بخشی از مقاله

چکیده

هدف از انجام این تحقیق تعیین انواع سبکهای رهبری و ارتباطشان با میزان کارآفرینی مسئولین هیاتهای ورزشی استان چهارمحال و بختیاری است.تحقیق حاضر از نظر هدف، کاربردی و از نظر ماهیت از نوع تحقیقات همبستگی است و بصورت پیمایشی انجام شد. جامعه آماری این تحقیق شامل کلیه مسئولین هیئتهای ورزشی بود که در هیئتهای استان مشغول به کار بودند.

ابزار جمعآوری دادهها در این تحقیق شامل دو پرسشنامه بود - پرسشنامه سبک رهبری باس و آولیو - 1997 - 1و پرسشنامه محقق ساختهای جهت بررسی کارآفرینی - . روایی پرسشنامههای سبک رهبری و کارآفرینی با ارسال پرسشنامه به چندین متخصص و خبره و انجام اصلاحات لازم، با استفاده از ضریب کندال به ترتیب برابر با %75 و %80محاسبه شد. برای اطمینان از پایایی پرسشنامهی سبک رهبری پس از لحاظکردن نظرات، از روش بازآزمایی استفاده گردید. ضریب باز-آزمایی برای پرسشنامه چندعاملی رهبری 0/821 بدست آمد.

برای اندازهگیری پایایی پرسشنامهی کارآفرینی تعداد 30 پرسشنامه در بین نمونهای تصادفی از جامعه موردنظر توزیع گردید و پس از محاسبه واریانس نمونه و براساس ضریب آلفای کرونباخ، میزان پایایی پرسشنامه 0/85محاسبه گردید که نشاندهنده پایایی بالای پرسشنامه است. بر اساس تحلیلهای آماری، بین سبک رهبری و میزان کارآفرینی مسئولین هیاتهای ورزشی استان چهارمحال و بختیاری رابطه معناداری مشاهده شد

مقدمه

رهبری مؤثر میتواند مسیری را در جهت هدایت تلاشهای همه کارکنان برای به انجام رساندن اهداف سازمان فراهم آورد. بدون وجود رهبری ممکن است حلقه اتصال موجود در میان اهداف فردی و سازمانی، ضعیف یا گسیخته شود.امروزه سازمانها در محیطهای پویا و پیچیده به سر میبرند

محیطی که پر از تغییر و تحولات اجتماعی، ساختاری، سیاسی، اقتصادی و فنی است. چنین محیط پویایی، سازمانها را برای ایجاد تحولات ساختاری و رفتاری به چالش میکشد و ایجاد این تحولات مستلزم رهبری خاص خود میباشد. رهبری،یکی از اجزای اصلی فرآیندهای کارآفرینانه میباشد.بدون حضور رهبر،فرصتها شناسایی نمیشوند و تلاشهای فردی و جمعی،منجر به تحقق اهداف نمیشوند.

بنابراین کارآفرینان و بنیان گذاران کسب و کارهای جدید باید به منظور حفظ و نگهداری و رشد کسب و کار خود،نقش رهبری را نیز ایفا کنند. همهکار آفرینان،کسب و کار خود را با شیوهای یکسان اداره و رهبری نمیکنند.آنها در برخورد با کارمندان از سبکهایمختلف رهبری استفاده میکنند. سبک رهبری یک الگوی نسبتاً پایدار رفتاری است که ویژگی رهبررا مشخص می-سازد

سبکهای رهبری متفاوت میتواند بر عملکرد یا اثربخشی سازمانی تاثیر گذارد.در این پژوهش با توجه به مقالهی یانگ - 2008 - 2رهبری در سه سبک تحولگرا 3،عملگرا 4و منفعلانه5مورد بررسی قرار میگیرد.از آنجاییکه جهان به یک اقتصاد کارآفرینانه تحول پیدا کرده است، خلق شانسهای اقتصادی جدید فعالیت اصلی محسوب میشود و در این میان کارآفرینان به قهرمانان توسعه اقتصادی و شرکتهای مدرن تبدیل شدهاند

ورزش جایگاهی متناسب و ویژه برای ایجاد اشتغال و تولید فرصتهای جدید فعالیت اقتصادی است. کارآفرینی در ورزش را میتوان فرایند استفاده از فرصتهای اقتصادی موجود در ورزش دانست. فرصتهایی که در ظاهر ممکن است تهدید یا کمبود به نظر آیند یا مورد توجه خاصی نباشند.

