بخشی از مقاله

چکیده

این پژوهش که با عنوان رابطه بین اعتیاد به اینترنت با افت تحصیلی دانشجوان دانشگاه پیام نور نقده در سال 1393صورت یافت که جامعه آماری آن 3000 دانشجو میباشدکه جهت ارزیابی اعتیاد به اینترنت از پرسشنامه اعتیاد به اینترنت یانگ - - 1998، وجهت ارزیابی پیشرفت تحصیلی - ازمعدل نیمسال قبل - استفاده شد و برای تجزیه وتحلیل داده ها از نرم افزار SPSS استفاده گردید، که نتایج گویای این مطلب هستندکه : با توجه به میزان r=-0,114 و میزان p=0,260 که از 0/05 بزرگتر میباشد و فرض صفر تایید و فرض خلاف رد میشود.لذا با اطمینان 0/95میتوان ادعا نمود که از لحاظ آماری بین اعتیاد به اینترنت با افت تحصیلی هیچ رابطه معنادری وجود نداردو با توجه به میزان t=-1,074 و میزان p=0,276 و میزان df=98 که از 0/05 بزرگتر میباشد ، فرض صفر تایید و فرض خلاف رد میشود لذا با اطمینان 0/95 میتوان ادعا نمود که از لحاظ آماری هیچ تفاوت معناداری بین میزان اعتیاد به اینترنت در زن ومرد وجود ندارد 

مقدمه

یکی از مشکلات شایع نظام های آموزشی در بسیاری از کشور های جهان ، پدیده افت تحصیلی است .این مشکل از دیر باز گریبان گیر نظام آموزشی کشور ما نیز بوده است . کاهش ضایعات ناشی از افت تحصیلی و خسارتهای سنگین اقتصادی و فرهنگی حاصل از آن مستلزم تحقیقات و پژوهش های گسترده ای در این زمینه است . برای پیدا کردن علل یک مشکل به ویژه مشکلات انسانی و اجتماعی تنهان می توان به یک علت بسنده کرد زیرا پدیده های اجتماعی همانند یک زنجیره با یکدیگر پیوند دارند و در به وجود آمدن یک مشکل دخیل هستند . بنابراین برای یافتن علل افت تحصیلی باید مسائل گوناگون مورد توجه قرار گیرد - بیابانگرد ، . - 1378

اینترنت به عنوان یکی از ابعاد نوپای این فن آوریهای جدید جهان معاصر، نقش به سزایی در تغییر و تحول زندگی افراد جامعه دارد بودن در فضای مجازی اینترنت به کاربران فرصتهای بی شماری میدهد و به هر اندازه که این فرصتها و خشنودیهای ناشی از استفاده اینترنت افزایش یابد، کاربران بیشتر به سمت این پدیده نوین سوق خواهند یافت. طبق گزارشی که پایگاه اینترنتی در فوریه 2005 منتشر کرده است آمار کاربران اینترنت در خاورمیانه نزدیک به 17/5 میلیون نفراست و ایران با4/8 میلیون نفر کاربر، تبه اول رادر خاورمیانه داراست - - 27/7 همین گزارش حاکی است که آمار کاربران ایرانی نسبت به دسامبر 2000 بالغ بر18/20 درصد رشد داشته است - حاحیلی،1383، به نقل از خانجانی وهمکاران، - 1390 حسینی - 1391 - نیز دریافتند بین وابستگی به اینترنت و افسردگی رابطه معنادار وجود دارد؛ همچنین بین وابستگی به اینترنت و افسردگی به تفکیک جنسیت در بین زنان رابطه معنی داری وجود ندارد و در بین مردان رابطه معنادار وجود دارد همسو می باشد.

بعضی افراد برای کاهش افسردگی خویش به اینترنت روی می آورند به طوری که اینترنت ممکن است جایگزینی برای زندگی بدون نشاط افراد افسرده فراهم کند .همین طور ممکن است افسردگی در نتیجه اعتیاد به اینترنت رخ دهد یعنی افرادی که به اینترنت معتاد می شوند، پیامدهای منفی حاصل از آن مانند افسردگی را تجربه میکنند. وکائو1 و همکاران - 2007 - و دن2 و همکاران - 2006 - به مقایسه ویژگی های روا ن شناختی، شخصیتی و اجتماعی دانشجویانی که استفاده مفرط از اینترنت داشتند، در مقابل سایر دانشجویان پرداختند .نتایج پژوهش های آنها نشان داد که میزان افسردگی، اضطراب، افکار خودکشی،پیش فعالی، هراس، ترس اجتماعی، پرخاشگری و خشونت و رفتارهای ضد اجتماعی در دانشجویانی که به اعتیاد اینترنت مبتلا بودند از سایرین بیشتر بود.

