بخشی از مقاله

چکیده

در این پژوهش تلاش شده است تا به تحلیل مشکلات استفاده از کسب و کار الکترونیک در صنعت گاز پرداخته شود. در همین راستا متغیر هایی شناسایی و مورد بررسی قرار گرفته اند که شامل زیر ساخت فنی، زیر ساخت مالی، زیر ساخت رفتاری و فرهنگی، فشار از سوی رقبا، فشار از سوی مشتریان و آمادگی شرکای تجاری میباشد. این پژوهش از نظر هدف جز تحقیقات کاربردی و از لحاظ نحوه گردآوری داده ها با توجه به عدم دستکاری متغیرها توسط محقق در زمره تحقیقات توصیفی قرار می گیرد.

اطلاعات مورد استفاده در این پژوهش با استفاده از پرسشنامه جمع آوری شده است و جهت تجزیه و تحلیل اطلاعات از نرم افزار SPSS بهره برده ایم. بررسی نتایج حاصل از تحلیل اطلاعات بیانگر این مطلب می باشد که همه ی متغیر های مورد بررسی در این تحقیق به عنوان متغیرهای تاثیر گذار در استفاده از کسب و کار الکترونیکی در صنعت گاز شناسایی شده اند.

کلمات کلیدی: مشکلات، کسب و کار الکترونیکی، صنعت گاز

مقدمه

فناوری اطلاعات و ارتباطات و همگرایی بین این فناوری با توسعه اطلاعات به صورت روز افزون در حال پیشرفت می باشد و حرکت هایی که در حوزه مدیریت شرکت ها و در راستای کاهش هزینه و عملیاتی کردن دیدگاه مشتری مداری صورت گرفته است کاربرد دستاوردهای انقلاب ارتباطات را در کسب وکار را به امری ضروری تبدیل کرده است. با توجه به اینکه کسب وکار الکترونیک امروزه در صدر اولویت های سازمان های متفاوت قرار گرفته است هر سازمانی که توجه لازم را به کسب وکار الکترونیک نداشته باشد در کوتاه مدت با کاهش سودآوری و در بلند مدت با احتمال حذف حیات خود روبه رو می شود.

به همین دلیل برنامه ریزی در راستای بکارگیری کسب و کار الکترونیک یکی از اقدامات استراتژیک سازمان ها می باشد. یکی از مهم ترین مراحل در برنامه ریزی کسب وکار الکترونیک ، شناسایی موانع بکارگیری کسب وکار الکترونیک در سازمان و ارایه راهکار های اجرایی برای رفع آنها می باشد. - طرفدار و ویدیا،2006، - 3 در همین راستا در این پژوهش تلاش شده است تا مشکلات استفاده از کسب و کار الکترونیکی در صنعت گاز مورد بررسی و شناسایی قرار گیرد و با شناسایی متغیر های تاثیرگذار برآن امکان ارایه راه حل هایی در راستای حل مشکلات و موانع استفاده از کسب و کار الکترونیکی در این صنعت فراهم گردد.

اهداف تحقیق

هدف اصلی این پژوهش شناسایی مشکلات استفاده از کسب و کار الکترونیکی در صنعت گاز می باشد. اهداف فرعی تحقیق شامل شناسایی مشکلات و موانع: مالی، فنی، رفتاری/فرهنگی، فشار از سوی رقبا، فشار از سوی مشتریان، آمادگی شرکای تجاری در بکارگیری کسب و کار الکترونیکی در صنعت گاز می باشند.

روش شناسی تحقیق

این پژوهش از نظر هدف از نوع تحقیقات کاربردی و از لحاظ نحوه گردآوری داده ها با توجه به عدم دستکاری متغیرها توسط محقق در زمره تحقیقات توصیفی پیمایشی مقطعی قرار می گیرد و جمع آوری اطلاعات در این تحقیق با استفاده از پرسشنامه صورت گرفته است همچنین در این پژوهش بخشی از اطلاعات نیز بروش کتابخانه ای گردآوری شده است.

