بخشی از مقاله

چکیده:

مقدمه و هدف: جهت اجرای موفق هر برنامه بهبود و حرکت در مسیر بهبود مستمر عملکرد سازمان، اطلاع از وضع موجود سازمان حائز اهمیت است بنابر این هدف از پژوهش حاضر تدوین الگوی شاخص های ارزیابی عملکرد هیات های ورزشی استان چهارمحال بختیاری است.

روش شناسی پژوهش: این پژوهش شامل دو مرحله است؛ در مرحله نخست که در آن طراحی و ارائه مدل ارزیابی عملکرد سازمان انجام می گیرد؛ بر اساس هدف از نوع توسعه ای و مدلسازی و در مرحله دوم که آزمون مدل، اعتبارسنجی و اعتباربخشی در آن انجام میشود؛ بر اساس هدف از نوع کاربردی و ازلحاظ گردآوری اطلاعات از نوع پیمایشی است. اطلاعات موردنیاز برای اجرای پژوهش با استفاده از انواع روشهای میدانی، کتابخانه ای، مشاهده، پرسشنامه و در بعضی مواقع مصاحبه به دست آمده است.

یافته های پژوهش: یافته های حاصل از آزمون های آماری نشان می دهد که از نظر مدیران تمامی شاخص های فرایندهای داخلی دارای عملکرد مطلوبی می باشند و در میان دیگر مناظر، رتبه اول را به خود اختصاص داده است.نتایج حاصل از میزان تحقق شاخص های فرایند های داخلی بیانگر این امر است که اکثر شاخص های فرایند داخلی توانسته است در سطح مطلوب قرار گیرند و تنها شاخص»برون سپاری« در پایین ترین سطح تحقق قرار دارد و این بدان معناست که سازمان توانسته است در سال های اخیر کارهای تولیدی را در سطح نسبتا مطلوبی برون سپاری کند.

نتایج پژوهش: با توجه به نتایج پژوهش پیشنهاد می شود با کاهش هزینه های نا بهره ور و اضافی در جهت کاهش قیمت تمام شده محصولات خود گام برداشته شود چرا که طبق فرضیه چهارم ، مشتریان قیمت محصولات را منصفانه و واقعی نمی دانند.

.1 مقدمه:

ارزیابی از اصول ضروری زندگی فردی و اجتماعی انسانها، و با نظام بهسازی نیروی انسانیکاملاً مرتبط است. اهمیت این مسئله تا حدی است که مولا علی علیه السلام در نامه 53 نهج البلاغه خطاب به مالک اشتر می فرمایند: « نباید نیکوکار و بدکار نزد تو به یک پایه باشند که آن، نیکوکاران را از نیکویی کردن بی رغبت سازد و بدکاران را به بدی کردن وا دارد؛ هر یک از ایشان را به آنچه گزیده جزا ده.

ارزیابی عملکرد از جمله ابزارها و وسایل مؤثر مدیریت منابع انسانی است که با به کارگیری صحیح این ابزار نه تنها هدفها و مأموریتهای سازمان با کارایی مطلوب تحقق می یابد بلکه منافع کارکنان و جامعه نیز تأمین می گردد

فرایند ارزیابی عملکرد، راهکاری را در اختیار سازمان قرار می دهد که از طریق آن اعضای سازمان به میزان اثربخشی وظایف شغلی خود پی می برند

این فقط در صورتی امکانپذیر است که فرایند ارزیابی عملکرد به طور صحیح و دقیق انجام شده باشد؛ یعنی شاخصها و عوامل مؤثر در عملکرد افراد به طور دقیق مشخص شده و قابل انداز ه گیری باشد.

در بحث ارزیابی عملکرد کارکنان، شاخصهای مؤثر در این فرایند قابل سنجش نیست و دقیق اندازه گیری نمی شود. از سوی دیگر، آگاهی از نتایج و رفتار، عامل مهمی در اصلاح رفتارهای آینده به شمار م یآید.

امروزه تغییرات در محیطی که سازمانها در آن به حیات خود ادامه میدهند بسیار وسیع است. در چنین شرایطی به منظور ایجاد نظم، باید با آگاهی و تشخیص بهموقع تغییرات محیطی، تحولاتی را در سازمان برنامه ریزی و اجرا نمود که در جهت ارتقاء بهره وری و تحقق اهداف سازمانی باشد.

جهت اجرای موفق هر برنامه بهبود و حرکت در مسیر بهبود مستمر عملکرد سازمان، اطلاع از وضع موجود سازمان حائز اهمیت است. همچنین در بسیاری از مباحث مدیریتی، سازمان به بدن انسان تشبیه میشود. چراکه سازمان نیز یک موجود پویا و زنده است.

همانطوری که پیشنیاز انجام هر درمان و بهبود در بدن، انجام آزمایشهای کامل از وضعیت بدن انسان است و هرچه دقت این آزمایشها بیشتر و دقیقتر باشد بهبودها و فرآیند درمان مؤثرتر خواهد بود؛ در مورد ایجاد اصلاحات و حرکت بهسوی رشد و پیشرفت سازمان نیز انجام فرآیند عارضه یابی همین حکم را دارد و با انجام این فرآیند سعی در دریافتن معضلات و تنگناهایی داریم که ممکن است به عنوان سدی مانع حرکت سازمان در مسیر تعالی باشند.

از آنجا که عوامل ارزیابی عملکرد باید با جایگاه شغلی فرد متناسب باشد

ارزیابی عملکرد هیات های ورزشی استان چهارمحال و بختیاری نیز از این مهم مستثنی نیست و روشها و معیارهای نظام ارزشیابی هیات های ورزشی پاسخگوی نیازهای ذکر شده نیست؛ لذا با این توضیحات سؤال اصلی تحقیق عبارت است از:

مناسب ترین الگوی ارزیابی عملکرد هیات های ورزشی استان چهارمحال و بختیاری چه الگویی است؟

در متن اصلی مقاله به هم ریختگی وجود ندارد. برای مطالعه بیشتر مقاله آن را خریداری کنید