بخشی از مقاله

چکیده

هدف از ارائه این مقاله این است که شاخص های تأثیرگذار در نگهداری و تعمیرات خودروهای نظامی شناسایی و مورد تجزیه و تحلیل قرار گیرد و با بررسی شرایط کنونی نگهداری و تعمیرات خودرویی بتوان به نتایج قابل قبولی دست یافت؛ از اینرو نبود برنامهریزی صحیح در امر نگهداری و تعمیرات در یگان های نظامی، سبب کاهش عمر خودروها می-گردد. با توجه به مصاحبه با صاحبنظران و اسناد و مدارک موجود در این پژوهش چهار شاخص مهارت کارکنان فنی و خدمه، اعتبارات، بازدید و نظارت فرمانده و همچنین قطعات یدکی مورد بررسی قرار گرفته است. این پژوهش به لحاظ هدف کاربردی و از نوع توصیفی-تحلیلی است.

طبق فرمول کوکران در سطح خطای %5 که در جامعه آماری 200 نفری از کارشناسان فنی و مدیران مراکز تعمیراتی و پشتیبانی یکی از سازمانهای نظامی انجام گرفته است. برای تدوین مبانی تئوری تحقیق از روش کتابخانهای استفاده شده و جمع آوری اطلاعات بصورت پرسشنامهای میباشد. و از نرمافزار spss جهت تجزیه و تحلیل دادههای مسئله استفاده گردیده است. بررسی ها نشان داد که در درجه اول ، شاخص میزان اعتبارات اختصاص یافته و در درجات بعدی به ترتیب شاخص های بازدید و نظارت فرماندهان ، تامین قطعات یدکی و میزان مهارت کارکنان در نگهداری و تعمیرات خودروهای نظامی تاثیر دارند.

واژگان کلیدی: خودروهای نظامی، نگهداری و تعمیرات، بازسازی، نوسازی

-1 مقدمه و بیان مسئله تحقیق:

بحث نگهداری و تعمیرات همواره از سالیان پیش مدنظر بوده وامروزه با پیشرفت تکنولوژی، اتوماسیون و بکارگیری از ماشین بجای انسان، سرعت روزافزونی پیدا کرده است. لذا اهمیت نگهداری و تعمیرات نیز بیشتر شده است. نگهداری و تعمیرات به مجموعه اقدامات و برنامههایی گفته میشود که بتواند تجهیزات را در سطح قابل قبولی از نظر کارکردی نگه دارد و یا تجهیزات و دستگاههای معیوب را به چرخه استفاده و بهرهبرداری باز گرداند. که دراین راستا استفاده موثر از سرمایه، نیروی انسانی و در نهایت استفاده از امکانات موجود میتواند کمک شایانی در جهت دستیابی به اهداف باشد. - حسینی،. - 1348

این سازمان نیروهای مسلح بایستی در اجرای کلیه عملیات مثمرثمر واقع باشد و خودرو یکی از تجهیزاتی است که در خصوص جابجاییهای به موقع نیروی انسانی، تجهیزات و وسایل و اقلام مربوط به یگانهای سازمان از جمله آماد و پشتیبانی بسیار پراهمیت است. به همین لحاظ سامانههای تعمیراتی این سازمان که عملیات نگهداری و تعمیرات خودرویی و ترابری این سازمان را انجام میدهند. اگر سیستم نگهداری و تعمیر در مورد خودروهای نظامی مأموریت خود را بدرستی انجام دهد، روی سامانه حمل و نقل و در سطح بالاتر در نیروهای مسلح تأثیر بسزایی خواهد داشت.

در وضعیت کنونی مراکز نگهداری و تعمیراتی این سازمان نظامی خطمشی و راهبرد مشخصی برای اجرای نگهداری و تعمیر ندارند و این باعث افزایش هزینهها و خرابی زودهنگام تجهیزات گردیده است و در بلند مدت باعث جوابگو نبودن تجهیزات و تعمیرات و تحمیل هزینههای گزاف در نت و عدم حاضربکاری خودروها میشود.بنابراین آنچه اهمیت دارد این است که چگونه میتوان از آمار رو به تزاید تعمیرات خودروها در یگانهای نظامی جلوگیری نمود؛ در این راستا بطور قطع انجام به موقع تعمیرات رده سازمانی توسط خدمه و کارکنان فنی و بویژه تعمیرات رده صحرایی تأثیر بسزایی در کاهش تعمیرات عمده دارد. از اینرو جدیت در امر نگهداری و تعمیر به موقع خودروهای نظامی، از فرسوده شدن سریع خودرو جلوگیری و در جهت حاضر به کاری آنها گام موثری برداشته و سبب حفظ و نگهداری سرمایههای ملی گشته و تحرک و ارتقاء آمادگی رزمی را برای یگانهای نظامی در بر خواهد داشت.

