بخشی از مقاله

چکیده

هدف پژوهش حاضر بررسی، تاثیر مسئولیت اجتماعی شرکت ها بر دارایی های نقدی در شرکت های پذیرفته شده در بورس اوراق بهادار تهران می باشد. روش این پژوهش توصیفی - کاربردی است و از لحاظ نوع رواب بین متغیرها ازنوع رگرسیون چند متغیره می باشد. جامعه آماری این تحقیق کلیه شرکتهای پذیرفته شده در بورس اوراق بهادار تهران بوده و روش نمونه گیری در این پژوهش حذف سیستماتیک می باشد. داده های این پژوهش با توجه به سیاهه وارسی مبتنی بر ارقام و اطلاعات واقعی بازار سهام و صورت های مالی شرکت هاست که شامل - ترازنامه، صورت حساب سود و زیان، صورت حساب سود و زیان جامع ، صورت گردش وجوه نقد سال های مورد مطالعه می باشد.

گردآوری اطلاعات براساس جستجو در بین منابع کتابخانه ای و مقالات چاپ شده در نشریات و بروشورهای معتبر و صورت های مالی شرکت های پذیرفته شده در بورس اوراق بهادار صورت می گیرد.در این تحقیق برای تخمین دیتاها و مدل ها از شاخص های مرکزی و پراکندگی در قسمت آمار توصیفی و رگرسیون چندگانه در قسمت آمار استنباطی استفاده خواهد شد. برای آزمون فرضیات از روش داده های تلفیقی استفاده می گردد. در این روش برای انتخاب از بین سه روش اثر ثابت، اثر تصادفی و اثر مشترک باید از آزمون های تشخیصی چاو و هاسمن استفاده نمود. جامعه آماری این پژوهش شامل 021 شرکت پذیرفته شده در بورس اوراق بهادار تهران در بازه زمانی 0931 تا 0931 می باشد.

از تحلیل آماری رگرسیون برای آزمون فرضیه های پژوهش استفاده شده است. یافته های پژوهش نشان می دهد که در شرکتهایی با رتبه بالاتر مسئولیت اجتماعی، تمایل دارند ریسک انحصاری - غیر سیستماتیک - و دارایی نقدی کمتری داشته باشند همچنین نتایج فرضیه در شرکتهایی با رتبه بالاتر مسئولیت اجتماعی، تمایل دارند ریسک سیستماتیک و دارایی نقدی کمتری داشته باشند، رد گردید.

واژه های کلیدی: مسئولیت اجتماعی، ریسک غیر سیستماتیک، دارایی نقدی، ریسک سیستماتیک

مقدمه

وجود رقابت دربین موسسات و بنگاهها برای کسب سهم بیشتر ازبازار و تلاش مشتریان برای رسیدن به رضایتمندی بیشتر موجب شده است که هم بنگاهها به دنبال کسب موقعیت ممتاز در بازار باشند و هم مشتریان درپی یافتن سرنخ هایی برای رسیدن به بهترین تامین کنندگان . از دلایل توجه به مسولیت پذیری اجتماعی ، اثر آن بر وفاداری و ثبات قدم مشتری است. بسیاری از شرکتها مشکلاتی در افزایش سهم خود در بازار به علت گسترش رقابتهای بینالمللی، کاهش سرعت رشد، کاهش رشد جمعیت و بازار دارند.  

بنابراین، به مفهوم مسئولیت اجتماعی شرکت توجه میکنند. تداوم  حیات هر سازمان بستگی به تعامل پویای آن با محی درونی و بیرونی دارد. بر اثر این تعامل تازه ترین اطلاعات و یافته های علوم و فنون بشری دریافت و منجر به تغییراتی در شیوه های عمل و رفتار سازمانی می گردد.همچنین در این تعامل سازمان باید منابع کافی و مورد نیاز خود را کسب کند و همسازی لازم را با درخواست های واقعی محی به عمل آورد. مسئولیت اخلاقی و اجتماعی یک تعهد مداوم صاحبان صنعت و تجارت و دولت است که آنها را ملزم به رعایت اصول اخلاقی و توسعه اقتصادی هم زمان با ارتقاء سطح زندگی نیروی کار و و خانواده آنها در جامعه در سطح گسترده می نماید.

