بخشی از مقاله

چکیده:

هدف از پژوهش حاضر، تدوین و اعتباریابی چارچوب مهارتهای استخدامی مشترک دانش آموختگان دانشگاه براساس نیاز بازارکار بود. این پژوهش، یک پژوهش ترکیبی از نوع اکتشافی متوالی بود که درمرحله کیفی با استفاده از روش مطالعه موردی کیفی و تکنیک همسوسازی داده های چندگانه چارچوب نظری اولیه، تدوین و اعتباریابی شد. سپس در مرحله کمی، روایی و پایایی چارچوب تدوین شده، با استفاده از روشهای آماری تحلیل عامل تاییدی وآلفای کرونباخ مورد بررسی قرار گرفته و تایید شد.

در نتیجه این پژوهش، چارچوب مهارتهای استخدامی مشترک دانش آموختگان درقالب 12 مهارت کلی و 56 مهارت جزئی تدوین شد. دوازده مهارت کلی به دست آمده از این پژوهش عبارتند از: ارتباطات و مهارتهای بین فردی، تفکر، ابتکار عمل و خودانگیزشی، کار تحت فشار و سرعت، مهارتهای سازماندهی، کارگروهی، یادگیری، سازماندهی ارزشها، مدیریت فردی، تکنولوژی، تهور و جرات مندی و اخلاق حرفه ای. لازم به ذکراست که برای هریک از این مضامین سازمان دهنده، چندین مهارت جزئی تدوین گردیده و در متن پژوهش، قابل بررسی و مطالعه می باشد.

مقدمه

بازار کار دنیای امروز به دلیل رقابتهای جهانی، فناوری های جدید و افزایش فشار برای سرعت در انجام کارها، دائما در حال تغییر است

یکی از دغدغه های کارفرمایان، جذب و استخدام کارکنان شایسته و آموزش آنان است. واقعیت این است که بین مهارتهای مورد نیاز مشاغل و آنچه که کارکنان واقعا از آن برخوردارند، تفاوت وجود دارد

بلوم و کیتاگاوا - - 1999 عقیده دارند کارفرمایان امروز، در جستجوی کارکنانی با ترکیبی از مهارتهای عمومی، فنی و تخصصی هستند که بتوانند مهارتهای خود را از یک زمینه شغلی به زمینه دیگر انتقال دهند. از نظر کارفرمایان موفقیت زمانی حاصل می شود که کارکنان آنها از ترکیب متناسبی از مهارتهای استخدامی، مهارتهای عمومی، مهارتهای تخصصی برخوردار باشند.

مهارتهای استخدامی مجموعه ای از دستاوردها - مهارتها، آگاهی ها و ویژ گی های شخصی - است که فرصت استخدام و موفقیت در مسیر شغلی را برای افراد ایجاد می کند - یورک و نایت، . - 2006 مهارتهای استخدامی نوعی سرمایه حرفه ای هستندکه افراد به آن نیاز داند تا شغلی به دست آورند و مهارتهای ویژه آن شغل را در حین انجام کار کسب کنند. این مهارتها، مهارتهایی یکپارچه هستند و در ترکیبهای مختلفی از مشاغل قابلیت استفاده دارند

مهارتهای استخدامی، مهارتهای اساسی برای به دست آوردن شغل، نگه داشتن و انجام دادن آن به شکلی مطلوب می باشند. مهارتهای استخدام بر خلاف مهارتهای فنی و تخصصی، مهارتهایی هستند که ماهیتی کلی داشته و در تمام انواع مشاغل و در تمام سطوح شغلی، مورد استفاده هستند. مهارتهای استخدامی با روشهای مختلفی طبقه بندی شده است اما به طور کلی می توان آن را به سه دسته تقسیم کرد: دسته اول، مهارتهای دانشگاهی. دسته دوم، مهارتهای تفکر سطح برتر و دسته سوم، ویژگی های شخصی که هر کدام از این دسته ها از طریق مهارتهای جزئی تری معرفی می شوند

