بخشی از مقاله

چکیده

در دنیاي کنونی جایگاه سرمایه گذاري در شرکت هاي بورسی در کشورها نقش تعیین کننده اي دارد و هدف مدیران و سرمایه گذاران از سرمایه گذاري، به حداکثر رساندن ثروت سرمایه گذاران می باشد . این حداکثر شدن ثروت خود را در قالب بازده نشان می دهد یعنی سرمایه سهامداران زمانی افزایش می یابد که بتوانند بازده بیشتري را بدست آورند. عوامل مختلفی بر روي بازده شرکت ها تاثیر گذار می باشند که از مهمترین این عوامل می توان به سود هر سهم ، سود تقسیمی ، درجه اهرم مالی و درجه اهرم عملیاتی اشاره کرد.

هدف اصلی این تحقیق بررسی محتواي اطلاعاتی است که نرخ رشد این متغیرها نسبت به بازده ایجاد می کند. براي انجام این کار داده ها از یک نمونه 185 تاي از شرکت هاي بورس اوراق بهادار تهران براي دوره -1388 - - 1391 گردآوري شدند . ونرخ رشد این متغیرها را در دوره هاي یک، دو و سه ساله بدست آوردیم سپس با استفاده از آزمون ،T به مقایسه میانگین دو جامعه پرداختیم. و براي نشان دادن محتواي اطلاعاتی که نرخ رشد متغیرها به عنوان اطلاعات مکمل ایجاد می کنند از الگوي آچیسون و سانبورن استفاده کردیم.

نتایج بیانگر آن شد که سود هر سهم و سود تقسیمی براي دوره هاي طولانی و کوتاه مدت داراي محتواي اطلاعاتی نسبت به بازده می باشد. درجه اهرم عملیاتی براي دوره هاي بیشتر از یکسال نسبت به بازده داراي محتواي اطلاعاتی می باشد. درجه اهرم مالی براي دوره هاي یک تا سه ساله داراي محتواي اطلاعاتی نمی باشد ولی براي دوره هاي بیشتر از سه سال داراي محتواي اطلاعاتی می باشد. این در حالی است که وقتی نرخ رشد متغیر ها در الگوي آچیسون و سانبورن قرار می گیرد فقط در بعضی مواقع محتواي اطلاعاتی ایجاد می کنند.

مقدمه

بازده سهام یکی از فاکتورهاي مهم در انتخاب بهترین سرمایه گذاري ها است. و سرمایه گذاران در پی فرصت هاي سرمایه گذاري هستند که بازده سرمایه آنها افزایش یابد. براي رسیدن به این هدف سرمایه گذاران باید عوامل زیادي را مد نظر قرار دهند. زیرا نقدترین دارایی خود را به اوراق بهادار تبدیل می کنند . اگر سرمایه گذاران بدون توجه به یکسري از عوامل اقدام به سرمایه گذاري نمایند نتایج مطلوبی از سرمایه گذاري عاید آنها نخواهد شد. اصلی ترین عاملی که هر سرمایه گذار در تصمیم گیري هاي خود مورد توجه خاص قرار می دهد نرخ بازده است یعنی سرمایه گذاران به دنبال پربازده ترین فرصت ها براي سرمایه گذاري مازاد منابع خود در بازارهاي سرمایه هستند

براي بدست آوردن بازده باید عوامل مرتبط با بازده و نحوه اي ارتباط این عوامل با بازده را به طور دقیق شناخت. هر چه ما از متغیرهاي تاثیر گذار بر بازده سهام ، شناخت بهتري داشته باشیم راحتر می توانیم بازده بیشتري به دست آوریم. بررسی اطلاعات حسابداري در بازار سهام یکی از موضوعات مورد مطالعه در ادبیات تحقیق حسابداري و امور مالی بوده است

که ما در این تحقیق به دنبال این هستیم که محتواي اطلاعاتی ، چند تا از متغیرهاي حسابداري را نسبت به بازده سهام در شرکت هاي بورس اوراق بهادار تهران بدست آوریم. از جمله این عوامل عبارتند از : اهرم مالی - DFL - ، اهرم عملیاتی - DOL - ، سودآوري - EPS - و سود تقسیمی . - DPS - در اینجا تعدادي از تحقیقات داخلی و خارجی مرتبط با موضوع تحقیق در زیر بیان می شود نتایج مطالعات بیور - 1968 - نشان می دهد که سود بخصوص زمانی که با اطلاعات جریان هاي نقدي همراه باشد داراي محتواي اطلاعاتی است.

هیو و همکاران - 2001 - به بررسی محتواي اطلاعاتی سود ، جریان هاي نقد عملیاتی و اقلام تعهدي شرکت ها در بورس چین براي سالهاي 1998-1985 پرداختند .نتایج بدست آمده نشان داد که سود داراي محتواي اطلاعاتی بیشتر از جریان هاي نقد عملیاتی می باشد

زهنگ - - 2012 به بررسی نقش اهرم عملیاتی بر قیمت گذاري داري ها پرداخت . براي این کار رابطه اي بین اهرم عملیاتی با نرخ بازده مورد انتظار ، اهرم عملیاتی با ریسک سیستماتیک و اهرم عملیاتی با بهره بازار را مورد آزمایش قرار داد . در تمام این تحقیق اهرم عملیاتی به عنوان یک متغییر اصلی در نظرگرفته شد. نمونه در این تحقیق شرکت هاي بورس آمریکا براي دوره زمانی 1988 تا 2011 می باشند.

