بخشی از مقاله

چکیده

تاثیر دو منبع کربوهیدرات غیر ساختمانی - NFC - ، افزودن دانه تفت داده شده کانولا بر تولید و ترکیبات شیر گاوهای شیرده هلشتاین بررسی گردید. 12 گاو در قالب طرح مربع لاتین 4×4 مورد استفاده قرار گرفت. تیمارها شامل جیره با نشاسته بالا، جایگزینی بخشی از نشاسته - جو - با تفاله مرکبات خشک شده، با یا بدون دانه تفت داده شده کانولا بودند. جیره حاوی تفاله مرکبات مصرف ماده خشک را کاهش داد 22/9 - در برابر 24 کیلوگرم در روز - . حیوانات تغذیه شد با جیره حاوی تفاله مرکبات تولید شیر کمتری داشتند 32 - در برابر 33/8 کیلوگرم در روز - با این حال به دلیل افزایش چربی شیر با تغذیه تفاله مرکبات 3/2 - در برابر 2/9 درصد - و افزایش تولید شیر با افزودن دانه کانولا در این جیره 6/5 - درصد - تولید شیر تصحیح شده برای چربی تحت تاثیر منبع NFC قرار نگرفت. درصد پروتئین شیر با تغذیه دانه کانولا کاهش یافت 2/8 - در برابر 3 درصد - و تفاله مرکبات موجب کاهش تولید پروتئین شیر 0/91 - در برابر 1 کیلوگرم درروز - گردید. تغذیه منابع متفاوت کربوهیدرات غیر فیبری با یا بدون دانه کانولا میتواند تولید و ترکیب شیر را تحت تاثیر قرار دهد.

واژه های کلیدی: شیردهی، تفاله مرکبات، دانه کانولا

مقدمه

موادخواکی از تنوع گستردهای در مقدار و ترکیب NFC برخوردار میباشند و کربوهیدراتهای موجود دربخشهای مختلفNFC تفاوت قابل توجهی در سرعت و میزان تخمیر، محصولات تخمیر، تولید پروتئین میکروبی در شکمبه و بنابراین عملکرد حیوان دارند . - 3 - کربوهیداتهای غیر فیبری شامل اسیدهای آلی، قند ها، نشاسته و بخش فیبری یا فیبر محلول در شوینده خنثی - NDSF - در برگیرنده فروکتانها، مواد پکتیکی و بتاگلوکانها میباشد که سرعت هضم بالایی در شکبه داشته ولی توسط آنزیمهای پستانداران غیرقابل هضم میباشند . - 1 - پکتین در مقایسه با نشاسته و قندها لاکتات تولید نکرده یا میزان لاکتات حاصل شده از تخمیر آن کم است. همچنین نسبت استات به پروپیونات تولید شده با استفاده از پکتین در قیاس با نشاسته بالاتر است 1 - و. - 3

تفاله مرکبات از جمله مواد خوراکی است که حاوی مقادیر نسبتا بالایی از پکتین می باشد. اطلاعات اندکی در رابطه با الگوی تخمیر بخش های مختلف کربوهیدات های محلول در شوینده خنثی و بخصوص پکتین وجود دارد که لزوم بررسی های بیشتر در این زمینه را روشن می سازد.طی سالهای اخیر دانه کانولا به عنوان منبع چربی و پروتئین در جیره گاوهای شیری مورد استفاده قرار گرفته است با این حال اطلاعاتی در مورد تاثیر استفاده از آن با منابع مختلف NFC در دست نیست. هدف از انجام این آزمایش مطالعه تاثیر تغییر در الگوی NFC و افزودن دانه تفت داده شده کانولا بر تولید و ترکیب شیر گاوهای هلشتین بود.

مواد و روش ها

دوازده گاو شیرده هلشتاین با میانگین وزن 596 ± 29 کیلوگرم، روزهای شیردهی 85 ± 14، و تولید شیر روزانه 37 ±3 کیلوگرم در قالب طرح مربع لاتین 4×4 با دورههای 21 روزه مورد استفاده قرار گرفت. تیمارها شامل جیره با نشاسته بالا - S - ، جایگزینی بخشی از نشاسته - جو - با تفاله مرکبات خشک شده به عنوان منبع فیبر محلول در شوینده خنثی با یا بدون دانه تفت داده شده کانولا بودند. دانه کانولا به صورت آسیاب شده مورد استفاده قرار گرفت. حیوانات به صورت انفرادی با جیره های کاملا مخلوط آزمایشی تغذیه و به صورت آزاد به آب و خوراک دسترسی داشتند. حیوانات سه بار در روز دوشیده شده و در دو روز آخر هر دوره، نمونهگیری از شیرصبح، عصر و شب انجام شد و ترکیبات شیر توسط دستگاه میلکواسکن Foss Electeric, 4000 - - Convear اندازه گیری شد. دادهها با روش GLM در SAS آنالیز شدند.

نتایج و بحث

جیره حاوی تفاله مرکبات مصرف ماده خشک را کاهش داد 22/9 - در برابر 24 کیلوگرم در روز - . قابلیت هضم بالاتر و سریعتر نشاسته در مقایسه با NDSF، یا کاهش خوشخوراکی جیره با استفاده از تفاله مرکبات میتواند به این کاهش بینجامد . - 5 - حیوانات تغذیه شد با جیره حاوی تفاله مرکبات تولید شیر کمتری داشتند 32 - در برابر 33/8 کیلوگرم در روز - با این حال به دلیل افزایش چربی شیر با تغذیه تفاله مرکبات 3/2 - در برابر 2/9 درصد - و افزایش تولید با افزودن دانه کانولا در این جیره 6/5 - درصد - تولید تولید شیر تصحیح شده برای چربی تحت تاثیر منبع NFC قرار نگرفت. تخمیر تفاله مرکبات در شکمبه در مقایسه با منابع نشاسته، استات بیشتری تولید مینماید که میتواند به افزایش در چربی شیر بینجامد 1 - و . - 3 درصد پروتئین شیر با تغذیه دانه کانولا کاهش یافت 2/8 - در برابر 3 درصد - . سازوکارهای متعددی برای توجیه کاهش پروتئین شیر در جیرههای حاوی منابع مختلف چربی ارایه شده است که از آن جمله میتوان به تاثیر منفی چربی بر رشد باکتریهای شکمبه اشاره نمود 2 - و. - 4

نتیجه گیری

تغییر در میزان نشاسته و فیبر محلول در شوینده خنثی با جایگزینی بخشی از نشاسته - جو - با تفاله مرکبات خشک شده میتواند تولید و ترکیب شیر را در گاوهای شیرده تحت تاثیر قرار دهد. همچنین استفاده از دانه کانولا تفت داده شده میتواند راهکار مناسبی برای جلوگیری از کاهش تولید شیر در جیرههای حاوی تفاله مرکبات باشد.

در متن اصلی مقاله به هم ریختگی وجود ندارد. برای مطالعه بیشتر مقاله آن را خریداری کنید