بخشی از مقاله

چکیده

گسترش فناوری اطلاعات، تعلیم و تربیت را متحول و تغییرات شگرفی در اغلب نظامها، بالاخص در زمینه نظام آموزشی که تعلیم و تربیت نیز جزئی از آن میباشد، ایجاد نموده است و با ورود یادگیری الکترونیکی، تغییراتی بنیادینی در این عرصه بوجود آمده است. آموزش الگترونیکی سریع یکی از رویکردهای آموزشی نوین وکم هزینهای است که به تازگی مطرح شده است.

درحقیقت یادگیری الکترونیکی سریع را میتوان به نوعی پاسخی منطقی به الزامات و ویژگیهای قرن بیست و یکمی که همان عصر جهانی شدن میباشد دانست. به طورکلی یادگیری الکترونیکی سریع شیوه آموزشی جامعی است که در هر زمان، مکان و با هر سرعتی قابل استفاده میباشد. موضوع جهانی شدن نیز در جامعه کنونی به امری مهم و گسترده مبدل شده که هیچ حد و مرزی نمی-شناسد و به سرعت در حال نفوذ در سرتاسر جوامع است.

هدف از مقاله حاضر که به روش توصیفی - تحلیلی ارائه گردیده است، نگرشی نو به یادگیری الکترونیکی سریع به عنوان رویکردی نو در قلمرو یادگیری میباشد که در این راستا موارد زیر مورد بررسی قرار میگیرد. یادگیری، یادگیری الکترونیکی، یادگیری الکترونیکی سریع، مدل و روش، مراحل و ابزارهای یادگیری الکترونیکی سریع، مزایا و معایب ویژگیهای برنامههای یادگیری الکترونیکی، فرایند محتوای آموزشی در یادگیری الکترونیکی سریع، جهانی شدن.

مقدمه

امروزه فناوری های اطلاعاتی و ارتباطاتی تمام جوانب زندگی انسان امروزی را تحت تاثیر قرارداده است وانقلابی در تجارت، صنعت و خدمات ایجاد کرده و آموزش و یادگیری را نیز دستخوش تحولات بنیادین نموده است.

بنابراین باورود به عصرجهانی شدن روند انجام امور کلی و به ویژه بحث آموزش از نظر کیفی و کمی دچار تغییرات زیادی شده است که درنتیجه آن ،آموزش از حالت سنتی خارج و جریان جدیدی را تجربه می کند. جهانی شدن شبیه به فرایندی است که در آن، هر روز تعداد بیشتری از مردم در شرایطی زندگی می کنند که در آن نهادهای جدید، جنبه های اساسی زندگی روزمره را نظم می بخشند.

ویژگی این نهادها و در راس آن تعلیم وتربیت وظیفه دارند که جریان های بومی را با روابط اجتماعی جهانی، پیوند دهند. ثمره این فرایند ایجاد نوعی نابرابری روزافزون، در جهان است. جهانی شدن به مثابه گردونه ی عظیمی است که انگار از کنترل جهان و جها نیان خارج شده است. گردونه قدرتمندی که هر کس در برابر آن مقاومت کند، خرد می شود. پس به نوعی می توان گفت جهانی شدن فرایندی متناقض است که مملو از فرصتها و خطرات بوده و آمیزه ای از هراسها و آزادیها است

این دوره از زمان آموزش های متناسب با شرایط کنونی را طلب می کند که در این شرایط یکی از رویکرد های نوین آموزشی که درسالهای اخیر مطرح شده و به شدت نیز مورد استقبال گرفته است یادگیری الکترونیکی سریع می باشدکه بامجهز شدن به آن می توان ضمن حفظ ارزشهای درونی از امکانات تکنولوژیکی و روشهای نوین بهره های لازم را برد.

