بخشی از مقاله

چکیده :

پژوهش حاضر باموضوع بررسی اثرات اقتصادی، اجتماعی بازارهای هفتگی با تاکید بریکشنبه بازار در شهرستان صومعه سرا به نگارش درآمده است . ارتباط بین فروشندگان و مشتریان و بالعکس ، نحوه برخورد آنان دایره ای ازکنشهای متقابل را نشان می دهد . ارتباط بین پایگاه اجتماعی خریداران وکسبه ها،میزان رضایتمندی با عواملی چون تعداد خانوار، وجود و یا عدم وجود مغازه های میوه و سبزی درنزدیکی محل سکونت، سنجیده و مورد بررسی واقع شده است . درحقیقت این یک بررسی تحلیلی - کاربردی با هدف تبیین اثرات اجتماعی-اقتصادی بازارهای هفتگی وبررسی چگونگی گسترش وتثبیت جایگاه این بازار است.

یافته های این تحقیق نشان می دهد که ، دسترسی مطلوب،مستقیم و بدون واسطهی نواحی روستایی به بازار فروش برای عرضهی محصولات تولیدی روستایی، و شکلگیری کامل و سازمانیافتهی واحدهای تجاری در برخی ازنقاط روستایی،شهرستان باعث شده، روستاییان با عرضه مازاد تولیدات کشاورزی و غیر کشاورزی در آمد خود را افزایش دهند .همچنین اعمال سیاست های لازم حمایتی و هدایتی ،نظیر : تسهیل در اعطای وام های خود اشتغالی ،و برقراری نظم در بازار هفتگی می تواند کمک فراوانی به حضور بیشتر بیکاران روستایی - به عنوان فروشنده - در بازار بنماید.

کلید واژهها:بازار،توسعه روستایی،شهرستان صومعه سرا،تولید، اقتصاد
مقدمه

»روستابه عنوان کوچکترین واحد فضایی وسکونتگاهی،دارای کارکردهای مختلفی است،که نقش اقتصادی به همراه کارکردهای اجتماعی،درتبلور مکانی – فضایی آن بسیارموثراست. بنابراین هر چه کارکردهای روستا گسترده تر باشد ، پایداری اجتماعی – اقتصادی آن نیز بیشترتضمین می شود.« - افسرکشمیری ، 179 : 1372   - ازاین رو،جریان مبادله و بازار رسانی تولیدات روستاها - به عنوان بخش خدمات و مکمل بخش کشاورزی و صنعت - د ر یک فرآیند نظام مند نقش زیادی در بالندگی اقتصاد روستایی خواهدداشت. - سلطان زاده، - 12 :1386 »از جمله مباحث مطروحه در باب مسائل اقتصادی – اجتماعی روستاها،موضوع نحوه مبادلات آنها با بازارهای مختلف و چگونگی مکانیزم مناسبات سکونتگاههای روستایی با یکدیگر و با جوامع شهری می باشد.

دراین میان تنها روابط بابازارهای دائمی مطرح نبوده بلکه بازارهای دوره ای و هفتگی نیز از اهمیت و جایگاهی خاص در این مقوله بر خوردارند.این قبیل بازارهابه عنوان پدیده ای اجتماعی - اقتصادی و فرهنگی - فولکلوریک - موجب تعدیل وتنظیم مناسبات وروابط فیمابین مناطق روستایی وشهری می گردند. - کمالو، - 9 :1388 ایجاد بازارهای موقت هفتگی،روستائیان اطراف شهر ها را ترغیب خواهد نمود تا مستقیما تولیدات کشاورزی و سایر فراوردهای خود را به راحتی و در اغلب موارد بدون واسطه به مشتریان عرضه کرده و بدین ترتیب جنس عرضه شده با قیمت نازلتری به دست مصرف کننده برسد و چون عامل واسطه وجود ندارد ، سود بیشتری نصیب تولید کننده روستایی می شود ، که این امر به نوبه خود موجب رشد و ارتقاء اقتصاد منطقه - بویژه بخش کشاورزی - خواهد شد . - حسن پور ، :1374 - 5

در حال حاضر در شهرستان صومعه سرا علی رغم توسعه تجارت در شهر و روستاها  هنوز هم برای مبادله کالاهای کشاورزی ومواد مصرفی ، بازار هفتگی تشکیل می شود زیرا هم امکان عرضه مستقیم محصولات تولیدی در این بازار برای تولید کنندگان فراهم است و هم هزینه های فروش و بازار یابی برای کشاورزان به دلیل فروش مستقیم به حد اقل می رسد . به نظر می رسدبازار های هفتگی در شهرستان صومعه سرا صرفه نظر از ابعاد - کوچک یا بزرگ بودن - تاثیرقابل توجه ای بر اوضاع اقتصادی خانواده به ویژه خانواده روستایی داشته باشند. در حال حاضر 9 بازارهفتگی در سطح شهرستان فعال است که در جهت معرفی و عرضه تولیدات و کالاهای روستایی عمل می کنند.این تحقیق در پی آن است تا از یک سو باتبیین اثرات اقتصادی،اجتماعی این بازارها نقش آنها را در جریان مبادلات محصولات روستاییان آشکارنموده و از سوی دیگر راهکارهایی جهت ادامه فعالیت و گسترش حوزه نفوذ آنها ارائه نماید.

