بخشی از مقاله

چکیده

در نگهداری و تعمیرات تجهیزات حرارتی و برودتی استفاده از سیستم های هوشمند از اهمیت ویژه ای برخوردار است که در اجرای مطلوب این امر هرچه قدر خطای انسانی کمتر رخ دهد در نتیجه کارکرد قابل قبول تر را شاهد هستیم و درجهت اینکه این گونه خطاها کمتر رخ دهد و رفع نقص دستگاه به موقع صورت پذیرد از سیستم های هوشمند کمک می گیریم تا که اولاً در نگهداری و تعمیرات دستگاههااز خطاهای احتمالی که موجب اختلال در سیستم می شود بکاهیم و در این امر به روزرسانی شویمدوماً. با استفاده از سیستم های هوشمند کنترل خود را نسبت به کارکرد مطلوب تجهیزات و نیروهایی که نگهداری و تعمیرات را به عهده دارند زیاد می نماییم در این مقاله سعی می شود که تأثیر استفاده از سیستم های هوشمند در امر نت و نحوه استفاده آنها در این گونه دستگاهها و تجهیزات و نتیجه آن در کارکرد دقیق تر و مطلوب تر آنها مورد بحث و بررسی قرار می گیرد .

واژه های کلیدی :

سیستم های هوشمند – دستگاه ها و تجهیزات – کنترل هوشمند

مقدمه

به خاطر اینکه بشر نمی تواند به طور دائم اخطار داده و یا به تغییرات کوچک حساس باشد و همچنین به خاطر اینکه نمی تواند داخل فضاهای کوچک قرار گیرد مخصوصاً وقتی که در دستگاه و یا تجهیزات حال کار باشند, ضروری خواهد بود که از سیستم های هوشمند استفاده نمایند که بتوانند شرایط و وضعیت ها را چک و اطلاعات حاصله را به نشانگرهای خارجی منتقل کنند . تکنولوژی سیستم های هوشمند به سرعت تغییر می کند و پیشرفت های قابل توجهی در قابلیت – صحت - اندازه – و قیمت حاصل شده است که در انجام مراحل نگهداری و تعمیرات دستگاه ها استفاده از این نوع سیستم های هوشمند به ما کمک می کند تا در این امر خطاهای انسانی را به حداقل برسانیم و خرابی های دستگاه ها و تجهیزات را قبل ازکار افتادن برای مدت زمان طولانی آنها را سرویس و در هزینه ها صرفه جویی و وقفه را به حداقل برسانیم . سیستم های هوشمند این توانایی را در اجرای نت به ما می دهد تا در کنترل دستگاه ها و در نحوه ی کارکرد پرسنل فنی در زمینه نگهداری و تعمیرات کنترل بیشتری داشته و از ایجاد بسیاری از عوامل که باعث خستگی دستگاه ها و تجهیزات و همچنین فرسایش و آسیب جدی به آنها می شود خودداری نماییم .

هدف

هدف از یک سیستم هوشمند عبارت است از کنترل خروجی ها به روش معین و با کمک ورودی ها از طریق سیستم کنترل هوشمند که می تواند شامل اجزای مکانیکی – الکتریکی – شیمیایی و ... که متناسب با نوع سیستم کنترل باشد. به علاوه اجرای نت - هدف نهایی - از طریق کنترل دستگاه ها و نیروهای انسانی در زمینه بهره برداری ، نظارت ، نگهداری راهبردی عملیات در سیستم باشد .

سیستم های کنترل :

هر یک از کنترلر های یک مجموعه با توجه به نوع ساختمان و عملکرد آنها به منظور هدفی خاص یا پارامتری از پیش تعیین شده به کار گرفته می شود که اگر در یک مدار قرار گیرند یک سیستم کنترل را تشکیل می دهند . به عبارت دیگر سیستم کنترل به مجموعه وسایل کنترل و ارتباط آنها با یکدیگر به منظور رسیدن به شرایط خاص و ایده آل که از قبل مشخص شده است گفته می شود .

شکل 2 – 1 یک سیستم کنترل ساده و شکل 3 – 1 یک سیستم کنترل پیچیده تر را نشان می دهد . یعنی عمل ارتباط بین اجزا یک سیستم را از طریق تنظیم کردن ، فرمان دادن یا اداره کردن برقرار می کند .

سیستم های کنترل را به دو صورت می توان طراحی نمود :

– 1 سیستم کنترل باز
– 2 سیستم کنترل بسته سیستم کنترل باز سیستمی است که عمل کنترل به خروجی آن بستگی ندارد مانند تایمرها و سیستم کنترل بسته سیستمی
است که عمل کنترل به خروجی آن بستگی دارد مانند عمل ترموستات حد در مقابل ترموستات تحریک کننده - اتوماتیک - انواع انرژی ها و پتانسیل های مورد استفاده در سیستم کنترل
کنترلرهایی که در سیستم های مانند حرارتی و برودتی و همچنین دستگاه های تهویه مطبوع – کنترل جریان – صافی ها و ... به کار می روند از انرژی ها و پتانسیل های متفاوتی استفاده می کنند که در مقابل تغییرات هر یک از پارامترهای زیر حساس هستند و اساسی ترین آنها عبارتند از :

در متن اصلی مقاله به هم ریختگی وجود ندارد. برای مطالعه بیشتر مقاله آن را خریداری کنید