بخشی از مقاله

بیان مسئله:

خانواده یکی از کهنترین، گستردهترین و کارآمدترین نهادهاي اجتماعی است که عمري به درازاي عمر بشریت دارد . این نهاد دیرپا، به عنوان اولین شکل یک جامعه، شامل پدر، مادر و فرزندان است که زیر یک سقف بسر میبرند و داراي آرمان، ارزش او باورهاي معین هستند. ارزش ه اي خانوادگی ، تابع فرهنگ عمومی و به غایت متأثر ازتحولات آن میباشند .

به دنبال تغییر دید و نگرش انسان جدید در خصوص جهان هستی و پیدایش تفکّر روشنگري در عصر جهانی شدن، جایگزین اندیشههاي گذشته و ارزش هاي گذشتگان و پیشوایان مورد پذیرش بشر ، گشتهاند. جهانیشدن به عنوان حامل ومروج افکار و ایدههایی از این قبیل، امروزه با حمله به ارزش اي خانوادگی، خانواده را از این حیث به وجودي خنثی ، بدل ساخته است، این در حالی است که خانواده ، نهادي قواًی ارزش-گذار است و ارزش هاي اخلاقی آن، در قالب تربیت صحیح، حایز اهمیت است.

در این رهگذر، مقوله ي تربیت، از ابتداییترین و اساسی ترین نیازهاي زندگی بشري است و انسان تنها در پرتو تربیت صحیح است که بهعنوان موجودي هدفمند و اندیشهورز به اهداف و آرمان هاي خود رسیده وقلّه سعادت را در تمام جنبههاي خویش، فتح کرده است. در عصر جهانی شدن؛ به نظر میرسد عواملی مانند گسترش ارتباطات مجازي و تضعیف فرهنگ هاي بومی و فراموشی هویت، به کودكسالاري در خانوادهها منجر شده و جایگاه مهم پدر و مادر را که مهم ترین نقش را در تربیت اخلاقی کودکان دارند، تضعیف کرده است. این تغییر ، امري بخشنامهاي نیست ، تغییر یک پروسه است که آرام آرام پیش میرود.

جوامعدینی و اندیشهورزان براي حمایت و دفاع از هویت دینی و فرهنگی خویش، به جاي حذف روند جهانیشدن از زندگی خود و نادیده گرفتن آن، باید به طرح راهکارها و رهیافت هاي نوین در این امر بپردازند و با تکیه بر متون دینی و آموزههاي دینی به طرح تئوريهاي لازم و مناسب اقدام کنند. بنابراین هدف از پژوهش حاضر، تحلیل تربیت اخلاقی در خانواده در پرتوي جامعه ي مهدوي در عصر جهانی شدن است. در این رهگذر ، در دوران چالش برانگیز فرایند جهانی شدن، پرداختن به تربیت اخلاقی ، ضرورتی مضاعف دارد که میتواند با استعانت از تعالیم و روایات و سیره ي عملی ائمه، راه صحیح براي رسیدن به کمال مطلوب و گامی جهت ظهور جامعه ي مهدوي را طی کند.

سوالهاي پژوهش:

1.    نقش خانواده در تربیت اخلاقی چیست؟

2.    چالش هاي عصر جهانی شدن بر خانواده چگونه است؟

3.    تبیین نقش تربیتی جامعه ي مهدوي چه تآثیري بر خانواده ها خواهد داشت؟

روش:

در پژوهش حاضر از روش "تحلیل تربیتی" از رویکردهاي پژوهش کیفی در فلسفه ي تعلیم و تربیت بهره گرفته شده است. "روش تحلیل داراي طیف گستردهاي از رویه هاي متعدد اعم از تحلیل واژگان و سبک، تحلیل محتوا، تحلیل نمادها و کلمههاي کلیدي و غیره میباشد." 

برحسب کارکردهاي روش تحلیل، طیفی میان دو قطب توصیف و نقد موردتوجه قرار گرفتهاست. در قطب توصیف، نظر برآن است که تحلیل، میتواند توصیفی دقیق فراهم آورد از اینکه مفاهیم مورد استفاده ما از چه ویژگی هایی برخوردارند و این خود میتواند به روشنبینی درتفکّر ، منجر شود. از سوي دیگر؛ در قطب نقد، نظر برآن است که تحلیل،فعالیتی براي کالبدشکافی مفاهیم و تجزیه و نقد آنهاست.

