بخشی از مقاله

چکیده:

هدف این مقاله شناسایی و بررسی عوامل اثر گذار، بسته بندی محصولات غذایی، بطور کلی و محصولات لبنی بطور خاص بر روی تصمیم گیری خرید مصرف کنندگان در خرده فروشی ها و سوپر مارکت ها است. برای شناسایی ودسته بندی عوامل موثر بر تصمیم گیرید خرید و انتخاب محصول در قفسه های فروشگاه ،توسط مصرف کنندگان نهایی و خانواده ها از روش ترکیب یافته های قبلی و اکتشافی استفاده شده است. .نتایج بدست آمده از تحقیق نشان می دهد که عوامل مهم اثر گذار بسته بندی بر روی تصمیم گیری خرید محصولات غذایی را می توان در قالب دو دسته عوامل ،کارکردی و عوامل روانشناختی بسته بندی تقسیم بندی نمود.

عوامل کار کردی شنا سایی شده در این پژوهش عبارتند از،تاریخ مصرف ،ترکیبات ومحتویات بسته ،اندازه بسته بندی ،کیفیت بسته بندی ، هزینه بسته بندی برقیمت محصول،آسان باز شدن بسته مواد غذایی ،مسائل زیست محیطی ،حمل و نقل، پرچرب یا کم چرب بودن لبنیات و عوامل روانشناختی عبارتند از،شکل هندسی بسته ،رنک بندی بسته ،تجربه وخاطره خرید، نام و نشان تجاری محصول ،محل قرارگرفتن لوگو بر روی بسته ، روش تولید و فرآوری ،سنتی یا کارخانه ای بودن لبنیات ،مکان تولید لبنیات بصورت محلی یا کارخانه ،تصاویر ،نمادها ،فونت نوشتاری . و برای تجزیه و تحلیل وبررسی اثر گذاری عوامل شناسایی شده در تصمیم گیری خرید ،جامعه آماری مورد مطالعه ،تعداد 600 پرسشنامه ساخته شده از عوامل در سوپرمارکتهای شهرستان میناب ،رودان،سیریک و بندر جاسک، توزیع و 490 پرسشنامه تکمیل وجمع آوری گردید.و برای مدلسازی وبررسی ارتباط میان متغییرها از روش حداقل مربعات جزئی با نرم افزارSmart PLS و. برای تحلیل معناداری روابط مدل از ضرایب معناداری - t-value - استفاده شده است. .نتایج تحقیق نشان می دهد که عوامل روانشناختی با ضریب مسیر./721 در مدل بیشترین تاثیر را برروی تصمیم گیری خرید محصولات لبنی دارند.

مقدمه

بسته بندی جزء لازم وضروری زندگی مدرن است. هرچه یک کشور صنعتی تر و مدرن تر باشد،به همان نسبت اهمیت و گستردگی کالاهائی که دارای بسته بندی هستند نیز بیشتر است . امروزه تولید بسته ها به یک صنعت ،هنر ،فعالیت اقتصادی بزرگ تبدیل شده است .بستهبندی تصویر ذهنی مشخصی از برند ارائه میدهد و به برقراری ارتباط میان مشتری و برند کمک مینماید. از نظر روانشناختی، محصولات جذاب منجر به ارزیابی مثبتی از برند میشوند - کروزبر و مالتر، ، 2005-176، -176 . - 165ایران طی دهه ی گذشته تفاوتهای چشمگیری در صنعت بسته بندی تجربه کرده است.علی رغم برخی مشکلات ریز و درشت،روندهای مشاهده شده نشان از سرعت اوج گیری گرایش به محصولات بسته بندی شده از طرف مصرف کننده است.

به بیان دیگر این روزها تاثیرات بسته بندی بر زندگی روزمره مردم کاملا قابل لمس است .یکی از نتایج رشد شگفت انگیز افزایش شهر نشینی ،تغییر در فرهنگ مصرف ،تمایل بیشتر به صرفه جویی در زمان و استفاده از محصولاتی با دوره مانده گاری بالاتر،ارزش افزوده بیشتر و دارای استانداردهای کیفی لازم خواهد بود.برای هر مصرف کننده ای تجربه خرید محصولاتی وجود دارد که دلیل را نمی دانیم یا قصدی برای این خرید نداشته ایم .عقیده کلی بر این است که افزایش سرعت زندگی و زمان کم برای خرید، مصرف کنندگان را فکر می اندازد که برای خرید خواروبار،روزانه زمان کمتری را برای تصمیم گیری صرف کنند یا در برابر مشاهده جلوه زیبایی از نمایش محصول در فروشگاه بدون خرید قبلی محصول را بخرند - 2016،, - Kumar

طبیعتا برای این موضوع دلایل روانشناختی هم وجود دارد که به عملکرد مغز و واکنش آن به تحریک در برابر اطلاعات و گرافیک روی بسته بندی باز می گردد.نیمکره چپ مغز به تحلیل نوشته ها و کلمات می پردازد.همین مساله طراحان را ترغیب کرد تا نوشته ها را درسمت چپ بسته بندی و عکسها را متمایل به قسمت راست بسته بندی قرار دهند تا فرایند دریافت سیگنال از کالا به مغز سریعتر شکل گرفته و کالا در میان چندین محصول از رقبای دیگر،سریعتر خودنمایی کند.

در برخی از مطالعات اندازه بسته بندی محصول و محل قرارگرفتن آن در فروشگاه موجب تمایل به خرید انگیزشی در میان مصرف کنندگان شد.دریک مطالعه مقایسه ای بین جامعه فرانسه و سوئد،مشاهده شده که در سوئد که در سوئد آبنبات،روزنامه ،لباس،نان و نوشیدنی های غیر الکلی و در فرانسه بسکوئیت،پنیر،محصولات آرایشی و میوجات بصورت انگیزشی خریداری می شود.در این مطالعه علت خرید آبنبات در سوئد قرار گرفتن آن نزدیک باجه پرداخت ذکر شده و خرید پنیر در فرانسه را نتیجه کوچک کردن بسته های کالا می دانند - - Delaby,2013

همانطور که در جدول شمارهی 4، مشاهده میشود سطح درآمدی زیر یک میلیون کمترین و بیشترین مربوط به سطح درآمدی بین یک تا دومیلیون تومان بوده است، به این ترتیب که14.89درصد زیر یک میلیون و 40.81 درصد بین یک تا دو میلیون تومان سطح درآمدی خود را بیان داشتهاند از سوی دیگر 24.48 درصد سطح درآمدی خود را بین دو میلیون تا سه میلیون و همچنین 19.79درصد سطح درآمدی خود را بالاتر از سه میلیون بیان نمودهاند.

برای آزمودن مدل این تحقیق از تحلیل دادهها بوسیله مدل معادلات ساختاری با نرمافزار Smart PLS استفاده شده است. مدلیابی معادلات ساختاری، مدلی آماری برای بررسی روابط خطی بین متغیرهای مکنون - مشاهده نشده - و متغیرهای آشکار - مشاهده شده - است. غربالگری ابتدایی دادهها و بیان آمارهای توصیفیدر این بخش از تحقیق نیاز است که محقق قبل از شروع تحلیل نهایی موارد زیر را بررسی کند تا نتایج به دست آمده از تجزیه و تحلیل دادهها معتبر و مورد اطمینان باشند.

در متن اصلی مقاله به هم ریختگی وجود ندارد. برای مطالعه بیشتر مقاله آن را خریداری کنید