بخشی از مقاله

چکیده

هدف، تولید گیاه سالیکورنیا در اراضی ساحلی و غیر زراعی بود. این اراضی در ساحل دریاي عمان - سایت بریس - در 15 کیلومتري غرب روستاي بریس در استان سیستان و بلوچستان واقع است. کشت نشاءهاي سالیکورنیا1 در آنجا انجام گرفت و خشک شدن آنها پس از دو روز بوقوع پیوست. سپس اقدام به کاشت بذر سالیکورنیا در چند کرت مزرعه گردید . برخی از کرت ها آبیاري با آب شیرین، تعدادي آبیاري با آب دریا و بعضی نیز بدون آبیاري باقی گذاشته شدند که هیچکدام از آنها پس از یک ماه سبز نشدند. در پایان بر روي چند کرت پلاستیک کشیده شد که پس از یک هفته بذور در کرت ها سبز شدند. این عمل در هر سه مورد انجام گردید. آب موجود در خاك با صعود شعریه به محیط ریشه رسید. بنابراین امکان کشت بذر زیر پلاستیک با استفاده از رطوبت موجود در هوا که باعث مرطوب شدن خاك مزرعه می گردد، وجود دارد.

مقدمه

افزایش قابل ملاحظه نیاز آبی در بخشهاي مختلف کشاورزي، صنعت، شرب و بهداشت و نبود برنامه مدیریتی صحیح در این راستا سبب برداشت بیرویه از منابع آب موجود گردیده است. یکی از رویکردهاي اصولی مقابله با بحران آب که در حال حاضر توجه اکثر دست اندرکاران امر تأمین آب در سراسر جهان را به خود معطوف ساخته است، ایجاد تناسب لازم بین حجم منابع و مصارف آب است. این امر بدان معنا است که در این رویکرد بهرهبرداري از منابع آب با کیفیت مناسب شرب براي مصارفی همچون کشاورزي، آبزي پروري، صنعت، مهندسی و مصارف غیرشرب شهري روشی نامناسب است.

سازمان بهداشت جهانی معتقد است "هیچ آبی با کیفیت بهتر نباید جز در هنگام وفور براي مقاصد غیر ضروري بکار رود." لذا تلاش براي یافتن منابع مناسب براي تأمین نیاز مصارف غیر شرب در جهت حفظ منابع آب شرب در دستور کار قرار دارد.  منابع آب نامتعارف بعنوان یک منبع ق ابل جایگزین با منابع آب از رطوبت هوا، عمدتاً شامل منابع آب بازیافتی شامل پساب تصفیهخانهها، زه آب سطحی اراضی کشاورزي، آبهاي شور و لب شور و آب دریا میباشند.

در استان سیستان و بلوچستان نیز بدلیل افزایش جمعیت و نیازهاي جامعه، کاهش نزولات جوي، آبهاي سطحی و زیرزمینی و در نتیجه کاهش شدید سرانه آب در دسترس در سالهاي اخیر، مطالعه و بررسی منابع آب نامتعارف و جایگزینی بهینه و کاربردي این منابع در بخشهاي مختلف مصرف بویژه در بخش کشاورزي که شرایط بهره برداري از منابع آب نامتعارف را دارند را لازم و ضروري نموده است.

از جمله طرح ها و فعالیتهاي قابل مطالعه در بخش آبهاي نامتعارف، استفاده مستقیم و غیرمستقیم از آب دریا در مصارف بخش کشاورزي نواحی ساحلی جنوب استان سیستان و بلوچستان، تحت عنوان مطالعات شورورزي میباشد. در این مقاله ضمن اشاره به استفاده از آب دریا براي آبیار ي و تامین نیاز آبی گیاه شورزیست سالیکورنیا به استفاده بهینه از پتانسیل منابع آب موجود در هوا - رطوبت هوا - براي کشت بذر و جوانه زدن گیاه سالیکورنیا پرداخته شده است.

مواد و روشها

موقعیت پروژه

محدوده طرح مطالعات شورورزي، مزرعه بریس بوده که در نوار ساحلی جنوب استان سیستان و بلوچستان واقع شده است. این محدوده در حوضه آبریز درجه 2 بلوچستان جنوبی قرار دارد. این محدوده در فاصله تقریبی 50 کیلومتري بندر چابهار و در فاصله 15 کیلومتري روستاي بریس به مساحت تقریبی 4 هکتار واقع شده است. مختصات جغرافیایی - - UTM محل طرح X= 306615 , Y=2788162 تا X= 306334 , Y=2788086 می باشد. دسترسی به محل طرح از طریق جاده آسفالته چابهار به بریس امکان پذیر می باشد. شکل هاي -1 الف وب موقعیت محدوده طرح نسبت به شهر چابهار و روستاي بریس را نشان می دهد.

شرایط اقلیمی

نوار ساحلی حوضه آبریز بلوچستان جنوبی داراي اقلیم گرم و خشک با رطوبت زیاد ساحلی می باشد. بدیهی است با فاصله گرفتن از دریا رطوبت از اقلیم کاسته می شود و اقلیم به سمت گرم و خشک پیش می رود. با توجه به نزدیکی محل طرح به بندر چابهار و براساس آمار هواشناسی این ایستگاه، متوسط بارندگی سالانه منطقه حدود 124 میلیمتر گزارش شده است. توزیع بارندگی در محدوده مورد مطالعه در طول فصل یکسان نبوده بطوریکه حدود 55 درصد بارندگی در فصل زمستان اتفاق می افتد.

در متن اصلی مقاله به هم ریختگی وجود ندارد. برای مطالعه بیشتر مقاله آن را خریداری کنید