بخشی از مقاله

چکیده
هدف کلی تحقیق، تحلیل وضعیت کتب درس اصول ومبانی مدیریت ورزشی در دانشگاه های ایران بود. روش تحقیق حاضر از لحاظ استراتژی، ترکیبی - توصیفی و کیفی - بود و از نظر مسیر اجرا از سه روش تحلیل محتوا، مصاحبه و پیمایش استفاده شد.

ابزار جمع آوری اطلاعات تحقیق، برگه های کدگذاری، سوالات نیمه ساختاریافته و پرسشنامه محقق ساخته بود. جامعه آماری از منظر کتاب، کتابهای اصول ومبانی مدیریت ورزشی به تعداد 10 مورد بود و از لحاظ پاسخ دهندگان تمام دانشجویان و اساتید به عنوان دانشجو و مدرس درس مورد بررسی در نیمسال اول سال تحصیلی94-93، در نظر گرفته شدند.

از جامعه کتاب با نمونه گیری غیرتصادفی هدفمند 5 عنوان کتاب رایج و مورد تدریس در دانشگاه ها انتخاب شدند. در رابطه با دانشجویان، اساتید از روش غیر تصادفی هدفمند - مدرسین درس و دانشجویان در حال آموزش کتب مربوطه - استفاده شد. اعتبار صوری و محتوایی پرسش نامه ها و برگه های کدگذاری به وسیله 10 نفر از خبرگان مورد تائید قرار گرفت.

پایایی و ضریب عینیت آنها نیز در حد مطلوبی بدست امد. یافته های تحقیق نشان داد کتب ورزشی در سطوح بیان مطالب و یاد آوری محتوای کتاب، تعداد نویسنده و مترجم تفاوت معناداری ندارد. نظراساتید و دانشجویان در حیطه های مختلف تفاوت معناداری ندارد. کتاب قاسمی وهمکاران از نظر وضعیت قلم نوشتاری از همه بهتر و از نظر جذابیت حاشیه و متن وحروف وشکلها رتبه پایین تری دارد.

کتاب نصیرزاده از نظر وضعیت قلم نوشتاری کتاب از همه بهتر و از نظر جذابیت حاشیه ومتن وحروف وشکلها رتبه پایین تری دارد .کتاب شریعت مداری از نظر وضعیت قلم نوشتاری کتاب از همه بهتر و از نظر جذابیت حاشیه ومتن وحروف وشکلها رتبه پایین تری دارد.

کتاب تجاری از نظر وضعیت قلم نوشتاری کتاب از همه بهتر و از نظر عکس ها تشریح کننده متن رتبه پایین تری دارد. کتاب شعبانی بهار از نظر وضعیت قلم نوشتاری کتاب از همه بهتر و از نظر ارتباط جداول و نمودار با مطالب رتبه پایین تری دارد. حیطه صوری، ساختاری و محتوای کتاب قاسمی رتبه بالاتری دارد. کتب اصول ومبانی مدیریت ورزشی از نظر حیطه های صوری، ساختاری، محتوایی ضعیف هستند و تنها یک یا چند مورد از حیطه ها رعایت شده بودند.

مقدمه

کتاب، قدیمیترین، دوست داشتنیترین و در عین حال ماندنیترین وسیله ارتباطی و مظهر اندیشه و خردورزی آدمی و از مهمترین ابزارهای اطلاعرسانی به شمار میرود

کتاب محصولی فرهنگی، علمی، اجتماعی، صنعتی و حاصل دست رنج نویسنده، ناشر و توزیعکننده است که در نهایت با هدف اعتلای علمی، اطلاعاتی و افزایش آگاهی در اختیار خواننده قرار میگیرد. کتاب سرمایهای معنوی از دستاورد اندیشه فردی یا گروهی است. به عبارت دیگر، کتاب ارتباط تنگاتنگ اندیشه هاست

نقش کتاب در گسترش تمدن بشری بر هیچ کس پوشیده نیست. نوشتههای بشر در طول هزاران سال - اعم از سنگ نوشتهها، الواح فلزی، پاپیروس، کاغذ، الواح الکترونیک و غیره - پیامآور دانش و بینش برای آدمیان بوده و هست

از اعصار گذشته تاکنون، کتاب به عنوان یکی از رسانههای مهم انتقال علم و دانش بین افراد و تمدنهای مختلف بوده است

این رسانه دروازهای به سوی گستره دانش و معرفت میباشد و کتاب خوب، یکی از بهترین ابزارهای کمال بشر و گوهری برای آگاهی و هدایت مردم در جهت تحولات بزرگ اجتماعی است

چگونگی تنظیم ساختار و محتوای کتاب عامل مهمی در تعیین چگونگی یادگیری است. گاهی عدم کارایی و نامناسب بودن ساختار و یا محتوا آن یادگیری را مشکل میکند یا نتیجهای کمتر از انتظار به بار میآورد. در واقع، در تهیه کتاب مؤثر و اثربخش، تحلیل محتوا و ساختار آن میتواند تحولات مثبتی را در شیوه تدوین و طراحی کتاب به وجود آورد و راهگشای حل بسیاری از مشکلات جاری آموزش باشد. در حقیقت، تحلیل محتوا و ساختار کتب میتواند زمینهی شناخت بیشتر آن را فراهم میآورد و نقاط قوت و ضعف احتمالی آنها را برای اصلاح و تغییر احتمالی، متناسب با اهداف تعیین شده و اصول علمی در اختیار مدیران و برنامهریزان و مؤلفان قرار دهد.