پیشینه خارجی

به بررسی مسئولیت اجتماعی شرکتی و دارایی های نقدی شرکت ها پرداخته است. سه کانال و مکانیسم متناظر را شناسایی میکنیم که مسئولیت اجتماعی شرکت میتواند از طریق آنها روی داراییهای نقدی شرکت تاثیر بگذارد. با استفاده از 2364 شرکت با 14206 مشاهدهی سالانهی شرکت در طول دورهی 2011-1991، ثابت کردیم که تاثیر مثبت CSR روی داراییهای نقدی از طریق کانال ریسک سیستماتیک، قوی است در حالی که تاثیرات CSRاز طریق دو کانال دیگر این طور نیست. یافتههای ما، برای روشهای مختلف براورد و معیارهای جایگزین داراییهای نقدی، ریسکها و حکومت شرکتی، قوی هستند.

به بررسی رابطه بین کیفیت سود و افشای مسئولیت اجتماعی شرکت ها پرداختند. به منظور بررسی کیفیت سود از معیار های اقلام تعهدی اختیاری و مدیریت سود با استفاده از فعالیت های واقعی پرداختند. نتایج تحقیق آنان نشان داد که مسئولیت اجتماعی شرکت ها منجر به بهبود کیفیت سود شرکت ها خواهد شد.در زمینه تاثیر افشای مسئولیت اجتماعی شرکت ها و مالکیت نهادی تحقیقی تجربی انجام داد. متغیر افشای مسئولیت اجتماعی شامل چهار بعد رواب کارکنان، مشارکت اجتماعی، تولید و محی زیست می باشد. نتایج نشان می دهد که هیچ یک از چهار بعد و افشای مسئولیت اجتماعی اثر قابل توجهی بر مالکیت نهادی نداشتند.

تحقیقی در زمینه بررسی ارتباط بین افشای مسئولیت اجتماعی و درصد مالکیت نهادی در صنعت چوب سازی و کاغذ سازی در طول دوره ی 2112 لغایت 2101 انجام دادند. نتایج تحقیق بر آن بوده است که بین درصد مالکیت نهادی با افشای مسئولیت اجتماعی و رواب کارکنان رابطه معنی دار و مثبتی وجود دارد. بین درصد مالکیت نهادی و مشارکت جامعه و محی زیست رابطه معنی داری وجود ندارد و بین درصد مالکیت نهادی با تولید رابطه منفی و معنی دار وجود دارد.

رابطه بین نگهداشت وجه نقد و ساختار حاکمیت شرکتی را مورد آزمون قرار دادند. نتایج نشان می دهد شرکت هایی با مالکیت داخلی بیشتر و درصد مالکیت نهادی بیشتر، نگهداشت وجه نقد بیشتری دارند. در حالی که شرکتهایی با کیفیت بالاتر حاکمیت شرکتی و هیات مدیره بزرگ تر و مستقل تر نگهداشت وجه نقد کمتری دارند.

پیشینه داخلی

به بررسی رابطه بین مسئولیت های اجتماعی شرکتی و کیفیت سود شرکت های پذیرفته شده در بورس اوراق بهادار تهران می باشد. به منظور تخمین مدل های این پژوهش جهت انجام آزمون فرضیه ها، ابتدا مدل ها با استفاده از داده های ترکیبی اثرات ثابت و اثرات تصادفی برای7 سال و در مجموع 352 سال شرکت برآورد شدند. جامعه آماری این پژوهش شامل شرکتهای پذیرفته شده در بورس اوراق بهادار تهران در قلمرو زمانی بین سالهای 0921 تا 0931 است.

در متن اصلی مقاله به هم ریختگی وجود ندارد. برای مطالعه بیشتر مقاله آن را خریداری کنید