بخشی از مقاله

چکیده :

تور-لیدر به کسی گفته میشود که سرپرستی و مدیرت اجرایی یک برنامه سفر را بر عهده دارد و تمام عوامل دیگر از قبیل راهنما، مسئول فنی و ... زیر نظر وی فعالیت دارند. برنامهریزی، زمانبندی، تعیین مسیر مورد نظر و تمام جزئیات دیگر از جمله مواردی هستند که می-بایست تحت نظر و کنترل تور-لیدر مشخص شوند.

بدین منظور تحلیل و طراحی سامانه جامع تور-لیدری با هدف دستیابی به یک سیستم جامع رزرو لیدر جهت یکپارچهسازی جامعه لیدرها، گردآوری نیازهای سرویسهای گردشگری، لیدرها، مشتریان حقیقی و همچنین ارائه شناخت جامع از جامعه لیدرهای کشور در این مقاله مد نظر قرار گرفته است. مقایسه انجام شده با نمونه خارجی و داخلی نشان میدهد که سیستم پیشنهادی اولین پورتال جامع تور-لیدری در ایران است و از مهمترین مزیتهای آن میتوان به ایجاد فضای رقابتی بین لیدرها، صرفهجویی در وقت لیدر و توریست، انتخاب لیدر مناسبتر، افزایش بهرهوری لیدرها، افزایش درآمد لیدرها، و جلوگیری از اتلاف هزینه آژانسها و توریستها اشاره کرد.

-1 مقدمه

در سالهای اخیر ظرفیت گردشگری جهانی بهطور قابل توجهی افزایش یافته است[1]،[2]و.[3] در بسیاری از کشورها بخصوص کشورهای آسیایی نظیر چین، تایوان، ژاپن، هنگ کنگ، کره و...

یکی از روشهای اصلی مسافرتهای خارجی میباشد و مهمترین ویژگی بارز آن تور-لیدری است از آنجا که برنامهریزی و مهیا شدن برای سفر نیاز به زمان و تلاش جهت مشخص کردن مراحل قابل پیشبینی به منظور فراهم شدن امکانات رفاهی و تفریحی است در حال حاضر توریستها به دو گروه تقسیم میشوند :

گروه اول: فعال و یا مستقل و گروه دوم: غیرفعال و یا وابسته افرادی متعلق به گروه اول هستند که تمام تلاش خود را برای آماده کردن هرآنچه که موجب لذت بردن از تور خود میشود، انجام میدهند و گروه دوم شامل کسانی است که وابسته به آژانسهای مسافرتی هستند

بر اساس[12]و[13]، صنعت گردشگری 11 درصد تولید ناخالص جهانی را تصرف کرده و موجب استخدام صدها میلیون نفر به طور مستقیم و غیر مستقیم شده است. این آمار سالانه در حال افزایش است و احتمالاً تا سال 2020 دو برابر خواهد شد. از دهه 1990 پیشرفت علم در زمینه تکنولوژیهای اطلاعاتی و ارتباطی نظیر موبایل، وب، GPS، GIS و RFID در توسعه صنعت گردشگری بخصوص برای گردشگران گروه فعال، بسیار تأثیرگذار بوده است

در ادامه این مقاله در بخش 2 ادبیات پیشین مورد بررسی قرار میگیرد. سپس در بخش 3 پورتال پیشنهادی معرفی شده و تحلیل و طراحی سامانه تور-لیدری در بخش 4 ارائه میگردد. همچنین در بخش 5 به مقایسه پورتال از جنبههای مختلف پرداخته شده و سرانجام بخش نتیجهگیری ارائه میشود.

-2 مرور ادبیات پیشین

در این بخش به معرفی و مقایسه دو نمونه خارجی و داخلی کار شده در حوزه تور -لیدری پرداخته میشود. بدین منظور در ابتدا نمونه خارجی مد نظر یعنی سایت tourguides.viator.com بررسی میگردد. مهمترین مشکلات این سایت عبارت است از:

·    عدم امکان جستجوی پیشرفته

·    عدم نمایش مشخصات لیدرها و نوع تور آنها

·    عدم ارسال اخبار مرتبط با لیدرها و تورها به اعضای سایت

·    عدم امکان ارسال نظر

نمونه سایت دیگر جهت بررسی www.ttga.ir میباشد. این سایت ایرانی در حقیقت سایت انجمن صنفی راهنمایان گردشگری استان تهران است که هدف آن در واقع ایجاد ارتباط بین آژانس-های مسافرتی و راهنمایان گردشگری و همچنین آموزش تور-لیدری میباشد. بدین صورت که لیدرها با معرفی و ثبت نام در سایت میتوانند آمادگی خود را برای حضور در تورهای مربوطه به آژانس مربوطه معرفی کنند و یا آژانسهای مسافرتی با ثبت نام در قسمتی جداگانه درخواست لیدر میدهند. در قسمتی از این سایت به معرفی این راهنمایان پرداخته شده است که مشخصات هر کدام را جداگانه با یک کلیک بر روی اسم آنها نشان میدهد ولی هیچگونه فیلم و نمونه کار از آنها وجود ندارد و همچنین امکان نظردهی کاربران و امتیازدهی به هر لیدر وجود ندارد.

