بخشی از مقاله

خلاصه
زمین لغزش از پدیده هایی است که موجب تخریب ساختمانهای مسکونی وآسیب به خیابان ها می شود. در این تحقیق زمین لغزش به وقوع پیوسته در منطقه طالقانی شهرستان گرمی مورد مطالعه واقع شده است، تحلیل پایداری زمین لغزش موردنظر مبتنی بر تعادل حدی و روش اجزاء محدود می باشد؛ برای انجام این کار ابتدا مدل رایانهای مقطعی از منطقه زمین لغزش با استفاده از نرم افزارهای GeoSlope 2004 و Plaxis v8.2 ساخته شد

سپس درحالتهای مختلف تحت تحلیل پایداری قرارگرفت براساس مشاهدات صحرایی و انطباق آن با نتایج مدل سازیها ملاحظه گردید که شکل لغزش از نوع دورانی بوده و به صورت تدریجی در حال حرکت و جابجایی است؛ بعد از شناسایی سطح لغزش و تأیید نتایج مدل سازیها با شرایط محل، اقدام به بررسی پایدارسازی شامل اصلاح هندسه دامنه و میخکوبی خاک گردید در انتها پایداری زمین لغزش تحت شرایط دینامیکی به روش شبه استاتیکی مورد تحقیق قرارگرفت .

1.    مقدمه

پدیده زمین لغزش یکی از بلایای طبیعی که به انواع سازه ها از قبیل سدها، راه ها، ساختمانها و غیره آسیب های شدیدی وارد می نمایداین آسیب هاشامل تلفات انسانی نیز می گرددکه دراین حالت ازآن به عنوان فاجعه می توان نام برد. و باید در جهت جلوگیری از آسیب ها و خسارات وارده در نتیجه زمین لغزش تمهیداتی اندیشه شود، از طرفی با توجه به این نکته که زمین لغزش ها نسبت به سایر بلایای طبیعی مثل سیل، آتشفشان، زلزله و ... به صورت دقیق تری قابل پیش بینی تر بوده و در نتیجه مدیریت پذیرتر نیز می باشد لذا شناخت این پدیده در جهت جلوگیری از خسارات ناشی از آن از اهمیت بنیادی در مقابله با بلایای طبیعی بر خوردار است.

کشورایران به سبب داشتن توپوگرافی عمدتاً کوهستانی ، فعالیت زمینساختی و لرزهخیزی زیاد، شرایط متنوع زمینشناسی و اقلیمی، عمده شرایط طبیعی را برای ایجاد طیف وسیعی از زمین لغزشها داراست. زمینلغزش در ایران به عنوان یک بلای طبیعی، سالیانه خسارات جانی و مالی فراوانی به کشور وارد می سازد .از طرفی دیگر اگر برای بلایای طبیعی دیگر احتمال وقوع آنها را هر از چند گاهی قائل شویم، پتانسیل وقوع پدیده لغزش در کشور را باید هر لحظه در نظر گرفت.

2.    موقعیت زمین لغزش رخ داده

منطقه زمین لغزش موردنظر در استان اردبیل و در حوزه شهرستان گرمی واقع شده است، استان اردبیل - شکل - 1 در شمال غربی فلات ایران، با بیش از 18 هزار و 50 کیلومتر مربع، یک درصد مساحت کل کشور را تشکیل می دهد. این استان از شمال به رود ارس، دشت مغان و بالهارود در جمهوری آذربایجان، از شرق به رشته کوه های طالش و بغرو در استان گیلان، از جنوب به رشته کوه ها، دره ها و جلگه های به هم پیوسته استان زنجان و از غرب به استان آذربایجان شرقی محدود است.

ارتباط استان اردبیل با مرکز کشور از طریق محور اردبیل - آستارا - گردنه حیران و از راه رشت و قزوین به تهران میسر می شود. این استان دارای 9 شهرستان، 19 شهر ، 21 بخش، 63 دهستان و 2218 آبادی است. شهرستان های استان اردبیل عبارتند از: اردبیل، بیله سوار، پارس آباد، گرمی، خلخال، مشکین شهر، نمین، نیر، کوثر ؛ منطقهای که زمین لغزش در آن رخ داده در شکل - - 2 نشان داده شده است. شکل های - 3، 4، 5، 6 و - 7 پاره ای از اثرات و خسارت های زمین لغزش موردنظر در این تحقیق را نشان می دهند.

شکل .1 نقشه استان اردبیل

شکل .2 تصویری ازمحدوده زمین لغزش منطقه طالقانی گرمی 

شکل .3 افت ایجادشده در اثر زمین لغزش

شکل .4 ترکهای ایجاد شده در اثر زمین لغزش        

شکل . 5 اثرات زمین لغزش برساختمانها    

شکل . 6 قرارگیری ساختمانهای مسکونی در شیبهای تند

شکل .7 ترک ایجادشده در دیوار ساختمان

3.    تحلیل پایداری

بعد از تهیه مدل مقطعی، شکل - 9 - از محل زمین لغزش با استفاده از نقشه توپوگرافی با مقیاس ًًٌِ ٌ درنرم افزارهای مورد استفاده و وارد کردن داده ها مطابق جدول - 1 - آنالیز پایداری انجام گرفت. در شکل - - 8 نقشه توپوگرافی منطقه زمین لغزش نشان داده شده است.

شکل . 8 نقشه توپوگرافی منطقه زمین لغزش

شکل . 9 مقطع AB

جدول -1 مشخصات لایه ها

4.    تحلیل با استفاده از نرم افزار [3] GeoSlope 2004

بعد ازساخت مدل هندسی در مقطع AB و با استفاده اطلاعات جدول - 1 - بر روی این مدل تحلیل صورت گرفت، نتایج حاصل ازآنالیزهای پایداری در جدول - 2 - ارائه شده است.

در متن اصلی مقاله به هم ریختگی وجود ندارد. برای مطالعه بیشتر مقاله آن را خریداری کنید