بخشی از مقاله

چکیده

شهرگرمی یک شهر دره ای و احاطه شده به وسیله ارتفاعات است، و توسط دره ها و کوهها به چند قسمت تقسیم شده است.مساله ای که در این شهر وجود دارد این است که از یک طرف توسعه فیزیکی شهر با مشکلات جدی مواجه است و از طرف دیگر عدم توجه مسئولان و برنامه ریزان به شرایط محیط و مورفودینامیک منطقه مساله دیگری است که مشکلات را دو چندان کرده است. هدف از این مطالعه بررسی تگناهای فیزیکی و ژئومورفولوژیکی و تگناهای که به واسطه عدم مطالعه شرایط محیطی و ژئومورفولوژیکی شهر گرمی با آن مواجه می باشد . در این تحقیق از روش مشاهده و از نقشه های زمین شناسی و توپوگرافی به عنوان ابزار تحقیق استفاده شده است.

نتایج بررسی نشان می دهد که عوامل محیطی و سازندهای زمین شناسی از جمله محدودیت های مهم برای توسعه فیزیکی شهرگرمی محسوب می شود. گسل گرمی یکی از عوامل در توسعه فیزیکی شهر محسوب می شود؛ علاوه بر گسل سازندهای سست و حساس با ضخامت زیاد که حاصل هوازدگی سنگهاست توسعه و ساخت و سازهای جدید شهری را محدود کرده است. در برخی مناطق مانند محله هلال احمر گسل و ضخامت زیاد مواد سبب ایجاد زمین لغزه شده و خسارات مالی فراونی به اهالی وارد نموده و در بعضی مواقع به طور کلی سبب تخریب خانه ها گشته است.

وازگان کلیدی: شهر گرمی- تنگنای فیزیکی- ژئومورفولوژی- گسل- زمین لغزش

مقدمه

مقر شهر مکانی است که به مقتضای توپوگرافی محل به اشغال انسانها در آمده است. مکان شهر چه به صورت اتفاقی و چه بر اساس فکر و اندیشه برگزیده شود توجیه کننده شرایط کنونی و آینده شهر است - فرید ، ٌََّ ، ٌِ - ژان باستیه در مکان یابی شهر بیشتر به عوامل طبیعی مکان می اندیشد و بر این باور است که نقش آینده شهر با اتخاب مکانهای ویژه طبیعی در رابطه است - فرید ، ٌََّ،ٍِ - . در بسیاری از موارد، مقر توسعه شهر مانند مقر ابتدایی آن ، توسط بنیانگذار شهر انتخاب نشده است بنابراین می تواند بسیار مناسب و یا کلاً نامساعد باشد - دریو، ٌٌَْ، ٌَِ - . بنابر گفته های بالا شهر گرمی نیز به دلایل متعد در مکان نامناسب بنا شده و امروزه روند توسعه آن در جهت نامناسب می باشد.

بنابراین مسالهاصلی تحقیق تگناهای فیزیکی است که از هر طرف شهر گرمی را احاطه کرده و امکان توسعه آن را با مشکل مواجه ساخته است. با توجه به این مساله هدف تحقیق حاضر بررسی توسعه فیزیکی شهر گرمی و نشان دادن مناطق حساس از نظر مخاطرات محیطی می باشد. با توجه به موارد فوق در این مطالعه سعی شده روند توسعه و نقش عوامل طبیعی در مکان شهر گرمی مورد بررسی قرار گیرد.شهر گرمی ، مرکز شهرستان مغان استان اردبیل ، با پهنه ای حدود ْ کیلومتر مربع ، در شمال شرقی استان اردبیل ، در 100 کیلومتری شمال شهر اردبیل و در مسیر راه اردبیل ، پارس آباد در َُ درجه و یک دقیقه شمالی و َُ درجه و ّ دقیقه طول شرقی قرار دا رد - شکلٌ - .

بخش اصلی این شهر در دره ای واقع شده که از چهار سمت به وسیله کوه محصوراست. رودخانههای گرمی چا ی الّه, دره - در مکاتبات دولتی الّه" درق" - و کوئل چایی از داخل شهر گرمی عبور میکنند - شکلٌ - همه این رودها از جنوب به شمال جریان دارند تا به بالهاری چای و نهایتا به دریای خزر می ریزند. ارتفاع نقاط مختلف شهر گرمی از سطح دریا بسیار متفاوت و از 600 متر در محله هلال احمر تا 1200 متر در محله اله دره متغیر است. کوههای مهم اطراف شهر عبارتند از: آزنا، قاراخان داغی ایرناواش و یالقوز بولاغی . نزدیکی به دریای خزر، کوههای آذربایجان و دشت سرسبز وحاصلخیز مغان موقعیت ویژه ای به این منطقه داده است.روش تحقیق در این مطالعه روش مشاهده و روش کتابخانه ای بوده است. در این تحقیق برای مطالعه چندین با ر به روی زمین مراجعه گردید و اطاعات جمع آوری شد و برای تکمیل داده ها از نقشه های توپوگرافی و نقشه زمین شناسی و استفاده گردیده است.

در متن اصلی مقاله به هم ریختگی وجود ندارد. برای مطالعه بیشتر مقاله آن را خریداری کنید