بخشی از مقاله

چکیده:


هدف از این پژوهش بررسی ارتباط بین سبک یادگیری دانش آموزان ششم ابتدایی و پیشرفت تحصیلی آنان بود. جامعه آماری پژوهش شامل 2300 نفر از دانش آموزان دختر و پسر ششم ابتدایی شهرستان خاش در سال تحصیلی 95-96 می شود که تعداد 330 نفر آنان با استفاده از جدول تعیین حجم نمونه کرجس و مورگان به عنوان نمونه و به روش نمونه گیری تصادفی چند مرحله ای انتخاب شدند. روش تحقیق از نوع توصیفی - پیمایشی و ابزار جمع آوری داده ها پرسش نامه شاخص سبک های یادگیری فلدر و سولمان بود. ضرایب پایایی پرسش نامه به روش باز آزمایی برای بعد حسی - شهودی 0/86، بعد فعال - تاملی 0/84، بعد دیداری -کلامی 0/86 و برای بعد متوالی - کلی 0/82 به دست آمد روایی پرسش نامه توسط فلدر و ساپرلین تایید شده است. با استفاده از روش های آماری ضریب همبستگی پیرسون و رگرسیون چند گانه داده ها مورد تجزیه و تحلیل قرار گرفت. نتایج به دست آمده نشان داد که سبک یادگیری شهودی با پیشرفت تحصیلی دانش آموزان پسر و سبک یادگیری کلی با پیشرفت تحصیلی دانش آموزان دختر رابطه معنادار دارد. سایر سبک های یادگیری رابطه معناداری را با پیشرفت تحصیلی نشان نداد. تحلیل رگرسیون چندگانه نشان داد که بهترین پیش بینی کننده پیشرفت تحصیلی دانش آموزان پسر، سبک یادگیری شهودی و دختر سبک یادگیری کلی است.

واژگان کلیدی: پیشرفت تحصیلی - سبک یادگیری، حسی - شهودی، دیداری - کلامی، فعال- تاملی، متوالی، کلی

مقدمه:

سبک های یادگیری از جمله عوامل تاثیرگذار بر پیشرفت تحصیلی است که توجه بدان ها می تواند زمینه ای را برای رشد و پیشرفت تحصیلی دانش آموزان فراهم آورد و نتیجه آن، پیشرفت در مراحل بعد زندگی از جمله موفقیت در دنیای کار باشد - ابدی، . - 1386 پژوهشگران معتقدند که اگر سبک یادگیری فرد با رشته ای که در آن تحصیل می کند هم خوان نباشد، شخص یا از آن رشته انصراف می دهد یا نسبت بدان احساس نارضایتی پیدا می کند.

با توجه به تاثیر سبک های یادگیری بر پیشرفت تحصیلی دانش آموزان لازم است که معلمان از چگونگی و انواع آن آگاه باشند - عزیزی و همکاران ،. - 1380 این عقیده که تفاوت های موجود در یادگیری افراد صرفا ناشی از تفاوت های هوش و توانایی آنهاست، تا مدت ها بر دنیای تعلیم و تربیت سایه افکنده بود. امروزه این دیدگاه تغییر یافته مشخص شده است که تفاوتهای یادگیری افراد علاوه بر هوش و توانایی های آنها به عوامل دیگری مانند ویژگی های شخصیتی، دشواری تکلیف و سبک های یادگیری نیز بستگی دارد - امامی پور و شمس اسفند آباد،. - 1386 جیمز و گاردنر - - James Gardner,1995 سبک یادگیری را شرایطی می دانند که موجب می شود یاد - گیرندگان آنچه را که سعی در یادگیری آن دارند ادراک، پردازش، ذخیره و یادآوری کنند.

از سوی دیگر پیرس - Perice,2000 - معتقد است که سبک یادگیری روشی است که افراد آن را در یادگیری مطالب درسی خود بر روش های دیگر ترجیح می دهند. در نظر گرفتن تفاوت های فردی دانش آموزان در سبک های یادگیری و برخورد متناسب با ویژگی های خاص آنان از وظایف مهم معلمان ، مدیران و مجریان آموزش است. نتایج پژوهش های انجام شده بر این حقیقت تاکید کرده اند که توجه به تفاوت های فردی و ویژگی های یادگیری یادگیرندگان از سوی دست اندرکاران امر آموزش، در بهبود کیفیت یادگیری و افزایش سطح پیشرفت تحصیلی آنان موثر است - سیف، . - 1387 فلدر و سیلورمن - Felder & Silverman,1988 - در طبقه بندی خود از سبک های یادگیری، از مقیاس پنج بعدی استفاده کرده اند. دو بعد یعنی بعد - حسی - شهودی - و بعد پردازش - فعال - تاملی - از مدل مایزبریگز و مدل کلب گرفته شده است. علاوه بر این، مدل فلدر - سیلورمن شامل درون داد - دیداری - کلامی - سازمان دهی - استقرایی - قیاسی - و فهم یا اندر یافت - متوالی - کلی - نیز می شود.

پژوهش حاضر به این منظور انجام گرفت تا مشخص نمایید چه ارتباطی میان متغیر سبک - یادگیری و متغیر پیشرفت تحصیلی دانش آموزان دختر و پسر ششم ابتدایی وجود دارد. همایونی و عبدالهی - 1382 - در پژوهش خود تحت عنوان بررسی رابطه بین سبک های شناختی و نقش آن در موفقیت تحصیلی دانش آموزان دختر سال اول دبیرستانی نشان دادند که بین سبک های شناختی و سبک یادگیری مفهوم سازی انتزاعی با موفقیت تحصیلی در دروس ریاضی و زبان انگلیسی، رابطه مثبت و معناداری وجود دارد. امامی پور و شمس اسفند آباد - - 1382 سبک های یادگیری را در دو گروه دانش آموزش دو زبانه - ترک زبانان فارسی دان و کرد زبانان فارس دان - و یک زبانه - فارسی زبانان - بررسی کردند. نتایج نشان داد که سبک های یادگیری دانش آموزان دو زبانه و یک زبانه با یکدیگر متفاوت است. به طوری که دانش آموزان یک زبانه از سبک های یادگیری شهودی و دیداری استفاده می کردند در حالی که دانش آموزان دو زبانه از سبک های یادگیری حسی و کلامی برخوردار بودند. در پژوهش دیگری توسط همین پژوهشگر - - 1383 تحت عنوان »مقایسه سبک های یادگیری دانشجویان رشته های علوم انسانی، علوم پایه، و معماری« این نتیجه به دست آمد که دانشجویان رشته معماری در مقایسه با دانشجویان دیگر رشته ها، بیشتر از سبک های دیداری و متوالی و به میزان کمتری از سبک های کلامی و کلی برخوردارند. از سوی دیگر بین سبک های

در متن اصلی مقاله به هم ریختگی وجود ندارد. برای مطالعه بیشتر مقاله آن را خریداری کنید