بخشی از مقاله

چکیده        
عملکرد - بازده و بازده دارایی - یکی از فاکتورهای مهم در انتخاب بهترین سرمایهگذاری است و سرمایهگذاران تمایل به افزایش بازده و بازده دارایی سهام دارند و آنچه براین عملکرد سهاممیتواند تاثیر بگذارد قابلیتهای شرکت است. از این رو هدف اصلی این تحقیق بررسی، تاثیر قابلیتهای درون شرکتی بر عملکرد شرکت طی سالهای 1384 تا 1393 میباشد

در این تحقیق قابلیتهای درون شرکتی متغیر مستقل است،که شامل قابلیتهای عملیاتی : - گردشدارایی،گردشمطالبات - و فعالیتهای بازاریابی - نرخ رشدفروش، سهم بازار - و انعطافپذیری مالی - نسبت بدهی، پوشش هزینههای بهره - است، که تاثیر آنها بر متغیر وابسته عملکرد  شرکت - بازده سهام ،نرخ بازده دارایی - مورد بررسی قرار گرفته است

نتایج حاصل از تجزیه و تحلیل 188 شرکت پذیرفته شده در  بورس اوراق بهادار تهران،که با استفاده از مدل رگرسیون پانلی در سطح اطمینان 95 درصد انجام شده است، نشانداد که متغیرگردش دارایی برعملکرد شرکت - بازده سهام،نرخ بازده دارایی - تاثیر مثبت دارد، ولی متغیر گردش مطالبات بر عملکرد شرکت - بازدهسهام، نرخ بازده دارایی - تاثیر ندارد و نرخ رشد فروش بر عملکرد شرکت - بازده سهام، نرخ بازده دارایی - تاثیرمثبت دارد، ولی سهم بازار برعملکرد شرکت - بازده سهام، نرخ بازده دارایی - تاثیر ندارد و پوشش هزینههای بهره بر عملکرد شرکت - نرخ بازده دارایی - تاثیر مثبتدارد، ولی نسبت بدهی بر عملکرد شرکت - نرخ بازده دارایی - تاثیر ندارد و پوشش هزینههای و نسبت بدهی بر عملکرد شرکت - بازده سهام - تاثیر ندارد و میزان تاثیر قابلیتهای عملیاتیو فعالیتهای بازاریابی بر نرخ بازده دارایی سهام بیشتر است .        

مقدمه

شرکتها برای کنترل و هدایت امور خود از مدیران متخصص بهره میگیرند.سهامداران منابع خود را در اختیار مدیران قرار میدهند و آنها در مورد چگونگی استفاده از این منابع تصمیمگیری میکنند. در نتیجه، به دلیل تفکیک مالکیت از مدیریت، مالکان همواره نگران عملکرد مطلوب مدیران در استفاده از منابع و خلق ارزش برای شرکت و به تبع آن افزایش ثروت خود میباشند.علاوه برسهامداران، عملکرد بنگاه اقتصادی برای اعتباردهندگان نیز جهت تصمیم گیری در مورد میزان و نرخ اعطای اعتبار حائز اهمیت است.

از این رو، به منظور جلب اطمینان سرمایهگذاران و اعتباردهندگان، باید ارزیابی صحیح از عملکرد شرکت هابه منظور تعیین ارزش انجام و انتظارات آنها از دریافت بازده مناسب حاصل از عملیات سودآور واحد تجاری فراهم شود. از طرفی تاکنون، روشهای متعددی برای اندازهگیری عملکرد و در نهایت تعیین ارزش شرکت مطرح شدهاست که هرکدام دارای معایب اساسی است.چنانچه این روشها به عنوان معیاری برای اندازهگیری عملکرد و تعیین ارزش شرکت در نظرگرفته شود، احتمالاً منجر به تعیین ارزش واقعی شرکت نخواهد شد.