ایجاد شغلهای جدید، نواوری در محصولات و خدمات ورزشی و تبدیل کمبودها به فرصتهایی برای اشتغال یا ایجاد بازار کار جدید، مسائلی است که در کارآفرینی در ورزش میتوان به آنها پرداخت. هر چند ورزش پدیده شناخته شده محسوب می شود، جنبه های اقتصادی متعددی بر آن متصور است که به طور کامل شناخته نشده است و در صورت شناسایی، میتوان از آنها به عنوان راههایی به منظور کارآفرینی در ورزش استفاده کرد.

علیزاده و هنری - - 1389 به بررسی عوامل اثرگذار برکارآفرینی ورزشی پرداختند تا با شناسایی آنها راه برای کارآفرینان و برای پیشرفت اجتماعی، فرهنگی و توسعه اقتصادی هموار شود، زیرا کارآفرینی ورزشی با ایفای نقش موثر در توسعه کسب و کار،رفاه و توسعه سلامتی و مشارکت در ابعاد گوناگون جامعه میتواند نقش مهم و برجستهای در توسعه کشور داشته باشد و درنهایت به تدوین راهکارهایی برای توسعه کارآفرینی ورزشی بپردازد.

حمید فروغی پور - 1384 - در تحقیقی با عنوان زمینههای کارآفرینی در ورزش از دیدگاه مربیان و متخصصان تربیت بدنی کشور به نتایج ذیل دست یافت. در این تحقیق 7 زمینه کارآفرینی در ورزش بیان شد: تبلیغات و مدیریت برنامهریزی ورزشی، آموزش و پرورش در ورزش، امور ورزش همگانی، قهرمانی حرفهای، ساخت وسایل و تجهیزات ورزشی، خدمات ورزشی و امور فرهنگی ورزشی که هرکدام شامل زیر مجموعه-هایی هستند.

محمدرضا پاکجو - 1383 - ، در تحقیقی به ارتباط بین سبکهای رهبری و کارآفرینی درون سازمانیشعب بانک تجارت استان تهران و آذربایجان شرقی پرداخت و یافتههای تحقیق حاکی از آن است که سبکهای مختلف رهبری رابطه منفی و معکوس با کارآفرینی سازمانی دارد.

در تحقیق سامباسیوان - 2009 - رابطهی ویژگیهای شخصیتی،مهارت مدیریتی و شناخت فرصتهای کارآفرینانه بر عملکرد مالی شرکتهادیده شدکه در نهایت نتایج این تحقیق نشان داد که ویژگیهای شخصیتی مدیر و مهارت مدیر تاثیر زیادی بر شناخت فرصتهای کارآفرینانه شرکتهای مالی را نشان داد و بیانگر این مطلب است که هر چه مدیر دارای مهارت مدیریتی بالاتری باشد، فرصتهای کارآفرینی نیز افزایش مییابد.

ایپال وکارک - 2004 - 6، در تحقیقی به بررسی ارتباط بین سبکهای مختلف رهبری و استراتژیهای متفاوت کارآفرینی در سیستمهای مدارس عمومی پرداختند. بر اساس نتایج تحقیق آنها، رهبری تحولی میتواند یک استراتژی کارآفرینی فعال را ترغیب کند که به یک تغییر بنیادی کمک میکند. در حالی که رهبری کنترلی فقط میتواند تغییرات محدودی را بوسیله یک استراتژی کارآفرینی سنجیده ترویج دهد.نوردان اوزارالی - 2003 - 7 ، در تحقیقی با عنوان ارتباط بین رهبری تحول آفرین با ابعاد کارآفرینی، به وجود ارتباط معنی دار بین رهبری تحول آفرین با هریک از ابعاد کارآفرینی و همچنین اثربخشی تیمی دست یافت.

روش شناسی الف - روش تحقیق و چگونگی اجرا

این تحقیق از نظر هدف کاربردی و از نظر ماهیت از نوع تحقیقات همبستگی است که بصورت پیمایشی انجام شد. نحوه و چگونگی جمعآوری دادهها و اطلاعات از کارکنان، از طریق پرسشنامه و با حضور خود محقق انجام گردید. جامعه آماری این تحقیق شامل کلیه مسئولین هیئتهای ورزشی بود که در هیئتهای استان مشغول به کار بودند.

