بخشی از مقاله

چکیده

مطالعه حاضر با محوریت: »تعلیم و تربیت از نظر پیامبر اکرم - ص - «، با هدف آشنایی با تعلیم و تربیت وپیشینه آن از دیدگاه پیامبر - ص - ، انجام یافته است. این مقاله از نوع علمی-ترویجی - مروری - است. تعلیم و تربیت از گذشته های دور همواره مورد توجه ائمه اطهار و بزرگان بوده است.

مطابق آیات قرآن کریم و روایات پیشوایان دینی و ائمه معصومین - ع - ، نیکوترین و مناسب ترین الگو »پیامبر گرامی اسلام - ص - « است. به یقین، تبعیت از آن حضرت در حیطه تعلیم و تربیت می تواند انسان را برای دست یابی به حیاتطیّبه در رفتارهای فردی و اجتماعی ، دنیوی و سعادت اخروی یاری می سازد.در جهان کنونی، اخلاقیات و زندگی اخلاقی در اثر متزلزل شدن نظام های ارزشی و سست شدن مبانی مقدسات مورد تهدید قرار گرفته است،بر این اساس برای رسیدن به جایگاهی والا در دنیا و آخرت، بررسی آداب اخلاقی و تربیتی پیامبر اعظم - ص - و نظر ایشان در این باره ، لازم و ضروری است.

مقدمه

به گفته برخی از صاحب نظران، تعلیم و تربیت طی قرون متمادی تنها بر ملاحظات فلسفی و اخلاقی مبتنی بوده، امروزه نیز به رغم تسلط دانش بشر در زمینه های زیست شناسی، جامعه شناسی و روانشناسی بر تعلیم و تربیت، باز این نکته آشکارتر شده که علم و دستاورد های فنی آن نه تنها کافی نیست بلکه همچنان باید ملاحظات اخلاقی و فلسفی مهم اصلی را در تعلیم و تربیت بر عهده داشت باشد زیرا بررسی اهداف و غایات تربیت نه در صلاحیت علم و نه در حد تکنیک بلکه فقط در صلاحیت فلسفه و اخلاق است.

انسان به عنوان اشرف مخلوقات زمانی »انسانی شایسته« است که همواره دارای اخلاق و تربیت انسانی باشد، در غیر این صورت همچون موجود خطرناکی است که با بهره گیری از هوش سرشار انسانی، دنیای امن و آباد را نابود میسازد و به آتش میکشد و در جهت نیل به اهداف و منافع نامشروع مادی خویش، جنگ و فتنه به پا میکند، انسان های دیگر را بیرحمانه به استثمار می کشد، مسکن و پناهگاه انسان های مظلوم را غصب می کند و انسان های بیگناه را به خاک و خون میکشد.از ضروریات اخلاق انسانی، رفتار شایسته در جامعه و آداب صحیح معاشرت است.

در این زمینه، انبیاء و ائمه معصومین - علیهم السلام - ، سفارش و تأکید فراوانی کرده اند. با تأمل و نگرش در زندگانی پیامبر اکرم - ص - و اهل بیت اطهار - ع - ، می توان معیارهای افعال و اعمال اخلاقی را در جامعه اسلامی مشخص نمود.

از دیدگاه اسلام، انسان به عنوان موجودی اجتماعی و تربیتپذیر است که تعالی، رشد و شکوفایی اخلاقی وی در بستر جامعه صورت میگیرد. از اینرو توصیههای اخلاقی و تربیتی خاصی را برای ظهور استعدادها و تواناییهای انسان، ارائه کرده است.

به یقین می توان گفت که آموزههای تربیتی ائمه اطهار - ع - ، که تمام مراحل زندگی انسان، از هنگام تولد تا زمان مرگ را دربرمیگیرد، راهی روشن برای اصلاح جامعه و در جهت دستیابی به آرمان شهر اسلامی است.بر همین مبنا، هدف اساسی این مطالعه، بررسی و تبیین سیره تربیتی، فضائل اخلاقی و کرامات حضرت پیامبر اعظم - ص - است.

