بخشی از مقاله

چکیده

با بهبود چشم انداز مورد نیاز زیبایی شناختی برای پلها، از معماری در طراحی مناظر پلها استفاده شد. بر اساس فرم های عملکرد عمومی، استفاده از معماری در چشم انداز طراحی پل میتوان مورد استفاده قرارگیرد. چهار نقطه شروع در طراحی معماری وجود دارد: تناسب و مقیاس، سه بعدی روش ترکیب، مفهوم طراحی معماری، همنشینی رنگ و مواد. نمونهها برای تجزیه و تحلیل چهار نقطه شروع، مورد استفاده قرار میگیرند. این چهار نقطه شروع، با استفاده از تکنیکهای طراحی معماری، تکنولوژی و هنر، زیبایی شناسی و مکانیک، میتواند بطور اساسی باهم ترکیب شوند و یک طرح کلی از یک منظر را به ما ارایه دهند. در آینده معماری کاربرد بیشتری و بیشتری را در طراحی مناظر و چشم انداز پلها خواهد داشت.

مقدمه

در سالهای اخیر، نیاز عمومی ساخت و ساز در بخش پل سازی، نه تنها برای پاسخگویی به عملکردهای حمل و نقل، بلکه برای در نظر گرفتن هماهنگی با محیط اطراف، بیشتر مد نظر قرار گرفته است. مهندسین پل سازی باید بیشتر به ترکیب اساسی تکنولوژی و هنر و به دنبال آن، روش طراحی ترکیب زیبایی شناسی و مکانیک، توجه کنند. مفهوم طراحی از طراحی چشم انداز پل، ترکیب تکنولوژی و هنر، زیبایی شناسی و مکانیک صورت اساسی است. دورنمای پل، هنر تزیینی با ارزشی است. چشم انداز پل با جلوههای بصری خوب و ارزش زیبایی شناختی میتواند حس زیبایی شناسی مردم را بیرون کشیده و نیز میتواند با محیط اطراف تشکیل منظرهای هماهنگ و یکنواخت بدهد. به منظور طراحی چشم انداز ایده آل پل، طراحان نیاز به الهام خلاقانه بیشتری دارند.

یک راه جدید از طراحی پل شده است با استفاده از تکنیک های طراحی معماری در طراحی پل چشم انداز ساخته شده است، این یک روش جدید برای تحقق بخشیدن به ترکیب اساسی از تکنولوژی و هنر، زیبایی شناسی و مکانیک است.

با تحلیلها و نتیجه گیری، چهار نقطه شروع در طراحی معماری بصورت زیر خلاصه شدهاند: تناسب و مقیاس، روش ترکیب سه بعدی، مفهوم طرح معماری و نظم وترتیب رنگ و مواد.

نسبت و مقیاس

ترکیب خاصی از تناسب و مقیاس میتوانید حس زیبایی شناسی بصری به ارمغان بیاورد.

-1 تقسیم پل

با تنظیم دهانه پل به عنوان مقیاس اصلی، و سپس با توجه به فاکتور مقیاس خاص، مانند بخش طلایی و یا روش متقارن، موقعیتهای بخشهای مهم پل میتواند تعیین شود. با قطعه بندی پیوسته، هر نقطه تقسیم میشود و میتوان آنها را برای تعیین موقعیت برج پل، اسکله پل، نرده پل و غیره مورد استفاده قرار داد. در گذشته، در مقایسه با ابعاد وابسطه، ضریب ساخت و ساز متناسب میتواند تعیین شود. برای مثال، موقعیت برج پل کابلی دو برجی میتواند توسط بخش طلایی به دو قسمت مساوی تقسیم شود - شکل. - 1

شکل :1 استفاده از تناسب در پل کابلی تک برجی

برخی از تکنیک های رایج مانند روش آمار و ارقام مشابه وجود دارد - شکل. - 2 با تنظیم مربع، مستطیل طلایی، دایره، و غیره با تنظیم مربع، مستطیل طلایی، دایره، و غیره به عنوان مشخصه اساسی شکل برای تقسیم بندی تناسب تشابه پل میتواند تقسیم شود.

شکل :2 شکلهای مشابه تقسیم - تایوان پل رنگین کمان

-2 تعادل متقارن و نامتقارن

به جز اثر بصری اغراق آمیز القا شده توسط ساختارشکنی - deconstruction - ، اکثر کارهای پذیرفته شده توسط افراد بایستی دارای یک نسبت تعادل پذیر و ترکیب پایداری باشند. به علت هویت معماری خاص پل، حفظ تعادل و پایداری اصول اساسی طراحی پل هستند.

تعادل شامل تعادل متقارن و نامتقارن است، تعادل متقارن - شکل - 3 نشان میدهد که شکل و موقعیت همگی به شدت متقارن هستند، تعادل نامتقارن - شکل - 4 نشان میدهد که شکل و موقعیت نامتقارن است، اما گشتاورهای تشکیل شده توسط این دو در یک نقطه ی مرکزی برابر هستند.[

شکل :3 شکل تعادل متقارن

شکل :4 تعادل نامتقارن

در متن اصلی مقاله به هم ریختگی وجود ندارد. برای مطالعه بیشتر مقاله آن را خریداری کنید