منظور از مسئولین در این تحقیق شامل - رئیس هیئت، دبیر هیئت و نایب رئیس هیئت - میباشد. بر اساس آمار اداره کل ورزش و جوانان استان چهارمحال و بختیاری 50 هیئت فعال در این استان مشغول فعالیت بودند. از آنجایی که از هر هیئت 3 نفر انتخاب شدند،جامعه آماری این تحقیق برابر با 150 نفر شد. چون جامعه آماری پژوهش محدود و برابر با 150 نفر بود، کل جامعه به عنوان نمونه انتخاب شد.

بر اساس جدول کرجسی و مورگان حجم نمونه برابر 106 نفر برآورد میشود، ولی برای اطمینان بیشتر، پرسشنامهها در بین کل جامعه آماری توزیع شد - 13،12، 3،. - 6 ابزار جمعآوری دادهها در این تحقیق دو پرسشنامه بود. پرسشنامه سبک رهبری که توسط باس و آولیو - 1997 - در دو نسخه رهبر و پیروان تهیه شده بود - ویرایش سوم - 2004و پرسشنامهی محقق ساختهای که مشتمل بر 31 سؤال و 6 مؤلفه بود و در آن از طیف گزینه ای لیکرت استفاده شد که محقق توسط آن،کارآفرینی را مورد آزمون قرار داد .پرسشنامه چند عاملی رهبری شامل 36 گویه بود و هر فرد با پاسخگویی به گویههای این پرسشنامه، به 9 بعد مربوط به ابعاد سبکهای رهبری تحول آفرین - پنج بعد - ، تبادلی - سه بعد - و عدم مداخله - یک بعد - در قالب مقیاس پنج ارزشی لیکرت و به صورت: همیشه - 5 - ، بیشتر مواقع - 4 - ،برخی اوقات - - 3، به ندرت - 2 - و هرگز - 1 - نمره داد.

همچنین مولفههای پرسشنامه کارآفرینی عبارت بودند از : نحوه هدف-گذاری، نحوه اعمال مشوقها، نگرش نسبت به تحول، اتخاذ روشها و فنون هماهنگی، نحوه تقسیم کار، رهبری اثربخش در سازمان. روایی پرسشنامههای سبک رهبری و کارآفرینی با ارسال پرسشنامه به چندین متخصص و خبره و انجام اصلاحات لازم، با استفاده از ضریب کندال به ترتیب برابر با %75 و %80محاسبه شد.

برای اطمینان از پایایی پرسشنامهی سبک رهبری پس از لحاظکردن نظرات، از روش بازآزمایی استفاده گردید. ضریب بازآزمایی برای پرسشنامه چندعاملی رهبری 0/821 بدست آمد. برای اندازهگیری پایایی پرسشنامه کارآفرینی تعداد 30 پرسشنامه در بین نمونهای تصادفی از جامعه موردنظر توزیع گردید و پس از محاسبه واریانس نمونه و براساس ضریب آلفای کرونباخ، میزان پایایی پرسشنامه 0/85محاسبه گردید که نشاندهنده پایایی بالای پرسشنامه است.

ب - روشهای آماری

برای ارزیابی ویژگیهای جمعیت شناختی و رتبهبندی و میزان اهمیت متغیرها از روشهای آمار توصیفی - فراوانی، میانگین و انحراف استاندارد - و برای شناسایی ارتباط بین سبکهای رهبری با میزان کارآفرینی از آنالیزهمبستگی استفاده شد.

یافته ها

از 150 نفر نمونهپژوهش، 20 نفر 13/3 - درصد - رئیس هیئت، 69 نفر 46 - درصد - نائب رئیس هیئت، 41 نفر 27/3 - درصد - دبیر هیئت و 20 نفر 13/3 - درصد - سمتهای دیگری داشتند. همچنین 11 نفر 7/3 - درصد - سن 20-25سال، 54 نفر 36 - درصد - سن 25-30سال، 57 نفر 38 - درصد - سن 30 -35 سال و 28 نفر - 18/7درصد - با سن بالاتر از 35سال بودند.

در متن اصلی مقاله به هم ریختگی وجود ندارد. برای مطالعه بیشتر مقاله آن را خریداری کنید