از این منظر ، ابتدا بر روي چالش هاي تربیت اخلاقی در عصر جهانی شدن تحلیلی صورت گرفته است و نکات منفی و مثبت آن جهت ظهور ارزش هاي اخلاقی و رسیدن به باورهاي مربوطه ، بررسی گردید. در ادامه ، با استعانت از احادیث، چگونگی تربیت در جامعه ي مهدوي در قالب روش"هرمنوتیک و تحلیل تربیتی" ترسیم گردید و عناصر موجود و مثّؤر در تربیت اخلاقی در آن زمان و کاربرد آن در عصر پر چالش جهانی شدن در نهاد خانواده، مورد واکاوي قرار گرفت.

چارچوب نظري:

رابطه ي اخلاق و خانواده، رابطهايکاملاً مستقیم و الزامی است، زیرا جز در محیط امن و سازنده ي خانواده، انسان هرگز قادر به کسب آگاهی، کمال و رفع نواقص از نفس و رفتار خود نمیباشد. بنابراین، انسان که جویاي کمال و گریزان از ضعف و نقص است، طالب حضور در خانواده و تحکیم روابط اعضاي آن میباشد. به طور کلی، استواري و محکم بودن خانوادهها، حاصل پایبنديهاي اخلاقی اعضاي آن و پرهیز از کج خلقی و فساد است.

تربیت اخلاقی در خانواده ، نقش بسزایی در ظهور انسان کامل و حضور آن در جامعه ، خواهد داشت که در مجموع ، براي استمرار ارزش هاي اخلاقی در بین انسانها در عصر جهانی شدن، راهی به جز تحکیم خانواده نداریم. رسیدن به سعادت و کمال جاودانه ، تربیت اخلاقی نام دارد که با بهره گیري از دانش تعلیم و تربیت و یافتههاي تربیت، می توان اهداف اخلاقی را عینیت بخشید.

پس تربیت اخلاقی ، تربیت براي تخلق فرد به اخلاق حسنه است . - امید، - 1384 سینگر بیان میکند: "که نوع اخلاقی ما با این ایده که "ما همه در جهانی واحد زندگی میکنیم، کیفیت ورود ما را به عصر جهانی

شدن رقم میزند." - سینگر، - 1388 تعاریف متعدد موجود در مورد "جهانیشدن " را میتوان در چند رویکردکلّی احصاء نمود.

"جهانی شدن" فقط مفهوم "امنیت جهانی" را به ما نمیدهد، بلکه "ناامنی جهانی" نیز از درون آن زاده میشود. 

جهانی شدن ، نعمتی است که هم مژده میدهد و هم میترساند . امکان دارد هم به معناي مدرنیزه شدن باشد و هم به معناي به حاشیه رانده شدن. هم سطح برخورداريهاي زندگی را بالا میبرد و هم بهرهکشی و استثمار را افزایش میدهد، محیط زیست را تهدید می کند و جوامع کوچک را نابود میسازد. این پدیده هم بهرههاي فراوانی در زمینه ي رفاه بشر به بار آورده و هم بیعدالتی تأسف بار را افزایش داده است.

به تعبیر معروف مارشال مک لوهان »دنیا به یک دهکده ي جهانی تبدیل شده است« و به تعبیر اوکتاویو پاز »امروز هر اتاقی ، مرکز عالم است.

تا زمانی که صحنه ي نظام عقیدتی و ارزشی جامعه ي جهانی با تار و پود صلح، امنیت و بیداري وجدان جهانی ، برآوردن متقابل نیازها، احترام به حقوق بشر ؛ تحکیم خانه و خانواده، بهره داشتن از شعور عاطفی و برخورداري از اخلاق جهانی، تنیده نشود، شعار انسجام جامعه ي بشري در قالب "جامعه جهانی"، شعاري است که تبدیل آن به واقعیت ، بعید مینماید.

جهانی شدن مطابق معیارهاى دینی، برترین و مطلوبترین فرایندى است که آغاز آن را مرحله انتظار تشکیل میدهد و در فرجام آن با ظهور به کمال میرسد و این، چیزى است که بشریت بر اساس فطرت الهی خواستار آن است که امید است با ظهور حضرت مهدي - عج - این امر محقق شود.

اعتقاد به وجود و ظهور امام مهدي - عج - ، از جمله اعتقادات اسلامی وشیعی است و هم چون سایر اجزاي این اعتقادات، لوازم تربیتی معینی بر آنمترتّب است. بر این اساس، مهدویت، تنها مسألهاي اعتقادي نیست، بلکه از بعد تربیتی نیز برخوردار است.

علامه مجلسی با الهام از روایات معصومان - ع - بر این باور است که انتظار فرج ، تربیتساز است.  از آنجا که تربیت اخلاقی ، نقش بسزایی براي رسیدن افراد و جامعه به حیات طیبه دارد ، نیاز این تربیت در زمان غیبت است که چه ارتباطی با انتظار و ظهور حضرت مهدي دارد.

