بخشی از مقاله

چکیده

نقش اطلاعات حسابدار در تمایز شرکت های حاضر و اخراجی یکی از موضوعات بحث برانگیز در دهه های اخیر بوده است. تحقیقات نشان میدهد با استفاده از اطلاعات حسابداری میتوان شرکتهایی که دچار بحران شدهاند را شناسایی کرد

مطالعات حاضر در پی آن است با استفاده از اطلاعات حسابداری - نسبت های مالی - و با استفاده از ابزار تجزیه و تحلیل اطلاعات حسابداری بتوان به نتایج مناسبی در جهت تعیین تمایز بین شرکتهای اخراجی و حاضر بدست آورد.

در اینصورت میتوان با استفاده از مدلی که بتواند نتایج مطلوبتری در جهت تعیین این تمایزها را بدست آورد و بتواند فرضیههای این پژوهش را جامع عمل بپوشاند استفاده نمود. به همین منظور این پژوهش از مدل F هاسمن در پنل و پول در برنامه ایویوز در جهت تعیین روند نسبتهای نقدینگی و اهرمی در شرکتهای اخراجی در مقابل شرکتهای حاضر بدست آورد.

مقدمه - تعریف موضوع، اهمیت و مسئله پژوهش -

تجربه نشان میدهد اخراج شرکتها از اهمیت زیادی در مسایل اقتصادی و اجتماعی برخوردار میباشد. اخراج شرکتها باعث کاهش حجم نقدینگی در بازار سرمایه و کاهش حجم سرمایه در گردش و در نهایت کاهش حجم تولید که باعث افزایش تورم و مشکلات اجتماعی نظیر بیکاری میگردد. در طول دو دهه گذشته اخراج شرکتها از بورس نه تنها در آمریکا و اروپا و حتی در ایران به یک پدیده شایع تبدیل شده است. در آمریکا، در اواسط دهه 1990 بیش از 900 اخراج از بورس اتفاق افتاده است. در اروپا نیز از اوایل سال 1990 موج مهمی از اخراجها در انگلستان توسط بورس اوراق بهادار لندن صورت گرفت به طوریکه بیش از 25 درصد شرکتها فهرست شده در بورس اخراج شدند

اما در ایران برای نخستین بار پس از انقلاب تا سال 1384، 11 شرکت و تا پایان دهه 80 بیش از یک سوم از مجموع 354 شرکت پذیرفته شده در بورس ایران اخراج شدهاند. طبق تحقیقات صورت گرفته و با توجه به تجزیه و تحلیل شرکتهایی که به طور داوطلبانه تصمیم به خروج از بازار سرمایه در بین سالهای 1995 تا 2009 در بورس لندن صورت گرفته شرکتهایی که اهرم بالاتری نسبت به شرکتهای مشابه که قادر به افزایش سرمایه بیشتری نیستند از بورس خارج شدهاند.

تحقیقی که توسط الناز کاشفی در بورس لندن صورت گرفته در بین شرکتهایی که اهرمهای مالی بالاتر و فرصت رشد کمتر هستند نسبت به شرکتهایی که اهرم مالی کمتری و فرصت رشد بیشتری هستند بیشتر احتمال اخراج احساس میشود و همچنین در میابیم شرکتهایی که با تکنولوژی بالا هستند نسبت به شرکتهایی که تکنولوژی کمتری هستند احتمال اخراج کمتری وجود دارد. در تحقیق دیگری که توسط دکتر زهرا پورزمانی صورت گرفته به پیشبینی وضعیت مالی و اقتصادی شرکتها با استفاده از نسبتهای مالی مبتنی بر سودآوری، جریان نقدی و رشد به بررسی نوسانات شدید در محیط فعالیت تجاری که ذینفعان را با عدم اطمینان عمده و احتمالات متعددی مواجه نموده است.

در تحقیق حاضر تلاش میشود وضعیت مالی و اقتصادی شرکتها با استفاده از شاخصهای سودآوری، جریانات نقدی و رشد پیشبینی شود، از این رو هدف این پژوهش توسعه و عملکرد مالی و رویکرد ارزیابی ریسک است و بدین منظور طبقه بندی شرکتها به دو گروه موفق و ناموفق، فرضیه تحقیق به دوگروه ورشکسته طبق قانون تجارت ماده 141 و حذف شده از بورس با استفاده از مدل لاجیت مورد آزمون قرار گرفت.

مبانی و چارچوب نظری تحقیق - تعاریف مفهومی موضوع مقاله، مروری بر پیشینه تحقیق و چارچوب نظری، مدل و فرضیه های تحقیق در صورت موجود بودن -

در این پژوهش سعی بر این است که تحلیل نسبتهای نقدینگی و نسبتهای اهرمی در شرکتهای اخراجی در مقابل شرکتهای حاضر در بورس اوراق بهادار را بررسی کند و همچنین اهمیت نسبتهای نقدینگی از این منظر قابل بررسی است که وضعیت نقدینگی شرکت میتواند باعث اخراج یا بقا شرکتها در بورس اوراق بهادار شود و همچین با استفاده از نسبتهای اهرمی میتوان میزان کارایی و اثربخشی شرکتها و نهایتا ورشکستگی و اخراج شرکتها را بررسی نمود. اخراج شرکتها از چند بعد قابل بررسی است. بعد اول بررسی دلائل اخراج شرکتها از بورس اوراق بهادار است. بعد دیگر بررسی گزارشات حسابرسی و صورتهای مالی این گونه شرکتها با شرکتهایی که در بورس حضور دارند است.

در پژوهش حاضر به بررسی اخراج از طریق تحلیل نسبتهای نقدینگی و نسبتهای فعالیت شرکتهای اخراجی مورد مطالعه قرار گرفته است و از آنجایی که تاکنون تحقیقی جهت بررسی اخراج شرکتها با استفاده از نسبتهای نقدینگی و اهرمی در بورس اوراق بهادار صورت نگرفته و نسبتهای حاضر میتواند در مقایسه شرکتهای حاضر و اخراجی قابل بررسی باشد و انجام این تحقیق ضروری به نظر میرسد.

در متن اصلی مقاله به هم ریختگی وجود ندارد. برای مطالعه بیشتر مقاله آن را خریداری کنید