بخشی از مقاله

چکیده:

این پژوهش با هدف اعتباریابی پرسشنامه فرهنگ سازمانی به عنوان پژوهش انجام گرفت. پژوهش از لحاظ هدف، کاربردی و از لحاظ شیوه گردآوری دادهها توصیفی پیمایشی بود. جامعه آماری شامل کلیه اعضای هیأت دانشگاههای علوم پزشکی کرمانشاه و همدان بودند که نمونهای به حجم 353 آزمودنی از آنها به شیوه نمونهگیری تصادفی ساده انتخاب و مورد مطالعه قرار گرفتند. ابزار گردآوری دادهها پرسشنامه فرهنگ سازمانی - گوفی و جونز، - 1996 بود که روایی و پایایی آنها به ترتیب از طریق تحلیل عاملی تأییدی و ضریب آلفای کرونباخ مورد بررسی قرار گرفت.

نتایج نشان داد که روایی سازه پرسشنامه فرهنگ سازمانی و نیز پایایی آن در جامعه آماری پژوهش مورد تأیید قرار گرفت. همچنین از لحاظ ساختار عاملی پرسشنامه، مشخص شد که 14 گویه پرسشنامه، قابل تقلیل به دو مؤلفهی جامعه پذیری و انسجام میباشد. . بنابر یافته های اعتباریابی پژوهش حاضر این ابزار در جامعه ایرانی معتبر و قابل اجرا می باشد و به کار گیری آن برای پژوهشگران ایرانی قابل قبول می باشد. 1 مقدمه و بیان مسئله: اندیشمندان و صاحب نظران ریشه موفقیتها و یا شکستهای هر سازمان را در فرهنگ آن جستجو میکنند و معتقدند همان طور که انسانها دارای شخصیت منحصر به فرد و متمایز از یکدیگر هستند، سازمانها نیز به واسطه فرهنگ خود دارای شخصیت منحصر به فرد و جداگانه میباشند که این امر ضرورت شناخت فرهنگ سازمانها را تبیین میکند - مقیمی، 1380، ص . - 163

از آنجا که منابع انسانی مهم ترین عامل و محور سازمانها محسوب میشوند، تجهیز و آماده سازی منابع مزبور برای مواجهه با تغییرات از اهمیت ویژه برخوردار است و کلیه سازمانها با هر نوع مأموریتی باید بیشترین سرمایه، وقت و برنامه را به پرورش انسانها در ابعاد مختلف اختصاص دهند - جعفرزاده، 1386، ص . - 44 بسیاری از سازمانها راه حل این مسئله را شناسایی فرهنگ سازمانی فعلی و تغییر آن بر اساس شرایط موجود و مزیت رقابتی تشخیص داده و تلاش کردهاند زمینه لازم برای پرورش کارکنان توانمند را فراهم نمایند. در این میان فرهنگ سازمانی متناسب با سازمان از مهم ترین شاخص های برتری یک سازمان نسبت به دیگری هستند. فرهنگ سازمانی از مهمترین موضوعاتی است که هنگام سرمایهگذاری در آموزش عالی باید مورد توجه قرار گیرد؛ چرا که در هر فرهنگ سازمانی قوی و پایبند به ارزشها است که کارکنان در نتیجه مشارکت در تصمیمگیریها به استقلال عمل و احساس مهم قلمداد شدن برای سازمان، گرایش به مسئولیت پذیری و تعهد در میان آنها افزایش و در پی آن، رضایت از شغل بیشتر و فرصت برای عرضه خدمات افزایش مییابد.

در مجموع، این عوامل به ارتقای سطح علمی دانشگاهها و ایجاد وجهه معتبر علمی و اجتماعی برای دانشگاه را منجر میشود - حسنی و همکاران، 1391، ص . - 16 علی رغم اهمیت موضوع و گرایش روزافزون دانشگاهها و مؤسسات آموزشی در کشورهای توسعه یافته در تواناسازی اعضای خود بخصوص هیأت علمی، به نظر میرسد که این مسئله در کشور ایران در مراکز آموزشی مختلف کمتر مورد توجه قرار گرفته است و تاکنون فعالیت و برنامه منسجم و هدفمند در این خصوص کمتر ارائه شده است که این مسئله در بلند مدت میتواند برنامههای آموزشی را با چالشهای عمده ای روبرو سازد. فرهنگ سازمانی به عنوان عامل کلیدی، ناملموس و پیچیده اما در عین حال به شدت قدرتمند که در قالب مجموعه ای از باورها و ارزشهای مشترکی که رفتار و اندیشههای اعضای سازمان اثر میگذارد و نقش مهمی در شکلگیری رفتار کارکنان دارد.

نظر به اهمیت دستیابی به ابزاری مناسب در زمینه اندازه گیری و شناسایی فرهنگ سازمانی و با اذعان به ضرورت بررسی روایی و پایایی ابزارهای مختلف فرهنگ سازمانی در جوامع و فرهنگ های مختلف، پژوهش حاضر به اعتباریابی پرسشنامه فرهنگ سازمانی پرداخته است. .2 مبانی نظری پژوهش مفهوم فرهنگ سازمانی برای نخستین بار در سال 1979 در آمریکا وارد ادبیات مدیریت شد امروزه بحث فرهنگ سازمانی، از مباحث داغ ولی پر ابهام مدیریت به شمار میآید. زیرا، هنوز پرسشهای بیجواب فراوانی وجود دارد. برسر تعریف فرهنگ سازمانی، اتفاق نظر وجود ندارد و هر کس آن را به گونهای تعریف کرده است به همین دلیل مدل های مختلفی از فرهنگ سازمانی وجود دارد. با مرور ادبیات موضوع در مییابیم که گونه شناسیهای گوناگونی از سوی اندیشمندان عرصه فرهنگ سازمانی برای سنجش و اندازه گیری فرهنگ سازمان ها معرفی گردیده است. کوئین و کامرون، چهار نوع فرهنگ سازمانی، باشگاهی، کارآفرینی - ادهوکراسی - ، بازاری و سلسله مراتبی - دیوان سالارانه - را با توجه به دو بعد »میزان توجه به محیط داخل یا

در متن اصلی مقاله به هم ریختگی وجود ندارد. برای مطالعه بیشتر مقاله آن را خریداری کنید