و اثرات آن 1یک روش سیستماتیک برای شناسایی پیشگیری از وقوع مشکل در محصول و فرآیند آن می باشد. این روش بر جلوگیری از بروز عیب و نقص، افزایش ایمنی و افزایش رضایت مشتری تمرکز دارد. هدف از FMEA در یک فرآیند یا محصول، پیشگیری از وقوع مشکل است - البته قبل از وقوع آن - . به عبارت دیگر FMEA با بهینه سازی فرآیندها و محصولات باعث کاهش مبالغ زیادی از هزینه ها می شود. تجزیه و تحلیل نقص های مشاغل با استفاده از روش FMEAاین امکان را فراهم کرد که علل مختلف دارای پتانسیل بوجود آوردن شرایط حادثه یا امکان متوقف کردن فازهای عملیاتی شناسایی شوند. با توجه به نتایج به دست آمده به وضوح در می یابیم شناسایی خطرات به روش FMEA و انجام اقدامات کنترلی اصلاحی قبل از شروع عملیات تا حد قابل قبول میتواند از شدت حوادث بکاهد.

.2بیان مساله

مهمترین بخش از هر برنامه ایمنی و بهداشت و به عبارت کاملتر هر سیستم مدیریت ایمنی و بهداشت شناسایی خطرات است و در واقع موتور سیستم محسوب می شود. ابتدا باید خطرات را شناسایی نمود تا بتوانیم بر اساس آن راه مقابله و حذف خطر را پیشنهاد کنیم و اهداف و برنامه های ایمنی بهداشت خود را تنظیم نماییم. هرچه شناسایی خطر دقیق تر باشد سیستم ما عملکرد بهتری را برور می دهد. [5]

شناسایی خطر و ارزیابی ایمنی روش های مختلفی دارد که از جمله روش های شناسایی و ارزیابی خطر می توان به گشت ها و بازرسی های ایمنی ممیزی ,تجزیه تحلیل ایمنی شغل , FMEA2 تجزیه و تحلیل خطرات عملیاتی و ... اشاره نمود.

در متن اصلی مقاله به هم ریختگی وجود ندارد. برای مطالعه بیشتر مقاله آن را خریداری کنید