قلمرو تحقیق

قلمرو تحقیق در سه بخش قلمرو زمانی ، قلمرو مکانی و قلمرو موضوعی مورد بررسی قرار می گیرد. قلمرو زمانی در تحقیق بیانگر دوره زمانی است که اطلاعات مورد نیاز برای تحقیق در آن دوره جمع آوری شده است. در این تحقیق قلمرو زمانی می باشد. مقصود از قلمرو مکانی همان جامعه آماری تحقیق است. در این تحقیق قلمرو مکانی مجموعه کارکنان شرکت گاز شهرستان شهریار می باشند. قلمرو موضوعی در این تحقیق تحلیل مشکلات استفاده از کسب و کار الکترونیکی در صنعت گاز می باشد.

جامعه آماری

جامعه آماری عبارتست از مجموعه ای از افراد یا واحد ها که دارای حداقل یک صفت مشترک باشد جامعه آماری مورد مطالعه در این تحقیق مجموعه کارکنان شرکت گاز شهرستان شهریار می باشد.

حجم نمونه و روش اندازه گیری

در این پژوهش برای انتخاب حجم نمونه از فرمول کوکران ا ستفاده شده ا ست. با توجه به ضریب اطمینان %95 فرض شده t=1/96 و خطای استاندارد - d - برابر با 0/07 و میانگین جامعه مورد مطالعه - pq - برابر 0/25 می باشد. و حجم نمونه در حدود 200 نفر از کارکنان شرکت گاز شهرستان شهریار می باشد که با استفاده از روش تصادفی ساده انتخاب شده اند.

ابزار جمع آوری اطلاعات

در این پژوهش برای جمع آوری اطلاعات از پرسشنامه استفاده شده است. همچنین بخشی از اطلاعات مورد استفاده از روش کتابخانه ای جمع آوری شده است و در واقع در بخشی از فرایند تحقیق، از اطلاعات مندرج در کتاب ها، اسناد، آماره ها، مقالات، مجلات، سایت ها ی اینترنتی و... نیز استفاده شده است.

اعتبار سنجی ابزار جمع آوری اطلاعات

برای اطمینان از روایی محتوایی، پر س شنامه تو سط 20 نفر از خبرگان - دان شگاهی و مدیران فعال در صنعت گاز - مورد باز بینی قرار گرفته ، و در نهایت روایی پرسشنامه، مورد تأیید این افراد قرار گرفت. برای محاسبه پایایی شیوه های مختلفی وجود دارد در این پژوهش برای محاسبه پایایی پرسشنامه ها از ضریب آلفای کرونباخ1 که برای سؤالات چند مقیاسی کاربرد دارد استفاده شده است. که نتیجه حاصل بیانگر این مطلب می با شد که پر س شنامه مورد ا ستفاده در این تحقیق دارای ضریب آلفای کرونباخ 0/92 می با شد که بالاتر از 0 / 7 ا ست. لازم به ذکر ا ست که میزان ا ستاندارد این ضریب باید بین 0 / 7 تا 1 با شد و هر چه این میزان به یک نزدیک تر باشد، نشان دهنده پایا بودن پرسشنامه ی پژوهش می باشد.

مدل مفهومی تحقیق

برای بکارگیری کسب وکار الکترونیکی وجود سه زیرساخت فنی، رفتاری / فرهنگی و مالی ضروری هستند. زیرساختارهای فنی، رفتاری / فرهنگی و مالی هر سه درون سازمانی بوده و تحت کنترل سازمان است. اما برای بکارگیری کسب وکار الکترونیکی فقط آمادگی خود سازمان کافی نیست چرا که علاوه بر آمادگی سازمانی باید سایر عناصر فعال در یک سیستم تجاری نیز از آمادگی لازم برخوردار باشند. مشتری، شرکای تجاری و تأمین کنندگان و فضای رقابتی - رقبا - نیز در فراهم آوردن بستر لازم برای بکارگیری کسب وکار الکترونیکی مؤثر هستند.

در متن اصلی مقاله به هم ریختگی وجود ندارد. برای مطالعه بیشتر مقاله آن را خریداری کنید