بخشی از مقاله
چکیده
» نقد قرآن «کتابی است که توسط شخص یا اشخاصی به نام مستعار دکتر سها نوشته شده وبه صورت پی دي اف در933 صفحه در ویرایش دوم منتشر شده است. این کتاب درقالب 23 فصل به نقد قرآن کریم از جهات متعدد پرداخته است ،یکی از این جهات ،نقد علمی قرآن کریم می باشد که در فصل دوم کتاب با عنوان »خطاهاي علمی قرآن« آمده است.
دکتر سها مبانی اي را درهمه فصول کتابش اتخاذ کرده است که به عنوان شالوده ،ساختار کلام خویش را برآنها استوار کرده است .ایشان در فصل دوم با پیش فرض قرار دادن غیر وحیانی بودن قرآن کریم وبا استفاده از روش هاي ده گانه به ذکر نمونه هایی از تعارض قرآن و علم پرداخته ودرهمه این موارد، قرآن کریم را محکوم کرده است ودرنهایت حکم به غیر الهی بودن قرآن کریم داده است.
در این مقاله مبنا وروش هاي دکتر سها در فصل دوم مورد تحلیل قرار گرفته ونقاط ضعف وقوت آن روشن شده است تا مشخص شود که در قرآن کریم نه تنها مطالب مخالف علم قطعی وجود ندارد، بلکه مطالب علمی قرآن به صورت شگفت انگیزي جلوتر از علم حرکت کرده است و علم قطعی آنها را تأیید میکند.
طرح مسأله:
درمورد مباحث مربوط به قرآن وعلم دو دیدگاه کلی وجود دارد :
-1 برخی معتقدند که قرآن کریم - به عنوان آخرین کتاب الهی که مصون ازتحریف لفظی می باشد - با واقعیت هاي علمی سازگار است.این گروه خود بر دو قسمند: بعضی مانند ابوحامد غزالی - غزالی، :1402 - 289/1،ابوالفضل مرسی - ر.ك:ذهبی، - 482-478/2 :1396،بدرالدین زرکشی - زرکشی ، - 181/1410:2،جلال الدین سیوطی - سیوطی،2 :1405؛ - 282-271/2 :1407، فیض کاشانی ودرعصر جدید طنطاوي جوهري در تفسیر »الجواهر فی تفسیر القرآن« معتقدند که همه علوم بشري درقرآن وجود دارد
وبعضی دیگر مانند زمخشري - کشاف،ج2،ص - 628 ازمفسران قدیمی وعلامه طباطبایی - ر.ك:طباطبایی، - 325/12: 1417 ،آیت االله مصباح یزدي - مصباح، - 229 :1367 ،آیت االله مکارم - مکارم،:1374 - 362-361 /11وآیت االله معرفت در»التمهیدج«6و»شبهات وردود حول القرآن الکریم« ازمفسران معاصر معتقدند که ظواهرآیات قرآن کریم دلالتی بر تمامی علوم بشري ندارند ودراین کتاب آسمانی تنها از باب عرضی واستطرادي به بعضی از مطالب علمی اشاره شده است ، اما همین مقدارهم نه تنها مخالف علم قطعی نیست، بلکه به صورت شگفت انگیزي جلوتر از علم حرکت کرده است.
-2برخی معتقدند که عبارتهایی ازقرآن کریم با واقعیت هاي علمی ناسازگار است. مستشرقانی همچون آنجلیکا نیورث، پائول کونیتچ، احمد دلال و ماهر جرّار در دایرة المعارف قرآن لایدن، مسأله هفت آسمان، آفرینش جهان در شش روز، حرکت خورشید، حرکت زمین و شهاب ها که در قرآن ذکر شده است را با هیئت بطلمیوسی ارسطویی مطابقت داده ، با اکتشافات جدید نجومی متعارض دانستهاند.بدیهی است که چنین پنداري با وحیانی بودن قرآن کریم منافات دارد. یک از پرچم داران معاصر این دیدگاه شخص یا اشخاصی به نام مستعار دکتر سهاست.
سها درفصل دوم کتاب »نقد قرآن«یک مبنا بیشتر ندارد وآن غیر وحیانی دانستن قرآن کریم است.ایشان با قبول این مبنا از روش هاي مختلفی براي نقد قرآن کریم استفاده کرده است که عبارتند از:تفسیر قرآن به قرآن؛ تفسیر قرآن به سنّت؛ استفاده از آراء مفسران قرآن کریم؛استفاده ازابهام بعضی تفاسیر؛استفاده ازعلوم تجربی؛ تحقیر وتمسخرطرف مقابل؛ تکرار بعضی شبهات واستفاده ازآنها درجاهاي متعدد؛ نگاه علمی به همه آیات قرآن کریم؛ تفسیرشخصی؛باسواد جلوه دادن پیامبر اکرم صلی االله علیه وآله واطلاع ایشان از اکثر علوم وعلماي زمان خود.براي روشن شدن بحث به ذکر نمونه هایی درذیل هر عنوان خواهیم پرداخت تا با ابطال این روش ها،مبناي ایشان هم باطل گردد.
مفهوم شناسی:
شبهات:
درلغت: شبهات، جمع شبهه، به معنی شک و تردید - دهخدا، :1341 شماره مسلسل230/72؛معین،:1375 - 2021/2،ظن واحتمال،اشتباه،اشکال،مثل ومانند،مشابهت و پوشیدگی - معین، - 2021/2 :1375و همانند بودن