با وجود مزایای گسترده ی اینترنت، قانونگذاران و مسئولین امور آموزشی به وجود آمدن تاثیرات منفی آن، بخصوص استفاده ی افراطی از اینترنت، مسایل و مشکلات فیزیکی و روانشناختی مرتبط و عواقب زیانبار آن بر افراد قابل ملاحظ های را هشدار داده اند - فریس. - 20003 محمدی و همکارانش - 1389 - از دانشگاه بوعلی سینای همدان در تحقیق خود به این نتیجه رسدند که میزان اعتیاد به اینترنت در میان پسرها - 41/5 - و در میان دخترها - 36/41 - است. همچنین یافته های به دست آمده موید عدم وجود رابطه معنی دار بین اعتیاد به اینترنت و سرمایه اجتماعی بوده است. علاوه بر این بین متغیرهای سن، رشته تحصیلی و اعتیاد به اینترنت نیز رابطه ×معنی داری مشاهده نشده، اما بین اعتیاد به اینترنت و جنسیت این رابطه معنی دار بوده است.

خسروجردی و میرزایی - - 1388 در تحقیقی با عنوان بررسی اعتیاد اینترنتی در نوجوانان با استفاده از تست اعتیاد اینترنتی یونگ، رابطه اعتیاد نوجوانان مقطع راهنمایی و دبیرستان با اندازه سازمان آموزشی، جنس، و مقطع تحصیلی آنها آزموده شده اند. نتایج این پژوهش اختلاف معناداری را برحسب جنس بین دختران و پسران در استفاده بیش از حد از اینترنت نشان نداده است، اما اختلاف معناداری را بر حسب مقطع تحصیلی کاربرو میزان اعتیاد اینترنتی اثبات کرده است. بنابه یافته دیگری، بین اندازه موسسه آموزشی و میزان اعتیاد اینترنتی دانش آموزان تفاوت معناداری وجود داشته است.

بهرام زاده - - 1372 با بررسی رابطه بین اعتیاد به اینترنت با ویژگیهای شخصیتی دانشآموزان مقطع متوسطه به این نتیجه رسیدند که: اعتیاد به اینترنت با برخی از صفات شخصیتی دانشآموزان ازجمله روانرنجورخویی و برونگرایی ارتباط دارد. سندرز1 و همکاران - - 2000 دریافتند که هر قدر استفاده از اینترنت بیشتر باشد به همان نسبت افسردگی و انزوای اجتماعی بیشتر میشود. بنابراین برای جلوگیری از به وجود آمدن این پیامدها باید عواملی که موجب گرایش افراد و به خصوص ×دانشجویان به سوی اعتیاد اینترنتی می شود را شناسایی کرد.

کولین - 1375 - 2 تمایلاتی همانند آزاد بودن، ارتباط برقرار کردن آسان آسان، خلق کردن یک هویت به سادگی و پرورش دادن روابط شخصی معنادار را از عوامل افزایش گرایش نوجوانان به اینترنت میداند شرر - 1377 - درتحقیقات خود بر روی دانشجویان دانشگاه ها، متوسط افراد وابسته به اینترنت را 11 ساعت در هفته شناسایی کرده است. همچنین او دراین تحقیقات دریافت که 72 درصد از وابسته ها را مردان تشکیل می دهند بر اساس نتایج مطالعه یانگ ، 5 تا 10 درصد از جمعیت آنلاین جهان در زمینه مطالعه وی، معتاد به اینترنت بوده اند و 54 درصد از معتادان سابقه افسردگی و 34 درصد آنان سابقه اضطراب و نگرانی داشته اند.

در متن اصلی مقاله به هم ریختگی وجود ندارد. برای مطالعه بیشتر مقاله آن را خریداری کنید