اصل مقاله

»تعلیم:« عبارت است از یاد دادن. ]در فرآیند[ تعلیم،متعلّم فقط فراگیرنده است و مغز او - هم چون - انباری است که یک سلسله معلومات در آن ریخته می شود، ولی در آموزش، ]این هدف[ کافی نیست. امروز هم این را نقص می شمارند که هدف آموزگار فقط این باشد که یک سلسله معلومات، اطلاعات و فرمول در مغزمتعلّم بریزد، آنجا انبار بکند و ذهن او مثل حوضی که مقداری آب در آن جمع شده است، بشود. هدفمعلّم باید بالاتر باشد - ؛ یعنی باید - نیروی فکریمتعلّم را پرورش و استقلال بدهد قوّه ابتکار او را زنده کند؛ یعنی در واقع، کار معلم، آتش گیره دادن است. فرق است، میان تنوری که شما بخواهید آتش از بیرون بیاورید و در آن بریزید تا این تنور را داغ کنید و تنوری که در آن، هیزم و چوب جمع است، شما آتش گیره از خارج می آورید. آن قدر زیر این چوب ها و هیزم ها آتش می دهید تا خود این ها کم کم مشتعل بشود و تنور با هیزم خودش مشتعل گردد.

تربیت فرایندی بسیار گسترده است و گستره آن به تمامی ابعاد، توانائی ها، قابلیت ها و به همه شئون وجودی آدمی گسترانده شده و تمامی زمینه های وجود آدمی را در بر می گیرد اما فرایند اخلاق یکی از حیطه ها و ساحت های تربیت به شمار می آید. از این رو می توان گفت تربیت اقسام فراوانی دارد و از آن جمله: تربیت بدنی، تربیت عقلانی، تربیت دینی، تربیت اخلاقی، تربیت جنسی، تربیت عاطفی، تربیت عاطفیف تربیت عرفانی، تربیت مدنی، تربیت اجتماعی و...

تربیت: موضوع ماهیت انسان و نگرش صاحب نظران و اندیشمندان یا مکاتب مختلف نسبت به این موضوع، موضعگیری های گوناگونی را در رابطه با تعریف، هدف یا ماهیت تربیت موجب شده است.

واژه تربیت، از ریشه یربّ«» است و از لحاظ لغوی به معنای، نشو و نما دادن، برکشیدن، زیاد کردن و مرغوب یا قیمتی ساختن آمده است

مطابق دیدگاه شهید مطهری، »تربیت به معنای پرورش دادن و به فعلیت درآوردن استعدادهای درونی که در شئی نهفته است، میباشد

تربیت در 4حیطه بررسی میشود:

الف - تربیت اخلاق معنوی

تربیت، دارای زمینه¬ها و ابعاد مختلفی، چون؛ معنوی، عاطفی، اجتماعی، فردی و... است. از مهمترین ابعاد تربیت؛ تربیت معنوی است که به عقیده اکثر اندیشمندان تربیتی، پرورش این بعد پایه و اساسی بر همه ابعاد دیگراست. این ویژگی جوهره اساسی رفتار و منش فرد دیندار را تشکیل می دهد و به عنوان مهمترین عامل در ایجاد تمایز تربیت دینی از دیگر حوزه های تربیتی مطرح می گردد.

محور اصلی در تربیت معنوی، »خدا« است و منظور از خدامحوری، جهت گیری همه اعمال و رفتارهای انسان در راستای ملاک ها و معیارهای الهی است. این نوع تربیت که شامل پرورش بعد معنوی انسان و فراهمنمودن زمینه ی ارتباط انسان با خداوند و در نهایت پرورش انسان برای رسیدن به قرب الهی است، بسیار مورد تاکید انبیا و ائمه اطهار - ع - بوده است و آن بزرگواران در تمام صحنههای زندگی بیشترین اهمیت را به پرورش بعد معنوی انسان میدادند.

در متن اصلی مقاله به هم ریختگی وجود ندارد. برای مطالعه بیشتر مقاله آن را خریداری کنید