سالیانه کتاب تخصصی زیادی در زمینههای مختلف انتشار مییابند اما کتابهای ورزشی با توجه به مخاطبین مختلف و گستردهای که در ابعاد "دانشگاهی و غیردانشگاهی" ، "عام و تخصصی" و "ردههای سنی مختلف" دارند. سطح پوشش گستردهای را در برمیگیرند و ناشران متعددی اقدام به انتشار کتب ورزشی مینمایند و هر یک در تلاش هستند تا بازارها و نیازهای مصرفکنندگان را تشخیص دهند و بر اساس آن نیازها، خواستهها و تقاضاها، کتاب منتشر نمایند

در سالهای اخیر کتابهای فراوانی در زمینههای تخصصی ورزشی منتشر شده است که یکی از آنها مدیریت برگزاری رویدادهای ورزشی که یکی از تخصصهای بسیار مهم در حوزه مدیریت ورزشی است

البته بدیهی است که این کتابها خالی از اشکال نبوده و به هیچ وجه کامل نیست. زیرا به دلیل ناآشنایی مولفان با معیارهای تدوین کتب درسی، براساس دیدگاهها و سلیقه نویسندگان و مولفان و بدون توجه به معیارهای تدوین کتاب تهیه شده و با معیارهای مطلوب، فاصله زیادی دارد

از این رو، تحلیل وضعیت کتب مدیریت برگزاری رویدادهای ورزشی در سطح کشور ضروری به نظر میرسد.

در رشته تربیت بدنی و علوم ورزشی در داخل و خارج کشور چندین مطالعه به بررسی تحلیل محتوای مجلات علمی - پژوهشی - عسگری، الهی و پورسلطانیزرندی، 1393؛ عسگری، الهی و پورسلطانی، 1391؛ شریفی، میردارهریجانی و عسگری، 1391؛ عسگری، الهی و پورسلطانی، 1390؛ قاسمی و همکاران، 1389؛ تپهرشی، 1389؛ عیدی و همکاران، 1386؛ شلبری، 2010؛ وارنینگ1 و همکاران، 2009؛ براندا جی و همکاران، 2005؛ پیتز و پدرسن، 2005 و - 2001، روزنامههای ورزشی - بارفروش، 1387؛ رضایی، 1385؛ افچنگی، - 1381، برنامههای تلویزیونی - صدیقی، - 1388، نشر کتاب - قاسمی، کشکر و موسوی، - 1391 و تحلیل کتب مختلف - ایزدپرست، 1393؛ قاسمی و رحمانی، 1392؛ ایزدی، عابدینیبلترک و منصوری، 1390؛ رضی، 1388؛ رضوی و نظرعلی، 1386؛ رضوی و یاسمی، 1374؛ لوپز- مانوز2 و همکاران، - 2003 پرداختهاند با این حال مطالعه در زمینه تحلیل محتوای کتب دانشگاهی تربیت بدنی و علوم ورزشی کمتر صورت گرفته است - ایزدپرست، 1393؛ قاسمی و رحمانی، 1392؛ رضی، - 1388 بخصوص این که در زمینه تحلیل محتوای کتب اصول ومبانی مدیریت ورزشی تا به حال مطالعهای صورت نگرفته است. لذا، مطالعات دیگری لازم و ضروری است که در زمینه تحلیل کتب دانشگاهی بخصوص کتب اصول ومبانی مدیریت ورزشی صورت گیرد.

در واقع، این کتب بایستی مورد تحلیل و بازنگری قرار گیرند تا هم با نیازهای فراگیران هماهنگ شود، هم با نیازهای جامعه ورزش کشور و هم اهداف آموزش عالی کشور را فراهم آورد. با توجه به ضعفهای احتمالی موجود، اهمیت و نقش تحلیل ساختار و محتوا در بهبود کتب ورزشی بخصوص کتب اصول ومبانی مدیریت ورزشی و همچنین تحقیقات کمی که در این زمینه تحلیل ساختار و محتوا کتب ورزشی انجام شده است، لازم است تا تحقیقی در این زمینه، انجام گیرد.

بنابراین، محقق در این تحقیق در پی پاسخ به این سوالات خواهد بود که :

-1 وضعیت کتب مربوط به اصول ومبانی مدیریت ورزشی از نظر ساختار چگونه است؟

-2 وضعیت کتب مربوط به اصول ومبانی مدیریت ورزشی از نظر محتوا چگونه است؟

-3 وضعیت کتب مربوط به اصول ومبانی مدیریت ورزشی از نظر صوری چگونه است؟

روش پژوهش

روش پژوهش از نوع ترکیبی - کمی و کیفی - از نظر مسیر اجرا شامل تحلیل محتوا و مصاحبه می باشد. پژوهش از نظر هدف کاربردی و توسعه ای می باشد.

در بخش تحلیل محتوا: با توجه به محدودیت جامعه - تحلیل وضعیت کتب اصول ومبانی مدیریت ورزشی در دانشگاه های ایران تا پایان سال - 1394 به تعداد حدود 10 مورد از روش کل شمار استفاده می شود.

در بخش مصاحبه با اساتید: به تعداد 6 نفر از مولفان یا مترجمان یا مدرسان نخبه از کتب مربوطه در بخش مصاحبه با دانشجویان: به تعداد 6 نفر از دانشجویان رتبه اول تا سوم از کسانی که کتب مربوطه را پاس کرده باشند.

روش نمونه گیری از کتاب ها به صورت کل شمار، در مصاحبه با اساتید و دانشجویان به صورت هدف مند و 6 نفر به تعداد کتاب ها می باشد.

در متن اصلی مقاله به هم ریختگی وجود ندارد. برای مطالعه بیشتر مقاله آن را خریداری کنید