بخشی از مقاله

چکیده

اندازه و شکل محدوده نهایی در معادن روباز و برنامه ریزی تولید از مسائل مهم در طراحی معادن است. هدف از این مقاله تعیین محدوده پیت بهینه استخراج به همراه برنامه ریزی تولید بلند مدت و کوتاه مدت با اعمال تمام محدودیت های فیزیکی موجود در معدن مس میدوک می باشد. پس از آماده سازی مدل بلوکی اکتشافی و تعیین پارامتر های اقتصادی و طراحی معدن، عملیات بهینه سازی پیت و برنامه ریزی تولید با اعمال محدودیت های فیزیکی و فنی معدن ، فرآوری و لیچینگ در نرم افزار NPV Scheduler4.20 انجام شد. پیت نهایی و پوش بک های استخراجی با نرم افزار Datamine3.22 جهت برنامه ریزی تولید بلند مدت و کوتاه مدت طراحی پیت شدند.

در نهایت میزان گسترش معدن، از وضعیت فعلی معدن در سطح و عمق، به ترتیب 100 و 360 متر بدست آمده است. پیت نهایی معدن دارای ذخیره 241 میلیون تن کانسنگ با عیار متوس 0/61 ، ارزش خالص فعلی 868 میلیون دلار و نسبت باطله برداری 2/55 می باشد. در برنامه ریزی تولید بلند مدت معدن، تقربیا 7 میلیون تن سولفور مورد نیاز تغلیظ تامین شده است و با احتساب سولفور های کم عیار مورد نیاز لیچینگ، عمر معدن از زمان فعلی 27 سال بدست آمده است. مقادیر عیار در سالهای ابتدایی، میانی و پایانی عمر معدن به ترتیب افزایش، کاهش و افزایش یافته است. عمده سولفور استخراجی درطرح سال 1 تا 5 از سه پله 2495،2480 و 2465 می باشند. همچنین در بخش های توسعه ای معدن پیشروی ها به سمت شرق و جنوب معدن می باشند.

.1 مقدمه

محدوده معدن روباز نشان دهنده ابعاد و شکل معدن در پایان عمر آن است. در محدوده نهایی معدن نباید تاسیساتی از قبیل کارخانه و دفاتر اداری معدن ساخته شود - مدنی، . - 1371 در بعضی از معادن محدودیت های فیزیکی اعم از عارضه های طبیعی و مصنوعی در نزدیکی ذخیره وجود دارد. تحلیل اندازه کاواک نهایی تحت تاثیر این محدودیت ها جهت طراحی و برنامه ریزی بلند مدت در معدن ضروری می باشد . - محمودی و همکاران، . - 1390

در معدن مس میدوک سه محدودیت فیزیکی وجود دارد که بایستی تاثیر همه آنها بر محدوده نهایی معدن مشخص شود. بهینه سازی پیت را می بایست هر از چند گاهی با تغییر پارامترهای اقتصادی یا اکتشافی معدن از قبیل اکتشافات جدید انجام داد - دهقانی و همکاران، . - 1393 با توجه به این که اکتشافات حین استخراج در معدن مس میدوک در حال انجام است و هنوز به پایان نرسیده است، تعیین محدوده نهایی معدن و برنامه ریزی تولید از ضروریات می باشد. به همین دلیل با استفاده از اطلاعات لازم این کار توس نرم افزار NPV Scheduler4.20  و Datamine.22  صورت گرفته است.

.2 دادهها و روش تحقیق

مدل بلوکی اکتشافی معدن در نرم افزار Datamine.3.22 آماده سازی شده است و پس از بدست آوردن پارامترهای اقتصادی معدن محدوده نهایی معدن تعیین شد و پوش بک های استخراجی و برنامه ریزی تولید در نرم افزار NPV.Scheduler.4.22 بدست آمده است و در مرحله بعد، ویرایش و نحوه عملیاتی شدن محدوده نهایی و پوش بک ها با استفاده از نرم افزار Datamine3.22 صورت گرفته است.

.1-2 اطلاعات فنی و اقتصادی وارد شده به نرم افزار

اطلاعات وارد شده به نرم افزار شامل چهار بخش می باشد. -1 اطلاعات مدل بلوکی کانسار -2 اطلاعات فنی معدن -3 اطلاعات اقتصادی -4 نقشه توپوگرافی سطحی و محدودیت های فیزیکی معدن. مدل بلوکی معدن با استفاده از گمانه های اکتشافی با ابعاد 15*15*15 ساخته شده است. مدل بلوکی واقع در زیر توپوگرافی مرداد ماه 93 معدن بریده شده است. با توجه به محدودیت های فرآوری مواد معدنی در بخش های تغلیظ و لیچینگ، محدوده عیاری آنها به ترتیب بین 0/25 به بالا و 0/15 الی 0/25 در نظر گرفته شده است. شکل - - 1 مدل بلوکی اکتشافی به همراه محدوده پیت نهایی را نشان می دهد که با توپوگرافی مرداد ماه معدن قطع داده شده است.

در متن اصلی مقاله به هم ریختگی وجود ندارد. برای مطالعه بیشتر مقاله آن را خریداری کنید