مهارتهای استخدامی می تواند به طور گسترده به عنوان مهارتهای دانشگاهی پایه، مهارتهای فردی و مهارتهای کار گروهی در نظر گرفته شود. مهارتهایی که کارفرمایان از کارکنان خود انتظار دارند و سعی می کنند این مهارتها را توسط سیستم آموزشی توسعه دهند

مهارتهای استخدامی مجموعه ای از مهارتهای کلیدی و ویژگی های شخصی هستند که افراد برای ورود به یک موقعیت کاری، فعالیت و رشد مداوم در دنیای کار عصر امروز به آن نیاز دارند. ویژگی قابل ملاحظه این مهارتها قابلیت انتقال پذیری آنها است، به طوری که اذعان می شود از یکو وضعیت شغلی به یک وضعیت شغلی دیگر به همراه افراد است

تعاریف متعددی از مهارت های استخدامی صورت گرفته است. زینسر - - 2003معتقد است که مهارتهای استخدامی، شامل زمینه هایی همچون مدیریت منابع، مهارتهای بین فردی و ارتباطات، کار گروهی، حل مسئله و به دست آوردن و حفظ یک شغل است.

اوورتم - - 2000 مهارتهای استخدامی را به عنوان گروهی از مهارتهای هسته ای قابل انتقال تعریف کرده است. این مهارتها، کارکردی اساسی داشته و دانش، مهارتها و نگرشهای مورد نیاز برای انجام کار به شکلی موثر در قرن 21 را شامل می شود. به اعتقاد اوورتم، مهارتهای استخدامی بدون در نظر گرفتن مسیر شغلی انتخاب کارمند، سطح اشتغال و زمینه های آموزشی برای موفقیت در بازار کار ضروری است. مهارتهای استخدامی گروهی از مهارتهای مهم القاء شده در هر فرد است که برای تولید نیروی کار مولد الزامی است.

بر اساس نظر مونرو - - 2007 مهارتهای استخدامی، شامل توانایی برای کمک به کارایی بیشتر در یک سازمان با ترکیبی از مهارتهای شفاهی و کتبی مناسب و تفکر انتقادی است که پایه و اساسی برای موفقیت در محیط کاری و دانشگاهی می باشند.

به اعتقاد بنیت - - 2006 این مهارت ها نه تنها شامل ویژگی هایی هستند که از کارکنان آینده نگر انتظار می رود بلکه الزامات - نیازهای - اساسی یک فرد برای استخدام را نیز شامل می شود، مهارتهایی که برای انجام وظایف به شکلی کارآمد و هم چنین کمک به رشد و توسعه یک سازمان ضروری می باشد و به توانایی افراد برای انجام وظیفه به شکلی موثر کمک می کنند. این مهارتها گاهی اوقات مهارتهای قابل انتقال، مهارتهای نرم افزاری و مهارتهای عمومی نامیده می شوند.

این مهارت ها شامل مهارتهای اساسی، مهارتهای تفکر، مهارت مدیریت منابع، مهارت اطلاعات، مهارتهای بین فردی، مهارتهای سیستم وتکنولوژی و مهارتهای فردی است

تاکید مهارتهای استخدامی بر مهارتهای شخصی، اجتماعی و قابل انتقال است و به نظر می رسد که در مورد همه مشاغل صدق می کند برخلاف مهارتهای تخصصی و فنی که در مورد مشاغل ویژه بوده و در هر کدام متفاوت است. کسب مهارتهای استخدامی، اولین گام ضروری در مسیر اشتغال بلند مدت می باشد. انجمن صنایع انگلستان، یک تعریف کلی و مفید از مهارتهای استخدامی در سال2009، ارائه کرده است که بدین شرح است:

مهارتهای استخدامی، آن دسته از مهارتها هستند که تقریبا برای انجام هر نوع شغلی ضروری می باشند. این انجمن در سال 2010، بر اساس نتایج نظرسنجی خود، نشان داد که کارفرمایان از افراد تازه وارد به یک شغل انتظار آمادگی کامل ندارند بلکه انتظار دارند افراد جوان، با مهارتهایی همچون سواد عمومی و ریاضیات و مهارتهای استخدامی مناسب شروع به کار کنند. منظور از مهارتهای استخدامی، مهارت حل مسئله، کار گروهی و مدیریت زمان است و اغلب توسط کارفرمایان به اندازه مهارتهای تخصصی، مورد ملاحظه و با اهمیت قلمداد میشود

بنابر تعاریف فوق می توان گفت: مهارتهای استخدامی، نوعی سرمایه حرفه ای - بلوم و کیتاگاوا، - 1999هستند که ماهیتی کلی - رابینسون، - 2000 و خاصیتی انتقال پذیر - اوورتم، - 2000 داشته و شامل مجموعه ای از دستاوردها - مهارتها، آگاهی ها و ویژ گی های شخصی - هستند که فرصت استخدام و موفقیت در مسیر شغلی را برای افراد ایجاد می کنند - یورک و نایت، - 2006 و بر توانایی فرد برای انجام وظیفه به شکلی کارآمد - بنیت،2006 و کلارک، - 2007 می افزایند.

مروری بر پژوهش های پیشین محمدی و دهداری راد - - 1389 در مقاله ای تحت عنوان ارزیابی میزان شایستگی محوری برنامه درسی دوره مکانیک خودرو که جامعه آماری آن شامل دانشجویان کاردانی مکانیک در دانشگاههای کاشان و کرمانشاه و هم چنین کارشناسان استخدام نیروی انسانی در صنایع خودرو سازی این دو شهر بود، به بررسی میزان شایستگی محوری برنامه درسی دوره کاردانی مکانیک خودرو پرداختند.

نتایج این پژوهش نشان داد که تفاوت معناداری بین شایستگی های عملی دانشجویان کاردانی رشته مکانیک خودرو با معیارهای استخدامی تکنسین مکانیک وجود دارد. تفاوت معناداری بین ابعاد چهارگانه شایستگی های عملی دانشجویان کاردانی رشته مکانیک خودرو با معیارهای استخدامی تکنسین مکانیک وجود دارد. تفاوت معناداری بین نیازهای دانشجویان کاردانی مکانیک دانشگاههای کاشان و کرمانشاه در ابعاد چهار گانه شایستگی های تکنسین مکانیک وجود دارد. رابطه منفی و معناداری بین میزان نیاز دانشجویان رشته مکانیک با معدل تحصیلی آنان وجود دارد.

محمدی و بناکار - - 1389 با انجام پژوهشی به ارزیابی شایستگی های عملی دانشجویان مهندسی الکترونیک، گرایش مخابرات بر اساس معیارهای استخدام مهندسی مدیریت پروژه در صنایع الکترونیک شیراز پرداختند. جامعه آماری این پژوهش شامل دانشجویان سال سوم و چهارم مهندسی الکترونیک گرایش مخابرات در دوره کارشناسی در دانشگاه صنعتی شیراز و کارشناسان مدیریت پروژه در صنایع الکترونیک شیراز بودند.

نتایج این پژوهش حاکی از آن است که تفاوت معناداری بین شایستگی های عملی دانشجویان مهندسی الکترونیک، گرایش مخابرات با معیارهای استخدام مهندسی مدیریت پروژه صنایع الکترونیک وجود دارد و تفاوت معناداری بین نیاز دانشجویان زن و مرد دانشگاه صنعتی شیراز با شایستگی های عملی مهندسی مدیریت پروژه وجود دارد. به جزء بعد نیاز به شناخت اصول مهندسی، بین نیاز دانشجویان با معدلهای تحصیلی مختلف با شایستگی های عملی مهندسی مدیریت پروژه تفاوت معناداری وجود ندارد.

در متن اصلی مقاله به هم ریختگی وجود ندارد. برای مطالعه بیشتر مقاله آن را خریداری کنید