-3 معرفی پورتال

بخشهای اصلی پورتال به شرح ذیل میباشد:

·    ورود کاربران: در این قسمت، کاربر میبایست نام کاربری و کلمه عبور خود را وارد نماید. انواع کاربر: .1لیدر .2 مشتری. برای هر کدام از انواع گروههای کاربری صفحه ورود جداگانه تعبیه نشده است بنابراین سامانه به طور خودکار نوع کاربر را تشخیص و به فراخور آن عملیاتهای کاربر را مدیریت مینماید. لیدرها در هنگام ثبت نام میبایست عکس، رزومه و یک ویدیو کوتاه در مورد خود بارگذاری نمایند، و در صورت نیاز میبایست جهت مصاحبه تلفنی و یا حضوری آمادگی داشته باشند. همچنین اگر کاربری برای اولین بار به سایت مراجعه نماید میبایست ابتدا فرایند ثبت نام را انجام دهد.

·    دکمههای پیوستن به خدمات جامع تور-لیدری در شبکههای اجتماعی

·    منوها: جهت دسترسی مستقیم به صفحات بخشهای گوناگون سایت

·    خبرنامه: با ثبت ایمیل امکان دریافت جدیدترین اخبار سایت از طریق ایمیل فراهم میگردد.

·    اسلایدر: جهت نمایش تصاویر مختلف همراه با توضیح مختصر همانند: تصاویر ارسالی توسط مدیریت، تصاویر مربوط به خاطرات مشتریان و ...

·    موتور جستجوی پیشرفته: جهت جستجوی لیدر مورد نظر در کمترین زمان ممکن

·    مشاهده سریع لیدرهای برتر: جهت مشاهده سریع لیدرهای برتر و خواندن توضیحات کامل در مورد آنها

·    درباره ما: شامل معرفی سایت و مجموعه، برنامههای آینده و ...

·    جستجو با چهار فیلتر: امکان جستجوی لیدر مورد نظر بر اساس فیلترهای نام، زبان، جنسیت و محل مورد نظر

-4 تحلیل و طراحی پورتال

-1-4  آکتورهای شناسایی شده

آکتورهای شناسایی شده در این پورتال در جدول 1 نشان داده شده است.

جدول:1 آکتورهای شناسایی شده در پورتال جامع تور-لیدری

سناریو مورد-کاربردی

در این بخش سناریوهای مورد-کاربردی توضیح داده می-شود. این سناریوها عبارت است از:

·    رزرو لیدر: ابتدا لیدر پس از ارسال رزومه به پورتال و تأیید مدیر سیستم، پس از پرداخت حق عضویت اطلاعات خود را وارد حساب کاربری خود میکند و مشتری بر اساس عکسها، سوابق و رتبهبندی موجود به رزرو لیدر میپردازد و پس از عضویت در سامانه و پرداخت حق الزحمه روش تماس با لیدر به مشتری نمایش داده میشود.

·    سناریوی اصلی: مشتری پس از دیدن سایت و انتخاب لیدر مورد نظر با موفقیت روز مورد نظر خود را انتخاب و پرداخت را انجام میدهد و اطلاعات تماس لیدر را دریافت میکند.

·    سناریوی فرعی: مشتری پس از دیدن سایت و انتخاب لیدر مورد نظر ممکن است:

.1 عملیات ناموفق به دلیل پر بودن زمان لیدر انتخاب شده.

.2 عملیات ناموفق به دلیل عدم پرداخت صحیح.

.3 عملیات ناموفق به دلیل مرخصی بودن لیدر.داده در سطح صفر مربوط به سیستم رزرو لیدر و نمودار جریان

•  پیش شرطهای موجود در سامانه:

.1 ثبت نام موفق داده در سطوح یک و دو مربوط به بخشهای بررسی رزومه، واحد لیدر

.2 ثبت نام موفق مشتری

.3 ورود موفق مالی و واحد جستجو در اشکال 7-2 نشان داده شده است.

•  پس شرطهای موجود در سامانه:

.1 لیدر مورد نظر با موفقیت رزرو شد

.2 محسابه مبلغ حقالزحمه ودریافت آن

.3 نمایش اطلاعات تماس لیدر به مشتری    

-3-4 نمودارها    

در این بخش در شکل 1 نمودار کلاس مربوط به پورتال جامع تور-لیدری نشان داده شده است.

شکل :1 نمودار کلاس پورتال جامع تور-لیدری

در متن اصلی مقاله به هم ریختگی وجود ندارد. برای مطالعه بیشتر مقاله آن را خریداری کنید