بخشی از مقاله

چکیده

هدف از پژوهش حاضر تعیین انواع سبکهای رهبری و سبکهای تصمیمگیری و ارتباطشان با میزان کارآفرینی مسئولین هیاتهای ورزشی استان چهارمحال و بختیاری است. تحقیق حاضر از نظر هدف، کاربردی و از نظر ماهیت از نوع تحقیقات همبستگی است æ    بصورت پیمایشی انجام شد. جامعه آماری این تحقیق شامل کلیه مسئولین هیئتهای ورزشی بود که در هیئتهای استان مشغول به کار بودند. ابزار جمعآوری دادهها در این تحقیق شامل سه پرسشنامه بود - پرسشنامه سبک رهبری باس و آولیو - 1997 - 2، پرسشنامه گری - 2001 - 3 جهت جمعآوری اطلاعات درباره متغیر تصمیمگیری و پرسشنامه محقق ساختهای جهت بررسی کارآفرینی - . روایی پرسشنامههای سبک رهبری و متغییرهای تصمیمگیری و کارآفرینی با ارسال پرسشنامه به چندین متخصص و خبره و انجام اصلاحات لازم، با استفاده از ضریب کندال به ترتیب برابر با %75 و %78 و %80محاسبه شد.

برای اطمینان از پایایی پرسشنامههای سبک رهبری و متغییرهای تصمیمگیری پس از لحاظکردن نظرات، از روش بازآزمایی استفاده گردید. ضریب بازآزمایی برای پرسشنامه چندعاملی رهبری 0/821 و برای پرسشنامه سبک تصمیمگیری برابر با 0/80 بدست آمد. برای اندازهگیری پایایی پرسشنامه کارآفرینی تعداد 30 پرسشنامه در بین نمونهای تصادفی از جامعه موردنظر توزیع گردید و پس از محاسبه واریانس نمونه æ    براساس ضریب آلفای کرونباخ، میزان پایایی پرسشنامه 0/85 محاسبه گردید که نشاندهنده پایایی بالای پرسشنامه است. بر اساس تحلیلهای آماری، بین سبک رهبری و میزان کارآفرینی و همچنین بین کارآفرینی و سبکهای تصمیمگیری مسئولین هیاتهای ورزشی استان چهارمحال و بختیاری رابطه معناداری مشاهده شد       .

مقدمه

سازمان و سازمانیافتگی جزء جدانشدنی زندگی انسانهاست. افراد بیشتر عمرشان را در سازمانها یا در رابطه با سازمانها سپری میکنند و این موضوع نشان دهنده اهمیت جایگاه سازمانها در دنیای کنونی است. اما باید توجه داشت که بدون انسان، سازمان و سازماندهی بی معنی است. مساله مهم این است که رفتار مدیر یا رئیس سازمان میتواند بر افکار، احساسات و آرزوهای کارکنان تحت نظارت خود اثر بگذارد. این افکار، احساسات و آرزوها موجب انگیزش و هدایت رفتار میگردد. بنابراین سبک رهبری به عنوان یک عامل تسهیل کننده و برانگیزنده کارکنان، به طور مستقیم و غیرمستقیم بر بازده کاری سازمان اثر میگذارد. سبکهای رهبری متفاوت میتواند بر عملکرد یا اثربخشی سازمانی تاثیر گذارد. در این پژوهش با توجه به مقالهی یانگ - 2008 - 1 رهبری در سه سبک تحولگرا 2، عملگرا 3و منفعلانه4 مورد بررسی قرار میگیرد. همچنین پژوهشهای زیادی برای سنجش سبکهای تصمیمگیری انجام شدهاند که هریک محدودیتهای خود را داشتهاند.

بنابراین سازهی جدیدی به ویژه برای تعیین سبک تصمیمگیری کارآفرینانه توسعه مییابد و بر پایه این فرضیه میباشد که در سازمانهای کوچک ، استراتژیها - خروجی تصمیمات - براساس روح و شخصیت مالک/رهبر میباشد. بدین جهت در این پژوهش رابطهی بین شخصیت و تصمیمگیری کارآفرینانه بررسی میشود. این سازه مطابق با تحقیق گری - 2001 - با دو خرده مقیاس تصمیمگیری کارآفرینانهی همگرا و واگرا سنجیده میشود. از آنجاییکه جهان به یک اقتصاد کارآفرینانه تحول پیدا کرده است،

خلق شانسهای اقتصادی جدید فعالیت اصلی محسوب میشود و در این میان کارآفرینان به قهرمانان توسعه اقتصادی و شرکتهای مدرن تبدیل شدهاند - یانگ،. - 2008 ورزش جایگاهی متناسب و ویژه برای ایجاد اشتغال و تولید فرصتهای جدید فعالیت اقتصادی است. با شناخت زمینههای کارآفرینی در ورزش میتوان فرصتهای جدیدی را به کارآفرینان و جامعه معرفی کرده تا از آن برای پیشرفت و توسعه اقتصادی اجتماعی بهره گیرند. درودیان و همکاران - - 1391 در تحقیقی به بررسی رابطهی بین ویژگیها، مهارتهای فردی و سبک رهبری با عملکرد کسب و کار، کارآفرینان ورزشی پرداخت. در این پژوهش سبک رهبری با دو خرده مقیاس عملگرا و تحولگرا مورد بررسی قرار گرفت. اما توجهی به سبک منفعلانه در این تحقیق نشده است و همچنین متغیر تصمیمگیری کارآفرینانه و بررسی رابطهی آن با سبکهای رهبری در نظر گرفته نشده است.