به عبارت دیگر، ارزیابی عملکرد مالی که نشان دهنده دستاورد سازمانهای انتفاعی میباشد، اگر با استفاده از معیارهای اشتباه صورت پذیرد،میتواند به تحریف تصمیمات سرمایهگذارانو سایر استفادهکنندگان از این اطلاعات منجر گردد.سرمایهگذاران بالقوه با توجه به این نتایج اقدام به خرید سهام یک شرکت میکنند. سهامداران بالفعل نیز با توجه به این علائم، سرنوشت سرمایهگذاری خود در شرکت را تعیین مینمایند،تواناییها و قابلیتها را میتوان در مقولههایی دستهبندی کرد که توانایی و امکان به انجام رساندن فعالیتهای اولیه مفید و کارآمد مربوط به کمپانی یا شرکت را نشان داده و همچنین فعالیتهای موجود را به سمت اصلاح و ترقی هدایت میکنند.

هر تجارتی دارای انواع 2 مختلف منابع و داراییها و نیز سطوح مختلف توانایی و قابلیت میباشد. اینطور میتوان بیان کرد که هر شرکت هر چند با داشتن اهداف مشابه و مشترک با سایر رقبای خود دارای قابلیتها و تواناییهای مختص به خود است که با تواناییها و قابلیتهای شرکتهای رقیب متفاوت میباشد. بعضی از این قابلیتها نسبت به سایرین بیشتر روی عملکرد بهتر آن تجارت تأثیر گذار خواهند بود البته این تأثیر گذاری مثبت بر میگردد به سیاست چگونگی انتخاب و توانمند ساختن آن قابلیتها متناسب با شرایطی که شرکت در آن قرار دارد.

درون هر سازمان دو دسته قابلیت وجود دارد یک دسته از قابلیت ها بطور ذاتی در درون سازمان وجود دارد و دسته دیگر در شرایط پویای محیطی ایجاد میشوند.یکی از دغدغههای مهم در تحقیقات پژوهشگران شناسایی عوامل داخلی موثر بر عملکرد شرکت است.امروزه شرکتها پایه فعالیتهای اقتصادی بوده و بیشترین میزان تولید ثروت و درآمد، ایجاد اشتغال و جذب سرمایه در آنها رخ میدهد و در نتیجه مهمترین عنصر اقتصاد امروز محسوب میشود.

و از سویی دیگر در جهان امروز که شرایط اقتصادی به سرعت در حال تغییر است بنگاههای اقتصادی در تلاش هستند که برای حفظ سود و سهم بازار خود مزایای رقابتی را در عرضه محصولات و خدمات خود ایجاد کنند،بنابراین شرکتها باید درک و شناخت بهتری از قابلیتها و تواناییهای خود ایجاد کنند تا از میدان رقابت به دور نمانند. 

مطالعات نشان دادهاست،که ارتباط چشمگیر و قابل ملاحظهای میان تواناییهای داخلی شرکت و عملکرد شرکتها وجود دارد - نجفی،. - 2:1393 در واقع عملکرد کسب و کار معرف موفقیت شرکتها میباشد و همچنین عملکرد خوب مالی شرکتها را نیز میتوان به تواناییها و منابع سازمانی نسبت داد در حالی که فقدان این تواناییها یا ناهماهنگی و ناهمگونی آنها شدیداً بر روی عملکرد شرکت تأثیر میگذارد و نارضایتی مشتریان و حتی عوامل داخلی سازمان را به همراه خواهد داشت.

این تحقیق به بررسی قابلیتهای درون شرکتی در سه سطح قابلیت های عملیاتی، انعطافپذیری مالی و بازاریابی و فروش میپردازد و تأثیر آنها را برعملکرد بازار در شرکتهای پذیرفته شده در بورس اوراق بهادار تهران را مورد بررسی قرار خواهد داد. بنابراین به صورت کلی در این پژوهش به این سوال پاسخ داده میشود که آیا قابلیتهای درون شرکتی بر عملکرد بازار تأثیرگذار است یا نه؟ و چگونه این قابلیتهای درون شرکتی میتوانند برعملکرد بازار تأثیر بگذارند؟

نتایج این تحقیق به پرسشهای فوق پاسخ داده و تأثیر قابلیتهای درون شرکتی،شرکتهای پذیرفته شده در بورس اوراق بهادر تهران را بر عملکرد بازار آنها مورد بررسی قرار میدهد.

