بخشی از مقاله

چکیده فارسی:

انرژی الکتریکی اهمیت فراوانی در پیشرفت بشر دارد و اطلاعات تقاضای برق برای سیاست گذاران به منظور بررسی اثرات تغییرات قیمت بر مصرف کنندگان مختلف و به دست آوردن پیش بینی های تقاضا برای برنامه ریزی ظرفیت لازم است. در این مقاله سعی شده است تا تقاضای برق در بخش صنعت با استفاده از داده های سری زمانی 1391- 1347 تخمین زده شود برای این منظور از روش 1OLS استفاده شده است.

نتایج حاصل از تخمین مدل نشان می دهد که ارزش افزوده بخش صنعت و تعداد مشترکان اثر مثبت و معنی داری بر روی مصرف برق در بخش صنعت دارد و قیمت برق اثر منفی و معنی داری بر روی مصرف برق در بخش صنعت دارد.

مقدمه:

در ایران نفت،گاز و برق نقش زیادی را در ثبات سیاسی و اقتصادی کشور بازی می کنند اما دسترسی آسان به انرژی در قیمت های پایین مانع از تفهیم اهمیت آن شده و موجب مصرف زیاد آن ها در همه بخش ها شده است.

حامل های انرژی از جمله برق نقش زیادی در توسعه جوامع دارند و به مرور اهمیت آنها در حیات اقتصادی بشرافزایش یافته است و نقش مهمی در تصمیم گیری اقتصادی دارند. - عسکری، - 1382 در ایران با توجه به تمایل زیاد جامعه به استفاده از لوازم الکتریکی، مصرف انرژی الکتریکی در حال افزایش است به گونه ای که با وجود تلاش های زیاد در جهت کاهش تقاضا ، مصرف برق زیاد شده است .

نمودار زیر مصرف برق در بخش صنعت را نشان می دهد. محور عمودی مصرف برق و نمودار افقی زمان را نشان می دهد .همانطور که نشان داده شده است مصرف برق در طول زمان روندی صعودی دارد.

اهداف و فرضیات تحقیق:

دراین مقاله هدف تخمین تابع تقاضای برق در بخش صنعت است ومشاهده تاثیر متغیرهای مورد نظر بر روی تابع تقاضای برق است.دراین مطالعه فرضیات زیر آزمون خواهد شد:

- 1آیا ارزش افزوده صنعت بر روی تقاضای برق در بخش صنعت تاثیر دارد؟

- 2آیا میانگین قیمت برق بر روی تقاضای برق در بخش صنعت تاثیر دارد؟

- 3آیا تعداد مشترکان برق در بخش صنعت روی تقاضای برق در بخش صنعت تاثیر دارد؟

در قسمت های بعد به ترتیب پیشینه تحقیق، مبانی نظری و روش شناسی ، تصریح مدل ،نتیجه گیری و پیشنهادات و منابع را خواهیم داشت.

پیشینه تحقیق:

پور آذرم - - 1384 تابع تقاضای برق خانگی استان خوزستان را طی سالهای 1389-1356 مورد بررسی قرار داده است. برای تخمین بلندمدت از روش OLS و برای تخمین کوتاه مدت از روش ECM1 استفاده کرده است. وی مشاهده کرد که سیاستهای قیمتی و درامدی از تقاضای برق تاثیر می پذیرد و اثر سیاستهای درامدی بیشتر از سیاستهای قیمتی است.

زارع مهرجردی و همکاران - 1391 - تابع تقاضای برق در بخش کشاورزی را با رهیافتARDL 2 و الگوریتم ژنتیک در اصفهان تخمین زده است. نتایج نشان می دهد که اعمال سیاستهای قیمتی اثر زیادی بر مصرف برق ندارد و مهمترین عامل موثر بر تقاضای برق در بخش کشاورزی تعداد مشترکان است.

