بخشی از مقاله

چکیده

×××هدف از این مقاله، تحلیل و طراحی سیستم اطلاعات مدیریت مبتنی بر دانش برای مدیریت تحقیق و توسعه شرکت مهندسی پشتیبانی راد ایران میباشد. با توجه به اینکه استفاده مناسب از دانش میتواند منجر به کسب مزیت رقابتی در عرصه فضای کسب و کار رقابتی امروزه گردد و مدیریت تحقیق و توسعه و مدیریت دانش شرکت، متولی دانش میباشند، در این مقاله به جریان اطلاعات موجود در این مدیریتها پرداخته شده است و مدلی ارایه میگردد که در آن نحوه کسب، جذب، انتقال و بکارگیری آن نشان داده میشود. در این مقاله با استفاده از مصاحبه با مدیران و کارشناسان تخصصی در حوزه دانشی به تهیه نمودار جریان داده - - DFD، نمودار جریان عملیات - - OFD دانش، درخت منو و گزارش خروجی حاصل از این عملیات برای مشخص شدن نحوه جریان اطلاعات در شرکت و همچنین چگونگی ورود دانش و بکارگیری آن در شرکت ارایه میگردد. در این مقاله سعی شده است از ابزارهای تحلیل و طراحی سیستم اطلاعات مدیریت در مشخص نمودن جریان دانشی شرکت استفاده گردد.

-1 مقدمه

انسان در عصر حاضر نیاز دارد که اطلاعات مربوط به پدیدههایی را که با آنها سروکار دارد بشناسد، گردآوری وتحلیل کند، سازمان بدهد و با موضوعات دو عامل مهم و تعیین کننده سرعت و دقت که در همه فعالیتهای عصر حاضر بدون استثناء دیده میشوند، مبادله کند. این نیاز اطلاعاتی توسط وسیله و فناوریای برآورده می شود که به آن شبکه گفته میشود. نیاز به داشتن شبکهای از سیستم اطلاعاتی، آن هم در جهانی که با گستردگی و پیچیدگی عملیات انباشت و بازیافت انبوهی از اطلاعات مواجه هست، ضرورتی انکارناپذیر است.[1] امروزه جوامع علمی و صنعتی به این نتیجه رسیدهاند که سازمانها با تکیه بر دانش و تقویت و ترویج آن و فعالیتهای نوآورانه در درون خود، میتوانند برتریهای بلندمدت خود را در عرصههای رقابتی حفظ نمایند. دو عامل تغییرات سریع تکنولوژی در صنایع مختلف و فشرده شدن رقابتها در اهمیت روزافزون دانش بیشترین نقش را دارند. دانش از طریق فرآیند تجمعی که در آن دانش اضافه، حذف، تبدیل، تغییر و یا به سادگی بازسازی میشود، تولید میشود. در یک محیط پویا، دانش منبع حیاتی برای ایجاد ارزش، توسعه و حفظ مزایای رقابتی میباشد. با این حال سرعت تغییرات محیطی و فناوری و قواعد رقابتی، سازمانها را در دستیابی به خودکفایی و شکوفایی دچار مشکل نموده است. تأکید بر افزایش و یا تداوم نوآوری، یک استراتژی ارزشمند برای پایداری در محیط رقابتی میباشد. محققان استدلال نمودهاند که شرکتها برای بهرهبرداری از تکنولوژیهای فعلی و فرصتهای بازار و دستیابی همزمان به فناوریهای جدید و بازار مبتنی بر فرصتها، باید نسبت به ایجاد تعادل در بهرهبرداری از دانش موجود و کشف تکنولوژیهای جدید برای حفظ موفقیت طولانی مدت خود کوشش نمایند.[2] شرکت مهندسی آماد و پشتیبانی راد به عنوان یک شرکت بزرگ فنی و مهندسی نقش بسیار مهی در روند توسعه و مدیریت مهندسی پشتیبانی و تأمین کالای پروژهها به عهده دارد. در این مقاله سیستم اطلاعات مدیریتی مبتنی بر دانش در بخش تحقیق و توسعه به منظور کسب و جذب دانش و بکارگیری آن ارایه میشود.

-2بیان مسأله

در طول دهه گذشته، تعداد بیشماری از شرکتها فعالانع از مشارکت مشتریان، تأمینکنندگان و سایرذینفعان در نوآوری محصول و فرآیند جذب دانش استفاده نمودهاند. با توجه به تعاریف متعددی که از نوآوری وجود دارد، نوآوری را میتوان راهی دوباره برای تفکر در مورد فرآیندی که شامل خلق و بکارگیری دانش برای توسعه و معرفی مفاهیم جدید و سودمند میباشد تلقی نمود. سه جنبه مهم در این تعریف وجود دارد:

·    نوآوری فرایندی است که شامل خلق دانش میباشد. این دانش برای توسعه و معرفی مفاهیم جدیدی که شامل: ایدههای جدید که به محصولات جدید و فرایندها و خدمات تبدیل میشوند بکار گرفته میشود؛

·    منفعت وابسته به دیدگاه اول میباشد، این تعریف از نوآوری که دانش به عنوان هسته آن در نظر گرفته میشود مؤید این نکته است که نوآوری بدون دانش رخ نمیدهد.[3]

-3ضرورت و اهمیت تحقیق

شرکت مهندسی معاونت آماد و پشتیبانی دارای پروژههایی در بخشهای عمرانی میباشد. این شرکت برای کسب مزیت رقابتی در فضای کسب و کار امروزی و با توجه به اینکه دانش در عصر امروز به عنوان مهمترین فاکتور کسب مزیت رقابتی مطرح میباشد، نیاز به طراحی سیستم اطلاعات مدیریت مبتنی بر دانش در شرکت احساس میشود. بنابراین در این مقاله مدلی ارایه میگردد که در آن جریان اطلاعاتی و دانشی بررسی میشود. در حال حاضر با توجه به اینکه در شرکت مهندسی پشتیبانی راد هنوز هیچگونه سیستم اطلاعاتی تهیه نگردیدهاست؛ از طرفی به دلیل ایجاد مکانیزمی مناسب جهت استفاده از دانش درون و بیرون سازمانی جهت کسب مزیت رقابتی، نیاز است تا سیستم اطلاعات مدیریتی ایجاد شود تا با استفاده از دانش جذب شده، در بخش تحقیق و توسعه از دانش به وجود آمده در کسب مزیت رقابتی بهرهبرداری گردد.

-4هدف اصلی

تحلیل و طراحی یک سیستم اطلاعات مدیریت مبتنی بر دانش در بخش تحقیق و توسعه برای شرکت مهندسی پشتیبانی راد میباشد.

-5سؤال تحقیق

در متن اصلی مقاله به هم ریختگی وجود ندارد. برای مطالعه بیشتر مقاله آن را خریداری کنید