مروری بر مطالعات تجربی تحقیقات داخلی

نجفی - 1393 - در تحقیقی با عنوان - - تأثیرات بازاریابی و قابلیتها و تواناییهای عملیات شرکت ها بر روی عملکرد مالی در بخش خرده فروشان کشور ایران - - که از 100 شرکت خرده فروش ایرانی جمع آوری شده است به این نتیجه رسیده اند که قابلیت و توانایی بازاریابی تأثیر مثبتی روی توانایی عملیاتی دارد و همچنین توانایی عملیاتی نیز به شدت روی عملکرد مالی تأثیر می گذارد و قابلیت عملیاتی یک شرکت، کاملا واسطه رابطه میان عملکرد مالی و توانایی آن شرکت می باشد.

احمدی - 1392 - در تحقیقی با عنوان - - بررسی عوامل درون شرکتی و برون شرکتی با نگهداشت وجه نقد در شرکت های پذیرفته شده در بورس اوراق بهادار تهران - - که از95 شرکت طی سال 1381 تا 1390 جمع آوری شده اند به این نتیجه رسیده است که متغیرهای وجه نقد عملیاتی، اندازه ی شرکت، حجم دارایی های ثابت، عدم تقسیم سود، نرخ تورم، حجم نقدینگی و نرخ ارز با سطح نگهداشت وجه نقد شرکت ارتباط معناداری دارند. همچنین این نتایج حاکی از عدم وجود رابطه معنادار بین متغیرهای تمرکز مالکیت، بهای طلا و بهای نفت با سطح نگهداشتن وجه نقد شرکت ها می باشد.    

نور اللهی و کفاش پور و حدادیان - 1392 - در تحقیق خود تحت عنوان - - بررسی تأثیر قابلیتهای بازار یابی بر عملکرد بازار به  واسطه متغیر خلق ارزش برتر برای مشتری در صنایع غذایی شهرک صنعتی توس مشهد - - که از 95 شرکت صنایع غذایی است که در زمینه تولید و عرضه محصولات غذایی فعالیت می کنند جمع اوری شده است و نتایج پژوهش نشان داد که تأثیر مستقیم  قابلیت های بازار بیشتر از تأثیر غیر مستقیم قابلیت های بازاریابی عملکرد بازار است.        

حاجی پور، درزیان عزیزی و شمسی گوشکی - 1391 - در تحقیقی تحت عنوان - - تعیین استراتژی محصول- بازار و قابلیتهای بازاریابی شرکت بر عملکرد بازار - - که در بین 401 نماینده شرکت صادر کننده و وارد کننده از چهار حوزه نظارتی گمرکات کشور   - هرمزگان، خوزستان، سیستان و بلوچستان و بوشهر - توزیع و جمع آوری شده است به این نتیجه رسیدهاست که استراتژیهای رهبری هزینه، تمایز و قلمرو محصول، بازار بر قابلیتهای معماری و تخصصی شده بازاریابی تأثیر مثبت و معنی داری دارند.همچنین، رابطه بین قابلیتهای معماری و تخصصی شده بازاریابی با عملکرد بازار مثبت و معنیدار است.        

رحمانی، غلامیگاکیه و پاکیزه - 1391 - در تحقیقی تحت عنوان   - - تاثیر انعطافپذیری مالی بر میزان سرمایهگذاری و ارزشآفرینی - - که این تحقیق بر روی 77 شرکت در طی سال های 1378 و 1388 صورت گرفته استو نتایج این تحقیق نشان داد که انعطافپذیریمالی بر میزان سرمایهگذاری،تاثیر منفی و بر ارزشآفرینی تاثیر مثبت با اهمیتی داشته و شرکتهای دارای انعطافپذیری مالی،از دید بازار حائز ارزش بوده است.        

حقیقت و بشیری - - 1391 در تحقیقی تحت عنوان - - بررسی رابطه انعطافپذیری مالی و ساختار سرمایه شرکتهای پذیرفته شده در بورس اوراق بهادار تهران - - میپردازد. طبق نتایج این تحقیق شرکتهای مرحله تولد به انتشار سرمایه و بدهی کم خطر کنند و نسبتهای اهرمی متعادلی را نگهداری مینمایند. شرکت ها در مرحله رشد از تأمین مالی درون سازمانی متکی هستند و  نسبتهای اهرمی کمی را نگهداری مینمایند.

در متن اصلی مقاله به هم ریختگی وجود ندارد. برای مطالعه بیشتر مقاله آن را خریداری کنید