بخشی از مقاله

چکیده :

سطح مبنای ارتفاعی در کشورهای مختلف به طور سنتی با استفاده ازآنالیز طیفی مشاهدات تایدگیج تعیین می شودکه ازدقت بالایی برخوردار نیست با توجه به لزوم تعیین این سطح با دقت بالا بر آن شدیم تا در این مقاله با استفاده از ابزار توانمند آنالیز ویولت اقدام به محاسبه دقیق این سطح از مشاهدات تایدگیج نماییم قابل ذکر است که MSL حاصل از دقت فوق العاده ای نسبت به MSL های تعیین شده تا کنون برخوردار است .

۱- مقدمه :

سطح دریاها بدون حضور اثر جاذ به اجرامی مثل ماه و خورشید و ... تقریبا منطبق بر یکی از سطوح هم پتانسیل میدان ثقل زمین است، اما با حضور اثر آنها در این سطح اعوجاجاتی ایجاد می شود که باعث می شود این سطح دیگر یک سطح از سطوح هم پتانسیل میدان ثقل زمین نباشد. - P.Vanicek, Geodesy the concept - هدف از تعیین سطح متوسط دریاها حذف اثر این اجرام و رسیدن به همان سطح متوسط دریاهاست. در ادامه ابتدا اندکی در مورد اثر اجرام اضافی و پتانسیل آنها بحث می شود و سپس آنالیز ویولت به طور کامل توضیح داده می شود .

۳-ویولت چیست ؟

یک موج به عنوان یک تابع نوسان کننده در مکان یا زمان - نظیر یک موج سینوسی - تعریف می گردد . آنالیز فوریه ، آنالیز موج میباشد . در آنالیز فوریه ، سیگنالها یا توابع را در جملاتی بر حسب توابع سینوسی بسط می دهیم . در حقیقت آنالیز فوریه را می توان به عنوان تابعی از حیطه زمان به حیطه فرکانس در نظر گرفت.

شکل ۲-تبدیل فوریه در مورد خیلی از سیگنالها ، آنالیز فوریه خیلی مفید میباشد چرا که ظرفیت فرکانس سیگنال دارای

اهمیت زیادی میباشد اما سؤالی که در اینجا مطرح می شود این است که چه نیازی به تکنیک های دیگر نظیر ویولت داریم . تبدیل فوریه دارای یک ایراد جدی است و آن ایراد این است که در تبدیل از حیطه زمان به حیطه مکان اطلاعات زمانی از دست می رود . در هنگام نگاه کردن به تبدیل فوریه یک سیگنال غیر ممکن است که بتوانیم بگوییم چه فرکانسی در چه زمانی اتفاق افتاده است . اگر ویژگی های سیگنال با زمان تغییر ننماید - سیگنال ایستا - این ایراد خیلی جدی نیست . اما گاهی سیگنالها شامل تعداد زیادی مشخصات غیر ایستا دریفت ، ترند ، تغییرات ناگهانی و شروع و پایان فرکانس ها میباشد . این مشخصات غالبا" مهمترین قسمت یک سیگنال میباشند و تبدیل فوریه ابزار مناسبی برای آشکار سازی آنها نمی باشد - . - B.Jawerth در تلاش به منظور تصحیح این ایراد تبدیل فوریه پنجره ای را معرفی نمود . در تبدیل فوریه پنجره ای ، سیگنال به یک فضای دو بعدی زمان - فرکانس تصویر می گردد.

در متن اصلی مقاله به هم ریختگی وجود ندارد. برای مطالعه بیشتر مقاله آن را خریداری کنید