بخشی از مقاله

چکیده

هدف از تدوین این مقاله تحلیل نقش طراحی فضاهای شهری بر کاهش جرم در شهرستان شیروان میباشد. روش تحقیق، توصیفی- پیمایشی است؛ و ازلحاظ زمانی یک تحقیق مقطعی بهحساب میآید. جامعه آماری این پژوهش، ساکنان شهرک امام خمینی شهرستان شیروان میباشد که با استفاده از روش نمونهگیری تصادفی تعداد 56 پرسشنامه توزیع گردید؛ و پایایی پرسشنامه با استفاده از آلفای کرونباخ 0.969 به دست آمد که بیانگر پایایی بالای پرسشنامه میباشد و برای تجزیهوتحلیل دادهها با استفاده از نرمافزار SPSS استفاده می شود و از آزمون توصیفی و آزمون تی استیودنت برای آزمون فرضیهها استفاده میشود. در این مقاله سعی شده تا نقش طراحی فضای شهری بر کاهش جرم موردبحث و بررسی قرار گیرد.

کلید واژگان: فضاهای شهری، جرم، امنیت

مقدمه

از یک دید کلی جرم شامل رفتاری است مخالف نظم اجتماعی که مرتکب آن را در معرض مجازات یا اقدامات تأمینی - تربیتی، مراقبتی و درمانی - قرار میدهد. جرم، سازهای اجتماعی است که بر نقض ارزشهای مشترک جامعه توسط یک فرد یا گروه دلالت دارد. افزایش جرم و تنوع آن در جوامع شهری نهتنها با اصول نظم اجتماعی تعارض دارد، بلکه به همراه خود، هدر رفتن منابع اقتصادی، سرخوردگی شهروندان و وخامت کلی در کیفیت زندگی را به ارمغان میآورد و با کاهش امنیت اجتماعی، پایههای زندگی اجتماعی را تهدید می کند.

در پیشگیری از وقوع بسیاری از جرائم، فضاهای شهری و کیفیت محیط میتواند عامل تعیینکننده باشد. امروزه طراحی محیط بهمنظور پیشگیری از وقوع جرم بخشی مهم از دانش شهرسازی و عمران شهری را شکل میدهد. دسترسیها، نورپردازی، بافت شهرها، گرههای شهری، بنبستها، مسیرهای کم تردد، ایستگاههای مترو، پارکها و فضاهای سبز درون شهرها همگی میتواند موضوع موردتوجه مسئولان و مدیران شهری در کنترل فضا بهمنظور تقلیل میزان جرائم ارتکابی قرار بگیرد.

پیوند مفهوم شهر و جرم از زمانی که جامعه شناسی هویت علمی مستقلی یافت همواره در کنار یکدیگر موردبررسی قرارگرفته است. پارک1 و برگس2 در تبیین شیوع انحرافات و آسیبهای اجتماعی شهر شیکاگو بر پدیده شهرنشینی متمرکزشده و بر زبان، قومیت،مهاجرت، حوزههای سکونتگاهی و تراکم جمعیت تأکید ورزیدند. پارک بر این باور بود که نواحی شهری از انگیزهها و غرایز ساکنان ممانعت میکند و انحرافات اجتماعی را سبب میشود. سازمان فیزیکی شهر تأثیری عمیق بر الگوهای فرهنگی اجتماعی زندگی شهری دارد.

وجود چنین پتانسیلهایی در زندگی شهری موجب آن میشود که ساکنین شهرهای بزرگ در زمین برخورد یا چگونگی مواجهه با جرائم پیشرو دچار نگرانیها3 و ترسهایی4 باشند. درواقع پنداشت جرم به برداشت یا پنداشت شهروندان در خصوص وضعیت جرائم در شهر یا محل سکونتشان ارتباط مییابد. اینچنین پنداشتی بر سایر ابعاد ذهنی شهروندان نیز تأثیر خواهد نهاد و باعث تقویت یا تعدیل آن چیزی خواهد شد که در جرمشناسی ترس از جرائم میشود نامیده میشود. در دهههای گذشته این مفهوم اهمیت بسزایی یافته و تحقیقات مختلفی در زمینه سنجش آن انجامشده است هدف از تدوین این مقاله تحلیل نقش طراحی فضاهای شهری بر کاهش جرم در شهرستان شیروان میباشد و سعی میشود تا با رویکردی جامع و تفصیلی این مهم به دست آید.

امنیت و فضای شهری

امنیت، مصونیت از تعرض و تصرف اجباری بدون رضایت است. امنیت در مورد افراد به این معناست که مردم هراس و بیمی نسبت به حقوق و آزادیهای مشروع خود نداشته به هیچ وجه حقوق ایشان به مخاطره نیفتد و هیچ عاملی حقوق مشروع آنها را تهدید نکند. لزوم و ضرورت امنیت در جامعه به این مفهوم، از طبیعت حقوق بشری ناشی میگردد و لازمهی حقوق و آزادیهای مشروع، مصونیت آنها از تعرض و دور ماندن از امنیت است. مخاطره شامل هر نوع عوامل احتمالی از مخاطرات و تعدی است که منجر به نقض حقوق مشروع افراد میشود. د

در متن اصلی مقاله به هم ریختگی وجود ندارد. برای مطالعه بیشتر مقاله آن را خریداری کنید