بخشی از مقاله

چکیده:

امروزه کشور ما با مشکلات زیادی از جمله بیکاری ، گرانیهای پیدرپی ، تورم ، واردات بیرویه ، وجود دلالان و واسطهها و... روبرو میباشد که این مشکلات نگرانیهای بسیاری برای مردم و مسئولین امر به وجود آورده است. مدیران و مسئولین برای رفع این مشکلات از راهکارهای متفاوتی استفاده نموده و تمام تلاش خود را بکار گرفته تا با راهکاری مناسب، از این مشکلات عبور نموده و ثبات در بازارکسب و کار ایجاد نموده و مسائلی همچون بیکاری ، گرانیها را برطرف نمایند اما چنان که دیده میشود راهکارهای ارائه شده چندان موثر نبوده و تنها بعنوان مُسکن عمل مینماید چرا که راهکارهای در پیش گرفته ریشهای عمل نکرده و مشکلات اصلی را بصورت دائمی برطرف ننموده است. از این رو به نظر میرسد برون رفت از این مشکلات، با استفاده از رویکردی جدید مبتنی بر فناوری اطلاعات که در این مقاله در قالب یک سامانه تعریف میگردد، باشد تا با استفاده از امکاناتی که مدیریت فناوری اطلاعات در اختیار مسئولین امر قرار میدهد، مدیریتی دقیقتر و بهتر بر بازار اقتصادی ، کسب و کار و مشاغل و... را بیش از پیش انجام شود.

مقدمه:

امروزه در کشورهای مختلف دنیا اصلی ترین مشکل مردم مسائل مالی و اقتصادی بوده و همه دولتمردان کشورهای دنیا به دنبال رفع مشکلات اقتصادی خود ، افزایش سهم خود در بازار جهانی ، رشد روز افزون درآمدهای حاصله از تولید و صادرات و در نهایت ثبات بازار و کسب آسایش برای مردم آن کشور و همچنین تبدیل شدن به قدرت جهانی می باشند. در عصر حاضر، کشورهایی قدرتمند، محسوب می شوند که دارای اقتصادی مستحکم، قوی، بدون وابستگی با حداقل مشکلات باشند.

کشور ما نیز از این قاعده مستثناء نبوده و همواره مشکل اصلی مردم و دولت ، اقتصاد بوده و همیشه دارای فراز و نشیب بسیار بوده است که البته کشور ما با توجه به شرایط خاص خود که همواره مورد تحریم و فشار کشورهای سلطه طلب بوده است همواره تلاش نموده که اقتصادی متکی بر توان تولید و صادرات خود داشته باشد که گاهی موفق و گاهی با موفقیت کمتری مواجه بوده است.

در شرایط کنونی، مشکلات اقتصادی و داشتن بازاری ملتهب بزرگترین مشکل مردم و کشور ایران است به گونه ای که این موضوع تبدیل به یکی از ابزارهای اصلی دشمنان برای ضربه زدن به کشور شده است ، مشکلاتی همچون گرانی های پیدرپی و ناعادلانه، افزایش نابسامان قیمت کالاها، بیکاری، مشکلات کشاورزان، تولید کنندگان و صادرکنندگان، وجود رو به رشد دلالان و محتکرین، افزایش تورم و... از جمله ضعف های اقتصاد کشورمان به شمار می آید که اینها به عنوان اصلی ترین معضلات اقتصاد کشور مورد تأیید و تأکید همه اقتصاددانان و صاحب نظران می باشد.

در بررسی ها و تحقیقات انجام شده این گونه به نظر میرسد ساختار کنونی کنترل بازار کشور ، ساختاری قدیمی ، دارای نواقص بسیار و با کارآمدی ضعیف است و دلیل اصلی بر طرف نشدن کامل مشکلات اقتصادی در کشور : نبود یک ساختار جدید و پایه ای متناسب با ساختار خاص کشور می باشد. چرا که تاکنون تغییر رویه ها در مدیریت اقتصاد و بازار در کشور ، تنها شکل و ظاهر آن را تغییر داده و هیچ گونه تغییری در ریشه و پایه ناقص آن ایجاد نکرده است ، همین ریشه بیمار ، ضعیف و سست باعث گردیده تا روش های مدیریتی اتخاذ شده برای بازار ناکارآمد و با ضعیفترین تلنگر ملتهب شده و زمینه ای برای آشفتگی و سودجویی افراد فرصت طلب فراهم آورد.

