بخشی از مقاله

 

چکیده

 براي انجام این آزمایش، 29رراس گاو شیري از یک گاوداري صنعتی با سابقه چند شکم زایش انتخاب شدند. تمام حیوانات بعد از زایمان، یک جیره کاملا مخلوط بر پایه 45شرعلوفه، 17شرسیلاژ ذرت و 58شرکنسانتره را به مدت 90ر روز دریافت کردند .رمقدار پروتئین خام جیره 182ر گرم به ازاي کیلوگرم و انرژي قابل متابولیسم آن 12/3رمگا ژول بهر ازاي کیلوگرم ماده خشک بود.ردیواره هاي جانبی، پشتی و جلویی رحم و بخش بیرونی سرویکس در تمام گاوها در روز 22بعد از زایمان براي تشخیص عفونت رحمی معاینه و محتویات رحمی خارج شد و بر اساس ویژگیهاي ظاهري تقسیم بندي شدند.

نتایج آزمایش با روش داده هاي مخلوط تجزیهرو تحلیل شدند. نتایج بدست آمده نشان داد که با کاهش میزان عفونت رحم ، فاصله زایش تا اولین تلقیح، تعداد تلقیح به ازاي آبستنی، و تعداد روزهاي استراحت گاوهاي شیري کاهش یافتند. رهمچنین، نتایج این آزمایش نشان داد، درجه بندي ترشحات رحم علاوه بر کمک به تشخیص عفونت رحمی، در مدیریت راندمان تولید مثل گاوهاي شیري کاربرد دارد.

مقدمه

 عملکرد رحم در گاو هاي شیري بعد از زایش غالبا توسط باکتري هاي موجود در حفره رحمی دچار اختلال می شود.باکتري هاي عفونت زا باعث ایجاد بیماري هاي رحم می شوند که دلیل اصلی ناباروري در گاوهاي شیري می باشد.[5]ر با اینکه بسیاري از گاوها در 5 رهفته بعد از زایش می توانند باکتري ها را از بین ببرند، ولی در 10 رتا 15 ردرصد از حیوانات ادامه پیدا کردن عفونت هاي ناشی از باکتري ها باعث ایجاد بیماري هاي رحمی شده که توسط آزمایشات هاي فیزیکی قابل شناسایی می باشند.[2]وجود باکتري هاي عفونت زا در رحم باعث التهاب، ترشحات نامتعارف اندومتریوم رحم، افزایش زمان بازگشتی رحم به حالت اولیه و اختلال در ماندگاري جنین می شود.

[5]بیماري هاي رحم با کاهش نرخ آبستنی، افزایش زمان زایش تا اولین تلقیح رابطه مستقیم دارد.رهدف از مدیریت تولید مثلی مناسب این است که گاوها در یک زمان ایده ال بیولوژیکی و فاصله زمانی اقتصادي از زایش قبلی آبستن شوند.رهدف از درمان بیماري هاي رحمی جلوگیري از التهاب هاي رحمی و افزایش مقاومت رحم نسبت به باکتري هاي عفونت زاي درونرحفره آن است. بدلیل اهمیت بیماري هاي رحمی در گاو شیري پژوهش ها متعددي در سال هاي اخیر در مورد 3ربیماري معمول رحمی متریت، اندومتریت و التهاب رحمی انجام شده است.

[4]غالبا واژه اندومتریت شامل متریت و التهاب رحمی هم می شود.اخیرا پیشنهاد شده است که تحقیقات باید بر اساس تعریف مشخص و واضح از هر یک از بیماري هاي رحمی باشد.[1] رالتهاب اگر محدود به ناحیه اندومتریوم باشد اندومتریت، و اگر کل رحم را فرا گیرد تحت عنوان متریت خوانده می شود.مهمترین فاکتور تشخیص اندومتریت وجود ترشحات عفونی در روز21رو یا ترشحات حاوي موکوس و چرك در روز 26ربعد از زایش می باشد.رروش هاي مختلفی براي تشخیص اندومتریت وجود دارد که از میان آنها روش بررسی و درجه بندي ترشحات رحمی بسیار ارزان تر و سریعتر از سایر روش ها می باشد.[5]رهدف از این آزمایش تشخیص اندومتریت در گاوهاي شیري هلشتاین به وسیله درجه بندي ترشحات رحمی و تاثیر آن بر فاکتورهاي تولیدمثلی بود.

مواد و روش ها:رر تعداد 29رراس گاو با سابقه چند شکم زایش از یک گاوداري صنعتی براي این آزمایش انتخاب شدند. تمام حیوانات بعد از زایمان، یک جیره کاملا مخلوط بر پایه 45شرعلوفه، 17شرسیلاژ ذرت و 58شرکنسانتره را به مدت 90رروز دریافت کردند.رمقدار پروتین خام جیره 182گرم به ازاي کیلوگرم و انرژي قابل متابولیسم چیره 12/3رمگا ژول به ازاي کیلوگرم ماده خشک بود.ردیواره هاي جانبی، پشتی و جلویی رحم و بخش بیرونی سرویکس در تمام گاوهاي در روز22ربعد از زایمان براي تشخیص عفونت رحمی معاینه و محتویات رحمی جدا شد و بر اساس روش شلدون و همکاران 2005لار [5]ردرجه بندي شد.

ربر این اساس نمره صفر براي موکوس شفاف و نیمه شفاف، نمره 1ربراي وجود لکه هاي سفید عفونی، نمره 2 ر براي وجود حداکثر 50 رش رترشحات عفونی مخلوط با موکوس و نمره 3 ربراي وجودربیش از 50 رشر ترشحات عفونی که به رنگ سفید و یا قهوه اي هستند اختصاص داده شد.رداده هاي مربوط به روز هاي باز، تعداد تلقیح به ازاي آبستنی و فاصله اولین تلقیح بعد از زایش تمامی حیوانات به منظور بررسی اثر اندومتریت بر فاکتور هاي تولید مثلی جمع آوري شد.رتجزیه و تحلیل دادها بااستفاده ازنرم افزار SAS 9.1رو با کمک مدلهاي مخلوط انجام شد.

نتایج و بحث

راز شاخص هاي کلیدي عملکرد تولید مثلی، آبستنی و مدت زمان زایش تا آبستنی می باشد، علاوه بر این تعداد تلقیح به ازاي آبستنی نیز می تواند مورد توجه قرار گیرد.رنتایج آزمایش هاي قبلی نشان می دهد[3 ]رکه ترشحات عفونی رحم می تواند شاخص مناسبی براي بیان سلامت رحم بعد از زایش مطرح باشد.رنتایج آزمایشات نشان داد [6]رکه گاو هاي اندومتریت 30شرشانس آبستنی کمتري در اولین تلقیح داشتند.ردر یک مطالعه گسترده که بر روي دو گله صورت گرفت اندومتریت باعث افزایش میانگین روزهاي باز به مدت 6رتا 11رروز شد.

[6]ردر مطالعه اي دیگر گزارش شد که گاوهاي داراي اندومتریت که نسبت آبستنی 0/83رداشته اند میانگین روزهاي باز آنها از 110رروز به 125رروز افزایش یافت.[3]ربر اساس نتایج این آزمایش به نظر می رسد که استفاده از روش درجه بندي ترشحات رحمی می تواند به عنوان ابزاري مناسب براي تشخیص عفونت هاي رحمی و پیش بینی فاصله زایش تا اولین تلقیح، تعداد تلقیح به ازاي آبستنی و تعداد روزهاي باز، استفاده شود.

در متن اصلی مقاله به هم ریختگی وجود ندارد. برای مطالعه بیشتر مقاله آن را خریداری کنید