-2 هدف اصلی تحقیق:
تجزیه و تحلیل شاخص های تاثیر گذار در نگهدای و تعمیرات خودروهای نظامی

-1-2 اهداف فرعی
-اولویتبندی بین شاخص های تأثیرگذار در اجرای نت خودروهای نظامی
-تعیین میزان تأثیرگذاری شاخص های مؤثر در اجرای نت خودروهای نظامی

-3 سوال تحقیق:
شاخص های تاثیرگذار در نگهداری و تعمیرات خودروهای نظامی کدامند؟

-1-3 سوالات فرعی تحقیق

-چگونه میتوان بین شاخص های تأثیرگذار در اجرای نت خودروهای نظامی اولویتبندی کرد؟
-شاخص تأثیرگذار در اجرای نت چه میزان در نت خودروهای نظامی تأثیرگذار میباشند؟

-4 پیشینه تحقیق

نیروهای مسلح دارای منظمترین سیستم نگهداری و تعمیر است. شیوهی نگهداری و تعمیر متمرکز و با برنامهریزی مدون آن بر هیچ سازمانی پوشیده نیست. لیکن به دلایلی نگهداری و تعمیرات در این سازمان همیشه مطلوبیت لازم را نداشته وغالباً پر هزینه بوده است، که از جمله آن دلایل، تربیت و نگرش نظامیان در خصوص شیوههای نگهداری اقلام و تجهیزات است که نشئت گرفته از مصرفگرایی و تعمیرات بعد از خرابی و سیستم آموزشی نادرست و غیر پایهای میباشد. اما ایراد عمدهای که به سیستمهای نگهداری تمرکزی مانند نیروهای مسلح وارد است علاوه بر مدیریت تک قطبی، دیدگاه یکسانی است که به تمام تحهیزات موجود در سازمان میباشد.

حال با عنایت به موارد مطروحه فوق تحقیقات صورت گرفته در دانشگاههای تربیت مدرس، امام حسین، خواجه نصیر و علوم انتظامی و انجمن نگهداری و تعمیرات و انجمن لجستیک ایران، هیچکدام تابحال در خصوص این موضوع فعالیت تحقیقی انجام ندادهاند و بیشتر درباره اثر بخشی و کارایی مراکز تعمیراتی، برونسپاری نت و بررسی مشکلات و برنامهریزیهای نت پژوهشهایی صورت گرفته است که با مورد تحقیق حاضر متفاوت میباشند.برای مثال آقایی در تز کارشناسی ارشد خود بحثی با عنوان» بررسی میزان کارایی و اثر بخشی مراکز تعمیراتی خودرویی ناجا« - دانشگاه امام حسین - ع - - ، که کارایی مراکز تعمیراتی خودرو ناجا را بالاتر از حد متوسط ارزیابی نموده بود - آقایی،. - 1382

تشیعی در مقالهای با عنوان »استقرار و پیادهسازی نگهداری و تعمیر پیشگیرانه در تأسیسات آب شرب، با چالشها و دستاوردها«، نگهداری و تعمیر پیشگیرانه را باعث روند نزولی کاهش هزینهها در قیمت تمام شده آب دانسته است - تشیعی،. - 1388 رحمانی و همکاران در مقالهای به ششمین کنفرانس نگهداری و تعمیرات ایران با عنوان» ارائه نمونه موفق پیادهسازی سیستم مکانیزه نت خودرویی در نیروی زمینی سپاه« با انجام فعالیتهای نت پیشگیرانه میزان تعمیرات اضطراری بویژه خودرو را بررسی نموده که با بکارگیری نگهداری و تعمیر پیشگیرانه میزان هزینه تعمیرات کاهش چشمگیری داشته است؛ مواردی هستند که در مورد آنها تحقیقاتی صورت گرفته است.

-5 ادبیات پژوهش:

-1-5 مفاهیم نگهداری و تعمیرات

با انجام بهموقع و صحیح هرکدام از انواع نگهداری - اعم از پیشگیری و تعمیراتی - میتوان به اقتصاد سازمان کمک قابل ملاحظهای نمود. بهعنوان مثال اگر سامانههای خودرویی و جنگافزارها بهموقع مورد بازدید کارکنان، خدمه، رانندگان و سلسله مراتب فرماندهی قرار گیرند، آنگاه میتوان عمر مفید وسایل و تجهیزات را افزایش داد. در غیر اینصورت وسایل و تجهیزات موجود در اثر عدم نگهداری صحیح و اصولی از کار افتاده و نیاز به تعمیر پیدا میکنند که این مساله میتواند علاوه بر کاهش توان رزمی از نظر اقتصادی نیز هزینه-

در متن اصلی مقاله به هم ریختگی وجود ندارد. برای مطالعه بیشتر مقاله آن را خریداری کنید