اکنون مسئله تحقیق را میتوان بدین گونه مطرح کرد که با توجه به تجربیات سالهای گشته مدیریت کسب و کار و بازار اقتصادی ایران به شیوه سنتی امکان پذیر نبوده و مدیریت نوین نیز بدون در نظر گرفتن شرایط کشور ممکن نمیشود لذا میتوان سوال تحقیق را بدین صورت مطرح کرد که آیا در کشور ما میتوان ادعا کرد که بین گسترش فناوری اطلاعات و ارتباطات و مدیریت اقتصاد و کسب وکار کشور ارتباطی وجود دارد یا خیر؟ در صورت وجود ارتباط راهکار چیست؟

در این مقاله با تحقیقات ، مشاهدات و مطالعات انجام شده طرحی پیشنهادی مبتنی بر فناوری اطلاعات در قالب یک سامانه با نام سامانه کنترل بازار و مشاغل ارائه میگردد، امید است تا از این طریق در جهت رفع مشکلات اقتصادی کشور گامی موثر واقع گردد. این طرح - سامانه - در واقع ساختار هماهنگساز دقیقتر همه دستگاه های مرتبط با اقتصاد با تمام واحدهای تولیدی و صنفی و... در کشور می باشد که با حداقل امکانات و در کمترین زمان ممکن و به سادگی قابل اجرا بوده و علاوه بر کنترل نوسانات بازار، مزایای زیادی برای مردم ، مسئولین ، تولیدکنندگان و کشاورزان و... را دارا خواهد بود.

ادبیات تحقیق:

پدیده اقتصاد نوین که از آن با عناوینی از قبیل اقتصاد دانش، اقتصاد دیجیتالی، اقتصاد الکترونیکی و اقتصاد مجازی یا اقتصاد شبکه یاد می شود، اقتصادی متکی بر فناوری اطلاعات میباشد. از نظر پوجولا - 2002 - اقتصاد نوین پیامد دو عامل جهانی شدن تجارت و انقلاب فاوا2 بوده است. برخی، اقتصاد نوین را به عنوان منافع بهرهوری، کاهش نرخ بیکاری و تعدیل تورم در کشور های صنعتی در اواخر دهه 1990 تعریف میکنند که در نتیجه فناوری، جهانی شدن و فشارهای رقابتی فزاینده بوجود آمده است. این تعریف تا اندازه زیادی نماینده ادبیات اقتصاد نوین است.

»گوردن - 2000 - «، »نوردهاس - 2000 - « و »وان آرک - 2000 - « بر نقش فاوا به عنوان منبع رشد تولید و بهرهوری تأکید دارند. »سامرز - 2000 - « بر تغییرات ساختاری و اساسی مانند تغییر از تولید کالاهای فیزیکی به سمت تولید دانش توجه دارد. »شپارد - 1998 - « فاوا را فناوری برتر مینامد که همه چیز را به بطور واقعی تحت تأثیر قرار میدهد. »کلی - 1998 - « معتقد است اقتصاد جدید یک خیزش فناوری است، به گونهای که نفوذ شبکههای وسیع، فعالیتهای اقتصادی را طوری هدایت مینماید که اقتصاد جهانیتر، نامحسوستر و وابستهتر گردد. »کاهن و همکاران - 2001 - « به منافع ناشی از بهرهوری فاوا اشاره دارند و فاوا را یک ابزار جدید معرفی میکند که فعالیتهای تجاری را کاملا تحت تأثیر قرار میدهد.

عبدالهیآرانی, مصعب و رحیمی، مجید. - 1394 - بحث در مورد فناوری اطلاعات و ارتباطات - - ICT و اهمیت و نقش آن در رشد و پیشرفت اقتصادی کشورها یکی از مباحث مهم اقتصاد و توسعه اقتصادی است. در واقع موتور محرکه ی جهانی شدن در عرصه فرهنگ،سیاست، اقتصاد و اجتماع را می توان نوعی فناوری اطلاعات و ارتباطات دانست که در ظهور جامعه شبکه ای وآگاهی بین کشوری بسیار مؤثر بوده و عامل محرک ایجاد بازارهای جهانی است.

عمادی, مهرداد؛ بنیکمالی، مریم؛ مشهدی، اعظم؛ تفرشی و باستی، زهرا. - 1395 - در این مقاله به اهمیت و نقش فناوری اطلاعات و ارتباطات بر رشد اقتصادی و توانمندسازی آن پرداخته می شود. این تاثیر به روش های متفاوتی صورت میگیرد که یکی از آنها ارتقای بهرهوری و کاهش هزینه تولید و بالا بردن کیفیت است، در واقع، این روش که جزء سیاست های راهبردی اقتصاد مقاومتی می باشد، می تواند به عنوان ابزاری مناسب برای رسیدن به اهداف اقتصاد مقاومتی به شمار آید.

سعیدی نژاد, سعید؛ گلستانی زاده، محبوبه؛ قبادی، سارا و حسینی، لیلا. - 1395 - اقتصاد جدید بیشتر مبتنی بر شبکه های کامپیوتری و اینترنت گردیده که باعث ایجاد بستری بنام محیط دیجیتال که در نتیجه منجربه اقتصاد دیجیتالی شده است. واژه اقتصاد دیجیتال گویای کلیه زمینه های مختلف است . همچون محصولات ، مصرف کنندگان ، فروشندگان ، واسطه ها ، خدمات پشتیبانی ، بازارها و فرآیندهای مربوط به آن. دیدگاه میانه این است که اگر چه برخی روابط اساسی اقتصادی تغییر یافتهاند، اما نیروهای اقتصاد قدیم به طرق مختلفی عمل مینمایند.

در متن اصلی مقاله به هم ریختگی وجود ندارد. برای مطالعه بیشتر مقاله آن را خریداری کنید