یادگیری چیست؟

بطور کلی معروفترین تعریف یادگیری به این قرار است: یادگیری به فرایند ایجاد تغییر نسبتا پایدار در رفتار یا توان رفتاری که حاصل تجربه است گفته می شود و نمی توان آن را به حالتهای موقتی بدن مانند آنچه بر اثر بیماری، خستگی و یا مصرف داروها پدید می آید نسبت داد. هرگنهان و السون معتقدند یادگیری یکی از مهمترین زمینه های علمی و در عین حال یکی از مشکل ترین مفاهیم برای تعریف کردن است.

یادگیری الکترونیکی چیست؟

تعاریف بسیاری برای یادگیری الکترونیکی ارائه شده است و دانشمندان، تعاریف فراوانی در این مورد بیان کرده-اند. یوردان و وگن، یادگیری الکترونیکی را تحویل محتوای آموزشی از طریق رسانههای الکترونیکی مانند: ماهوارهها، لوحهای فشرده و اینترنت تعریف میکنند. آنها معتقدند که یادگیری بر مبنای فناوری، معادل یادگیری الکترونیکیست.

موریسون، یادگیری الکترونیکی را استفاده از قابلیتهای خاص اینترنت به عنوان روشی برای آموزش افراد میداند. هال معتقد است که یادگیری الکترونیکی، فرایندیست که از طریق رایانه، اینترنت و اینترانت انجام میشود. او اظهار میدارد که به کارگیری فناوری اطلاعات و ارتباطات در یادگیری، اشاره بر مفهوم یادگیری الکترونیکی دارد. برج، معتقد است که یادگیری الکترونیکی، به دست آوردن دانش از طریق رسانههاست.

از مجموع تعاریف ذکر شده می توان دریافت که دیدگاه دانشمندان در زمینه یادگیری الکترونیکی مشابه است و به طور کلی این تعریف جامع را می توان برای یادگیری الکترونیکی ارائه نمود: یادگیری الکترونیکی عبارت است از فراهم آوری و استفاده از دانش توزیع شده از طریق رسانههای الکترونیکی و مبتنی بر فناوری اطلاعاتی و ارتباطی همانند ماهواره، تلویزیون، تلفنهای تصویری، لوحهای فشرده و انواع شبکههای رایانهای.

یادگیری الکترونیکی سریع

یادگیری الکترونیکی سریع یک رویکرد کاملاً جدید در آموزش مبتنی بر رایانه و اینترنت میباشد. در این روش مدل تدوین تغییر داده شده است و بر اساس تحلیل محتوا، نیازهای آموزشی مخاطبان، بودجه، چارچوبهای زمانی،اهداف ویژه، متون آموزشی، طراحی و اجرا میشوند. اساس این طراحی آموزشی بر بازخورد فراگیران استوار است.

تعریف دقیق یادگیری الکترونیکی سریع، بستگی به نوع نگاه بیننده دارد. برای عدهای، به معنی سرعت بخشیدن به طراحی آموزشی از طریق تسهیل فرایندهای خاصی نظیر مرحله وایت نویس است. برای برخی دیگر، این عبارت به نحوه استفاده از محتوا توسط یادگیرندگان برمی گردد. تعریف دیگری، ساخت نرم افزارهای یادگیری الکترونیکی سریع را برای تدارک این نوع یادگیری مورد توجه قرار میدهد.

در واقع تعریف یادگیری الکترونیکی سریع در میان متخصصان مختلف متفاوت است، اما معمولا به عنوان نوعی یادگیری الکترونیکی در نظر گرفته میشود که با سرعت زیاد و هزینه کم قابل تدوین است. یادگیری الکترونیکی سریع از ابزارها و فرایندهایی استفاده میکند که به نحو شگرفی زمان تدوین را کاهش میدهند.

مدل و روش یادگیری الکترونیکی سریع

این مدل نشان دهنده مراحل و توضیحات لازم برای استاندارد های یک مدل یادگیری الکترونیکی سریع است که مراحل را می آزماید و طرحی نو از آنها برای استفاده در این رویکرد ایجاد می کند.

در متن اصلی مقاله به هم ریختگی وجود ندارد. برای مطالعه بیشتر مقاله آن را خریداری کنید