مبانی نظری

نخستین تلاش برای شرح الگوهای مکانی در ارتباط با بازار فروش و مصرف را» فون تانن - 1 - … انجام داده است. به طوری که، نظریه وی به عنوان چارچوبی برای سیاست مکانی، بسیاری از جغرافی دانان و اقتصاد دانان شده است .اما مهم ترین نظریه ای که به طور مستقیم در برنامه ریزی سکونتگا های روستایی واردشده، نظریه »مکان مرکزی - 2 - … می باشد که با نام »والتر کریستالر - 3 - … وکار پیشگامانه او در سال 1933 همراه است. اما برخی از مفاهیم این نظریه توسط لوش - 4 - - 1939 - ، دیوسن - 5 - - 1969 - ، بیون - - 6 - - 1977 ،بری وگریسون - - 7 - - 1985 ودیگران تداوم و تکامل یافته است. - شفیعی ثابت و دیگران،1386 - 2: در این نظریه، نقش عمده سکونتگاه های روستایی عمل کردن به عنوان بازار یا مراکز خدمات است.

بنابراین مهم ترین متغیرها میزان جمعیت و درجه مرکزیت است که می توان آن را به وسیله دو مفهوم » جمعیت آستانه - 8 - … - حداقل جمعیت لازم برای یک کالا یا خدمات است، که سودآوری قابل توجهی نیز داشته باشد - و» برد یک کالا - 9 - … - حداکثر فاصل های است که مردم برای خرید یک کالا یا خدمات سفر می کنند - ، اندازهگیری کرد. - Chapman, K., 1979: .249 - درمورد تاثیر و نقش بازارهای هفتگی در تحولات اقتصادی،اجتماعی روستاهای حوزه نفوذ در ایران نیزمطالعات فراوانی انجام شده است.در این بخش ، " کتاب گیلان " جامع ترین کاری است که در مورد موضوع و محل مورد مطالعه انجام شده است.این کار به تلاش گروه پژوهشگران ایران زیرنظرابراهیم اصلاح عربانی می باشد.

دراین کتاب ، توضیحات جغرافیایی لازم و تحلیل هایی پیرامون تغییرات و تحولات در بازارها ، نقش بازارها در تحولات سیاسی و اجتماعی ، بازار و مبادلات اقتصادی ، جنبه های اجتماعی و تفریحی بازارها ، عوامل رکود بازارهای هفتگی و ...آورده شده است. - رابینو، - 1364و - کشاورز،1347 - نیز در تحقیقات خود در موردبازارهای هفتگی گیلان به این نکته اشاره می کنندکه یکی از مهمترین عوامل مؤثر بر اشتغا لزایی وجود بازار های هفتگی روستایی برای محصولات و خدمات تولیدی است. به طوری که، وجود فروشندگان دوره گرد و ...در رشد مشاغل محلی و ناحیه ای در مناطق روستایی مؤثر بوده است.

- حسن پور ، - 1384در بررسی بازارهای هفتگی ،به روابط و مناسبات مناطق روستایی بانقاط شهری و همچنین حوزه نفوذ و کشش بازارهااز دو جهت ،عرضه کنندگان کالا و خریداران پرداخته است.»به این ترتیب برای حفظ توان اقتصادی و توسعه روستاها، ساماندهی فضایی بازار های هفتگی به منظور سازماندهی جریان مبادله و گسترش آن در سطوح میانی و پایین، ضروری است .چون توسعه هدفمند بازارهای هفتگی به عنوان کانون های عرضه محصولات تولیدی روستایی، مانع انتقال بیش از پیش مازاد اقتصاد روستایی شده، و در بهبود وضعیت اقتصادی آنها نیزتأثیر به سزایی خواهد داشت. - « شفیعی ثابت و دیگران،5: 1386

مواد و روشها

روش تحقیق:

روش تحقیق حاضراز نوع توصیفی -تحلیلی با ترکیبی ازروش تحقیق کتابخانه ای و میدانی است .در بررسی کتابخانه ای با مطالعه منابع معتبر سعی شده است، تجارب جهانی و داخلی در این زمینه و همچنین اهمیت وتأثیرات بازار هفتگی بر توسعه اجتماعی و اقتصادی روستاهای حوزه نفوذ بررسی گردد.

جامعه آماری :

جامعه آماری تحقیق شامل مراجعه کنندگان به بازار هفتگی صومعه سرا - فروشندگان و خریداران - هستند که شامل دو گروه می باشند ، گروه اول افرادی که اجناس و کالاهای خود را از روستا یا شهر به محل بازار آورده و به صورت هفتگی به فروش می رسانند و گروه دوم افرادی هستند که به عنوان خریدار به بازار مراجعه می کنند.

حجم نمونه:

به منظور تعیین حجم نمونه فروشندگان بر مبنای روش کوکران از کل جامعه آماری تعداد 160 نفر   - با سطح اطمینان 95 درصد،دقت احتمالی0 /.5 - از طریق تکمیل 30 پرسش نامه نمونه با رعایت تعداد و نسبت هر صنف از کل فروشندگان تعیین گردید. برای خریداران و بازدیدکنندگان بازارچه ها نیز نمونه های تصادفی از قسمت های مختلف بازار انتخاب شدند .از آنجا که کل جامعه آماری خریداران به طور دقیق مشخص نبوده از روش

در متن اصلی مقاله به هم ریختگی وجود ندارد. برای مطالعه بیشتر مقاله آن را خریداری کنید