بخشی از مقاله

چکیده
هدف کلی پژوهش، وضعیت کتب درس اخلاق ورزشی در دانشگاههای ایران تا پایان سال1393بود. روش پژوهش از نوع ترکیبی - کمی و کیفی - از نظر مسیر اجرا شامل تحلیل محتوا و مصاحبه می باشد. پژوهش از نظر هدف کاربردی و توسعه ای می باشد. در بخش تحلیل محتوا با توجه به محدودیت جامعه - کتب درس اخلاق ورزشی در دانشگاههای ایران - به تعداد حدود 12 مورد از روش کل شمار استفاده شد.

در بخش مصاحبه با اساتید ،6 نفر از مولفان یا مترجمان نخبه از کتب مربوطه و در بخش مصاحبه با دانشجویان، 6 نفر از دانشجویان رتبه اول تا سوم از کسانی که کتب مربوطه را پاس کرده بودند، مصاحبه صورت گرفت. روش نمونه گیری از کتاب ها به صورت کل شمار، در مصاحبه با اساتید و دانشجویان به صورت هدفمند و 6 نفر به تعداد کتاب ها بود. برای تحلیل محتوا از برگه کدگذاری و دستورالعمل کدگذاری و همچنین از سوالات نیمه ساختاریافته برای مصاحبه استفاده گردید.

برای تجزیه و تحلیل داده ها در بخش تحلیل محتوا از جدول فراوانی ها و آزمون کایسکوئر و پی اسکات و در بخش مصاحبه و کیفی از تجزیه و تحلیل کیفی استفاده گردید. باتوجه به نتایج بدست آمده می توان گفت وضعیت کتب درس اخلاق ورزشی در دانشگاههای ایران تا پایان سال 1393 ازدیدگاه اساتیدو دانشجویان رشته تربیت بدنی ازبعدمحتوایی ، ساختاری وصوری به طور معنیداری نامناسب است.

مقدمه

دنیایی که در آن زیست می کنیم و آینده ای که به سمت آن حرکت می کنیم جهانی است از جنس تغییر و تحول و هر قدر که آن را بررسی کنیم میزان ناپایداری اطلاعات را در آن جدی تر می بینیم و به راحتی می توان مشاهده کرد که چگونه هر توانایی و مدرکی در دیروز به ناتوانی و بی سوادی در فردا مبدل می شود و دیگر داشتن مقداری اطلاعات کمک خاصی به ما نمی کند.

اکنون درعصری گام نهاده ایم که به سرعت در حال تغییر است، بنابراین به نظر می رسد آنچه بتواند عامل قدرت و اثرگذاری ما بر این ناپایداری باشد مهارت ها و قابلیت های فکری است. یعنی به افراد بیاموزیم که در مقابل رویدادهای زندگی دستگاه اندیشیدن خود را تقویت کنند که بتوانند رابطه ای فعال و خلاق بین خود و پدیدارهای اطراف برقرار کنند بنابراین یکی از ویژگی های اساسی انسان آگاهی از رفتار خود و برخورداری از نیروی تفکر است. تفکر این امکان را به فرد میدهد که حقیقت را درمیانِ به هم ریختگی حوادث و اطلاعاتی جستوجو کند که همه روزه وی را احاطه می کند.

دنیای مدرن امروزنیاز به تفکر دارد چون به افرادی که در جامعه مدرن زندگی می کنند، آرا و نظرهای جدید و متفاوتی پیشنهاد می شود و این فرد باید ازمیان آنها یکی را انتخاب کند. درگذشته به ندرت فکر می شد که ممکن است بتوان افراد را متفکر و خلاق بار آورد، اما نتایج تحقیقات نشان داد که تفکر مهارتی یادگرفتنی است و بنابراین می توان افراد را، با فراهم کردن شرایط تحت کنترل، متفکر و خلاق بار آورد. با توجه به این مهم، تعلیم و تربیت هر کشور نقشی بسیار اساسی در پرورش این مهارت ها در افراد دارد، بنابراین نظام های آموزشی ملزم اند، ضمن طرحک ردن تصویری وسیع، پربار، و دقیق ازآینده، برای پرورش مهارت های فکری نسل جوان برنامه ریزی کنند.

مؤسسات آموزش عالی، دربرگیرنده عوامل و عناصری است که سازندگی و موفقیت نظام آموزشی نیز در دل پویایی عناصر آن است. از مهمترین اجزای تشکیل دهنده نظام آموزشی می توان به برنامهدرسی، محیط آموزش، و مدرس اشاره کرد. این سه رکن در مجموع عامل تقویت یا تضعیف مهارتهای فکری در دانش آموزان و دانشجویان می باشند

امروزه در اغلب نظام های آموزشی، کتاب درسی وسیله اصلی تعلیم و تربیت است و استاد و شاگرد در فعالیت های یاددهی یادگیری به کتاب تکیه و وابستگی دارند - ملکی، . - 1386 هرچه محتوای کتاب های درسی در فراهم کردن بستر مناسب برای پرورش تفکر پربارتر باشد، از سویی، به آفرینش انسان هایی توانا، نوزا، و نوآورکمک شایانی خواهد کرد و از سوی دیگر به حفظ استقلال، رشد، و شکوفایی جامعه کمک مؤثری می کند.

یکی از واحدهایی که اخیراً در دانشگاه ها و مؤسسات آموزش عالی بیش از پیش به آن توجه می شود، درس اخلاق ورزشی است. با ذکر این مقدمه، محقق در این پژوهش، سعی دارد که به تحلیل وضعیت کتب درس اخلاق ورزشی در دانشگاههای ایران تا پایان سال 1392 بپردازد.

روش پژوهش

روش پژوهش از نوع ترکیبی - کمی و کیفی - از نظر مسیر اجرا شامل تحلیل محتوا و مصاحبه می باشد. پژوهش از نظر هدف کاربردی و توسعه ای می باشد.

در بخش تحلیل محتوا: با توجه به محدودیت جامعه - تحلیل وضعیت کتب درس اخلاق ورزشی در دانشگاههای ایران تا پایان سال - 1393 به تعداد حدود 12 مورد از روش کل شمار استفاده می شود.

در بخش مصاحبه با اساتید: به تعداد 6 نفر از مولفان یا مترجمان یا مدرسان نخبه از کتب مربوطه در بخش مصاحبه با دانشجویان: به تعداد 6 نفر از دانشجویان رتبه اول تا سوم از کسانی که کتب مربوطه را پاس کرده باشند.

روش نمونه گیری از کتاب ها به صورت کل شمار، در مصاحبه با اساتید و دانشجویان به صورت هدف مند و 6 نفر به تعداد کتاب ها می باشد. تحلیل وضعیت کتب درس اخلاق ورزشی در دانشگاههای ایران تا پایان سال 1393، کل کتاب های منتشر شده به تعداد 12عنوان کتاب به شرح جدول 1-3شناسایی شد

در متن اصلی مقاله به هم ریختگی وجود ندارد. برای مطالعه بیشتر مقاله آن را خریداری کنید