تحقیق برآورد کننده سه نتیجه در ارتباط با اهرم عملیاتی شد که عبارتنداز : یک ، مدارك و شواهد براي ارتباط مثبت بین بازده مورد انتظار و اهرم عملیاتی در نمونه هاي این تحقیق تجربی ضعیف است. دو ، ارتباط مثبت بین بتا اهرم عملیاتی نشان می دهد که اهرم عملیاتی باعث تقویت ریسک سیستماتیک براي شرکت هاي که با آن مواجه هستند می شود . نتایج این تحقیق نشان می دهد که اهرم عملیاتی نقش مهمتري در تعیین ریسک سیستماتیک نسبت به اهرم مالی دارد. است.

گوتراس 2012 در تحقیقی به عنوان " نگاهی بر درجه اهرم عملیاتی و نرخ بازده مورد انتظار" در دانشگاه ویکتوریا به این نتیجه رسید که درجه اهرم عملیاتی ریسک سیستماتیک را افزایش می دهد و باعث افزایش بازده مورد انتظار می شود.

احسانی و سعیدي - 1379 - در تحقیقی به بررسی تاثیر سیاست هاي تقسیم سود بر بازده سهام پرداختند نتایج پژوهش حاکی از آن شد که اتخاذ سیاست تفسیم سود تاثیر معنی داري بر بازده سهام ندارد.

یزدي و همکاران - 1385 - در پژوهشی محتواي فزاینده اطلاعات سود - EPS - ، جریان هاي نقد عملیاتی و اقلام تعهدي در بازار سرمایه ایران را از طریق آزمون ارتباط بازده سهام با سود و اجزاي آن را بررسی کردند و به این نتیجه رسیدن که سود نسبت به جریان هاي نقد عملیاتی داراي محتواي اطلاعاتی بیشتر می باشد.

هاشمی و ساعدي - 1388 - به بررسی تاثیر ویژگی هاي خاص شرکت ها بر محتواي اطلاعاتی سود و جریان هاي نقدي عملیاتی در توضیح بازده سهام پرداختند نتایج آنها بیانگر این شد که بازده سهام با سود و جریان هاي نفدي عملیاتی براي شرکت هاي با سود پایدار - DPS - ، از شرکت هاي بزرگ با رشد بالا بیشتر است . همچنین بازده سهام در شرکت ها با اهرم مالی پایین ، با سود عملیاتی افزایش و با جریان هاي نقد عملیاتی کاهش می یابد.

خدامی و اسمائیلی - 1390 - تحقیقی را با این هدف ، که تغییرات در اهرم مالی می تواند به ارزیابی عملکرد کمک کند براي شرکت هاي بورس در دوره اي - 88-1378 - انجام دادن . نتایج تحقیق نشان داد که تغیرات اهرم مالی ، اطلاعاتی فراتر از معیارهاي سنتی به دست می دهد.تمرکز اصلی این مطالعه بر بازده جاري قرار گرفته است از آنجا که بازار ، محتواي اطلاعاتی تغییرات اهرم مالی را به موقع درك نمی کند تاثیر آن در دوره اي بعد تسریع می شود.

فرضیه هاي تحقیق

فرضیه -1 سود هر سهم - EPS - داراي محتواي اطلاعاتی نسبت به بازده می باشد.

فرضیه -2 سود تقسیمی - DPS - داراي محتواي اطلاعاتی نسبت به بازده می باشد. فرضیه -3 درجه اهرم عملیاتی - DOL - داراي محتواي اطلاعاتی نسبت به بازده می باشد. فرضیه -4 درجه اهرم مالی - DFL - داراي محتواي اطلاعاتی نسبت به بازده می باشد.

جامعه آماري، روش نمونهگیري

جامعه آماري در این پژوهش شامل شرکت هاي پذیرفته شده در بورس اوراق بهادار تهران می باشد .براي انتخاب نمونه از بین شرکت هاي پذیرفته شده در بورس اوراق بهادار تهران شرایطی در نظر گرفته شد ، که هر کدام از این شرکت ها داراي این شرایط باشند جز نمونه آماري به حساب می آیند.این شرایط عبارتند از :

. 1 شرکت هاي که تا اوآخر سال 1387 در بورس اوراق بهادار تهران پذیرفته شده باشند.

. 2 اطلاعات مالی شرکت ها براي دوره زمانی مورد مطالعه موجود باشد .

. 3 شرکت هاي که نماد آنها در دوره اي مورد مطالعه از لیست شرکت هاي بورسی خارج نشده باشد.

با اعمال معیار هاي فوق تعداد نمونه 184 شرکت می باشد که داده هاي آنهادر طی یک دوره اي چهارساله 1388 - تا - 1391 از صورت هاي مالی آنها ، کتابخانه بورس اوراق بهادار ، نرم افزار ره آورد نوین سایت CODAL.IR و ... گردآوري شد و در سطح خطاي %5 مورد آزمون قرار گرفتند. ابزار هاي مورد استفاده براي تجزیه و تحلیل داده ها نرم افزار EXCEL و SPSS می باشد.

در متن اصلی مقاله به هم ریختگی وجود ندارد. برای مطالعه بیشتر مقاله آن را خریداری کنید