مند علیزاده و هنری - - 1389 به بررسی عوامل اثرگذار برکارآفرینی ورزشی پرداختند تا با شناسایی آنها راه برای کارآفرینان و برای پیشرفت اجتماعی، فرهنگی و توسعه اقتصادی هموار شود، زیرا کارآفرینی ورزشی با ایفای نقش موثر در توسعه کسب و کار، رفاه و توسعه سلامتی و مشارکت در ابعاد گوناگون جامعه میتواند نقش مهم و برجستهای در توسعه کشور داشته باشد و در نهایت به تدوین راهکارهایی برای توسعه کارآفرینی ورزشی بپردازد. حمید فروغی پور - 1384 - در تحقیقی با عنوان زمینههای کارآفرینی در ورزش از دیدگاه مربیان و متخصصان تربیت بدنی کشور به نتایج ذیل دست یافت. در این تحقیق 7 زمینه کارآفرینی در ورزش بیان شد: تبلیغات و مدیریت برنامهریزی ورزشی، آموزش و پرورش در ورزش، امور ورزش همگانی، قهرمانی حرفهای، ساخت وسایل و تجهیزات ورزشی، خدمات ورزشی و امور فرهنگی ورزشی که هرکدام شامل زیر مجموعههایی هستند.

در تحقیق سامباسیوان - 2009 - رابطهی ویژگیهای شخصیتی، مهارت مدیریتی و شناخت فرصتهای کارآفرینانه بر عملکرد مالی شرکتها دیده شد که در نهایت نتایج این تحقیق نشان داد که ویژگیهای شخصیتی مدیر و مهارت مدیر تاثیر زیادی بر شناخت فرصتهای کارآفرینانه شرکتهای مالی را نشان داد و بیانگر این مطلب است که هر چه مدیر دارای مهارت مدیریتی بالاتری باشد، فرصتهای کارآفرینی نیز افزایش مییابد. آولیو و همکارانش - 2004 - ، در تحقیقی تحت عنوان رهبری تحولی و تعهد سازمانی با کارآفرینی در پرستاران استخدام شده در بیمارستان بزرگ سنگاپور به این نتایج دست یافتند که توانمندسازی روانشناختی در رابطه بین رهبری تحولی و تعهد سازمانی نقش واسطهای دارد.

به همین ترتیب فاصله ساختاری بین رهبران و پیروان، رابطه بین رهبری تحولی و تعهد سازمانی را تعدیل میکند. آنها بیان کردند که یافتههای تحقیقشان بر این نکته تاکید دارد که برای بالا بردن تعهد سازمانی کارکنان توجه به توانمندسازی روانشناختی و ارتباط آنها با سرپرستان مستقیم و غیرمستقیم امری ضروری است. رهبران تحولگرا با استفاده از توانمندسازی کارکنان احتمالاً توانایی خودشان را به تواناییهای کارکنان نشان میدهند. لیو و همکارانش2003 - 1 - ، در تحقیقی تحت عنوان تمایل به مشتری، کارآفرینی سازمانی، تمایل به یادگیری در سازمانها یک ارتباط منفی و معنی دار بین سن افراد با کارآفرینی سازمانی نشان دادند. این یافته نشان دهنده این است که افراد جوان برای تحقیق در نیازهای بازار به منظور توسعه اثر بخشی کارآفرینانه مستعدتر است.

روش شناسی

این تحقیق از نظر هدف کاربردی و از نظر ماهیت از نوع تحقیقات همبستگی است که بصورت پیمایشی انجام شد. نحوه و چگونگی جمعآوری دادهها و اطلاعات از کارکنان، از طریق پرسشنامه و با حضور خود محقق انجام گردید. جامعه آماری این تحقیق شامل کلیه مسئولین هیئتهای ورزشی بود که در هیئتهای استان مشغول به کار بودند. منظور از مسئولین در این تحقیق شامل - رئیس هیئت، دبیر هیئت و نایب رئیس هیئت - میباشد. بر اساس آمار اداره کل ورزش و جوانان استان چهارمحال و بختیاری 50 هیئت فعال در این استان مشغول فعالیت بودند. از آنجایی که از هر هیئت 3 نفر انتخاب شدند، جامعه آماری این تحقیق برابر با 150 نفر شد. چون جامعه آماری پژوهش محدود و برابر با 150 نفر بود، کل جامعه به عنوان نمونه انتخاب شد. بر اساس جدول کرجسی و مورگان - رحیمیٰ ، - 1381 حجم نمونه برابر 106 نفر برآورد میشود، ولی برای اطمینان بیشتر، پرسشنامهها در بین کل جامعه آماری توزیع شد. ابزار

در متن اصلی مقاله به هم ریختگی وجود ندارد. برای مطالعه بیشتر مقاله آن را خریداری کنید