اسماعیلی و طرازکار - 1384 - تابع تقاضای برق در بخش کشاورزی و عوامل موثر بر آن در کوتاه مدت و بلندمدت را برای استان فارس تخمین زده است و از رهیافت ARDL استفاده کرده است. نتایج نشان می دهد که سیاستهای قیمتی اثر چندانی بر مصرف برق ندارد و تقاضای برق نسبت به تغییرات درآمد حساس نیست. مهمترین عامل موثر بر تقاضای برق در بخش کشاورزی این استان تغییرات آب و هوایی و تعداد مشترکین می باشد.

حلافی و اقبالی - - 1384 تقاضای برق خوزستان را به تفکیک خانگی و صنعتی طی سال های 1380-1350 با روش ARDL مورد بررسی قرار دادند. تقاضای برق خانگی نسبت به درآمد و قیمت بی کشش است و تقاضای برق صنعتی نسبت به قیمت بی کشش و نسبت به ارزش افزوده با کشش است .

آشتیانی ،جلولی - 1390 - تابع تقاضای برق ایران را با روش ARDLوECM روابط بلندمدت و کوتاه مدت تقاضای برق را مورد بررسی قرار دادند و به پیش بینی تابع تقاضای برق در دوره 1389-1404 پرداخته اند. نتایج بی کشش بودن تقاضای برق نسبت به قیمت را نشان داده است.

صمدی و همکاران - 1387 - تقاضای برق ایران را با استفاده از مدل هم جمعی و مدل ARIMA1 مورد بررسی قرار دادند. نتایج نشان می دهد که تغییرات تقاضا نسبت به درآمد و قیمت کاملا ناچیز است.

بلازکویز وهمکاران - 2012 - 2تقاضای برق مسکونی را در اسپانیا با استفاده از داده های پانل برای 47 استان طی دوره -2000 - - 2008 تخمین زدند. آن ها از روش تعدیل جزئی پویا و OLS برای تخمین استفاده کرده اند. متغیرهای اب و هوا تاثیر قابل توجهی در تقاضای برق دارند . کشش قیمتی کوتاه مدت و بلند مدت منفی و کمتر از یک می باشد .

جوزف و همکاران - 2007 - 3 تغییرات فصلی را در مصرف برق در بخش تجاری و مسکونی در هنگ کنگ طی سالهای - -1979 - 2006 مورد بررسی قرار دادند.آنها از روش رگرسیون چند متغیره تخمین را انجام دادند. نتایج نشان داد که رشد قابل توجهی در مصرف انرژی در هنگ کنگ به خصوص مصرف برق در ماه های تابستان و گرم و مرطوب برای تهویه هوا در بخش مسکونی و تجاری وجود دارد.

آتا خانوا و هووای - 2007 - 4 تقاضای برق در صنعت ،خدمات ،بخش های مسکونی در قزاقستان را با استفاده از داده های منطقه ای تخمین زده است . نتایج نشان داد که کشش قیمتی تقاضا در همه بخش ها ناچیز است. کشش درامدی تقاضا در تمام مدل ها کمتر از یک است . تقاضای برق مسکونی کمترین کشش درامدی را داراست .

پول و استنوف - 2006 - 5 تقاضای برق صنعتی در چین را طی سالهای - 2002-1998 - را با استفاده از روش تجزیه مورد بررسی قرار دادند .آنها مشاهده کردند که افزایش فعالیت های صنعتی و افزایش تقاضای سوخت ،تقاضای برق صنعتی را تحت تاثیر قرار می دهد.

ال گاندور وهمکاران - 2007 - 6 مصرف برق صنعتی اردن را بر اساس رگرسیون خطی چند متغیره مورد تجزیه و تحلیل قرار دادند .عوامل موثر بر مصرف برق ظرفیت صنعت و تولید ناخالص است و قیمت برق تاثیر چندانی بر مصرف برق ندارد.

در متن اصلی مقاله به هم ریختگی وجود ندارد. برای مطالعه بیشتر مقاله آن را خریداری کنید