در پژوهشی، - اسفندیاري، - 1388 ویژگی هاي دولت منتظر از سیره ي مهدوي را بیان کرده است و در مقاله - مرتضوي، - 1388 درصدد اثبات مبانی کلامی، قرآنی و حدیثی براي این نظریه است و بیان دارد که، باتوجه به آثار بسیار مهمی که بر نظریه ي اختیاري بودن ظهورمترتّب است که از جمله ي آن ها، تحقق بخشیدن به آرزوي همه ي انسان ها، یعنی زندگی بشر در صلح و صفا، عدالت و معنویت و آرامش است و ضرورت یافتن راهکارهاي عملی براي تحقق ظهور منجی ، ضرورت تحقیق را آشکار میگردد.

غایت تربیت، انسانی کامل تعریف شده است که شامل همراهی علم و ایمان است و یکی بدون دیگري به سرانجام نخواهد رسید. "ایمان به عمل میانجامد و علم موجب ایمان میشود و آن را تقویت میکند. در قرآن کریم به صراحت آمده است که "جمع علم و دین و همکاري آن دو، به شکوفایی حقیقت و ارزیابی رفتار میانجامد."

نتایج:

در پژهش حاضر ، آگاهی از چگونگی تربیت در جامعه ي مهدوي، راهکاري را براي مبارزه با فراز و نشیبهاي عصر جهانی شدن بوجود میآورد و رویکردي را براي آن در نهاد خانواده نظر دارد که جهانی شدن، فرایندي براي رشد ارزش ها و باورها در قالب تربیت اخلاقی در کنار پیشرفت علم و تکنولوژي و فناوري است که با رشد بینش و آگاهی و درونیسازي ارزش ها در خانواده، گامی براي رسیدن به جامعه ي اخلاقی و به تبع آن ، بینش اسلامی است.

مقاله ي حاضر با توجه به استناد از روایات و احادیث معتبر، چگونگی تربیت در جامعه ي مهدوي را مورد واکاوي قرار داد و به آن رسید که این جامعه، بر مبناي تربیت بنا شده است و عنصر تربیت در آن ، نمود وافري دارد. جامعه ي مهدوي، بدین معنا است که هم خود جامعه تمام فضایل، نیکیها ومحاسن اخلاقی وعقلی را داراست و هم در مقام عمل واجرا، این فضایلمحقّق میشود.

جامعه ي مهدوي هم مدافع وحامی ارزشها وهنجارهاى اخلاقی ودینی است وهم ابزار زندگی صنعتی وعلمی بشر را براىتحقّق کمالات انسانی - عبادت و عبودیت وتقرّب به خدا - به کار میگیرد . همین اوامر ، جامعه را زنده و انسانیت را احیا میکند. معیار مشترك این دولت در سر تا سر جهان، - اخلاق ومعنویت - مبتنی بر دین وتکامل وتعالی انسانی است و در نهایت تربیتی که در سایه ي رشد عقلی، افراد به بالاترین مراحل تربیت اخلاقی، علمی و معنوي نائل میشوند. بر این اساس، "جامعه ي مهدوي" بر پایه ي دولت اخلاقی - دولت کمالگرا و اخلاق محور - بنا شده است، که مبتنی بر ارزش هاي اخلاقی، دینی و عقلانی در نهاد خانواده و بروز آن در جامعه ي مهدوي است.

در این دولت اخلاقی، همه چیز بر پایه معنویت ودیانت است وبرآمد آن، خانواده اخلاقی و ظهور سیاست اخلاقی، اقتصاد اخلاقی، فرهنگ اخلاقی وجامعه اخلاقی است. البته قابل ذکر است و همان طور که در حدیثی از زبان مبارك حضرت مهدي - عج - بیان شده است؛ "که این رشد و کمال معنوي که در سایه این تربیت بوجود میآید به اراده انسان بستگی دارد که در دوران قبل از ظهور هم میتوان طلب کرد و به دنبال آن به آن درجه از کمال و معنویات رسید." این بیان، نشان دهنده ي رشد تربیت دینی در سایهسار تربیت اخلاقی است که از خود شناسی به خداشناسی منجر میشود.اهمیت به تربیت اخلاقی از این منظر و در نظر گرفتن ضرورت آن در این فرایند، خانوادهاي را در سایه ي فلسفه ي عمل یک جامعه ترسیم خواهد نمود که با فروبردن کاستی ها و پردازش فرازها در خود، جامعه و جهانی را با کمال بینش و آگاهی براي ظهور حضرت مهدي - عج - به ارمغان خواهد آورد.

در متن اصلی مقاله به هم ریختگی وجود ندارد. برای مطالعه بیشتر مقاله آن را خریداری کنید