بخشی از مقاله

چکیده

در دو دهه اخیر پدیده تغییرات اقلیم به عنوان نگرانی عمده جوامع جهانی مطرح بوده است . افزایش شواهد از مداخله بشر در سیستم اقلیم جهانی ، همراه با رشد نگرانی هایی در مورد محیط زیست ، تغیرات اقلیم را در اواسط1980 به مباحث سیاسی کشاند. بنابراین جامعه بین المللی اقداماتی در پاسخ به این مشکلات به عمل آورده است. کنواسیون تغییرات آب و هوای سازمان ملل متحد و به دنبال آن پروتکل کیوتو که کاربردی ترین ابزار جهت کاهش گازهای گلخانه ای به حساب می آیند ، حاصل این نگرانی هستند. از اقدامات این کنوانسیون دست یابی به تثبیت غلظت گازهای گلخانه ای در جو تا جلوگیری از تداخل خطرناک فعالیت های بشری با سیستم آب و هوایی می باشد.این کنوانسیون مسئولیت های مشترک ولی متفاوت را برای کشورهای عضو من جمله ایران در نظر گرفته است.

در این مقاله پس از مروری بر تغییرات اقلیمی و پدیده هایی چون گازهای گلخانه ای وکنوانسیون های مرتبط وتعهدات کشور های مختلف در این زمینه ها ،راهکارهای قانونی درجهت کاهش انتشارات ناشی از احتراق سوخت های فسیلی رامورد بحث و بررسی قرار گرفته است.ازجمله گازهایی که موجب گرم شدن زمین می شود دی اکسید کربن است، که در این ارتباط پروتکل کیوتوکشور های صنعتی را ملزم به کاهش گازهای گلخانه ای مشترک تا حداقل 5 درصد نسبت به نشرسال 1990 - در فاصله زمانی 2008 تا - 2012 نموده است.

-1 مقدمه

با آغاز انقلاب صنعتی در سال 1830 میلادی و رشد روز افزون دانش بشری ، تغییرات گوناگونی نیز در زندگی انسان ها رخ داده و نیاز بشر به انرژی و مصرف انواع سوخت های فسیلی مانند زغال سنگ ، نفت و گاز طبیعی باعث افزایش شدید موادی همچون دی اکسید کربن در جو شده است. افزایش جمعیت خود باعث تشدید این پدیده می شود. این تغییرات همگی موجب دگرگونی هایی در شرایط آب و هوایی شده است.این دگرگونی ها منشأ بسیاری از مشکلات چون گرم شدن زمین و آب و هوا ، ذوب یخ ها و در نتیجه آن بالا آمدن سطح آب دریاها ، افزایش خشکسالی ها ، بارش های اسیدی و درنهایت تهدید سلامت انسان و سایر گونه های حیات می شود.

تابش های خورشیدی پس از عبور از فضا به زمین و جو رسیده و قسمت اعظم آن توسط کره زمین جذب می شود. کره زمین پس از گرم شدن امواج گرم را بصورت تابش های مادون قرمز از جو عبور می دهد و قسمتی دیگر توسط گازهای گلخانه ای موجود در جو جذب و به سطح زمین بازتابانده می شود . گاز های گلخانه ای موجود در جو جذب و به سطح زمین بازتابانده می شود .

گاز های گلخانه ای موجود در جو زمین از انرژی خورشیدی رسیده به زمین را در داخل جو نگه می دارند و دمای زمین در اثر این انرژی در حد مناسبی ثابت باقی می ماند. چنانچه این اثر که موسوم به اثر گلخانه ای است در جو زمین وجود نداشت دمای کره زمین حدود 15/5 درجه سانتی گراد نسبت به وضع موجود کمتر می شد و عصر یخبندان دیگری رخ می داد.همچنین در صورتیکه میزان گازهای گلخانه ای در جو بیشتر از حد متعارف شود ، موازنه انرژی به هم می خورد و انرژی بیشتری در داخل جو زمین باقی می ماند که این امر موجب گرم شدن زمین خواهد شد.

گازهای گلخانه ای

بخارآب ، دی اکسید کربن ، اکسید نیترو ، متان ، ازن جو پائین ، کلرو فلوئور کربن ها ، هیدروفلوئوروکربن ها و پرفلوئوروکربن ها گازهای گلخانه ای نام دارند.

Co2

یکی از گازهای گلخانه ای موجود در جو که با عملکرد شیشه گلخانه در جو ، باعث گرم شدن زمین می شود .با به دام انداختن طول موج های بلند تعیین کنندهاصلی دای کره زمین بوده و نتیجه اقلیم است.

متان

تاثیر بسیار برجسته ای در اثرات گلخانه دارد. اگر چه مقدار آن در جو کمتر از گازکربنیک می باشد. هر مولکول متان حدود 30 برابر هر مولکول گازکربنیک در جذب تابش حرارتی زمین مؤثر می باشد. در سال 1990 حدود ppm 1/7 متان در جو ، موجود بود که دو برابر مقدار آن در سالهای قبل از انقلاب صنعتی می باشد. میزان متان 0/6 در صد درهر سال افزایش می یابد . خاک ها هم به عنوان منشاء و هم به عنوان مقصد برای گاز متان عمل می کنند.

انتشار فزاینده و رو به رشد گازهای گلخانه ای در جو زمین یکی از نامطلوب ترین آثار صنعتی شدن و استفاده بی رویه از سوخت های فسیلی به شمار می آید. مهم ترین اثر تخریبی گاز های گلخانه ای افزایش دمای کره زمین است.مدل های آب و هوایی پیش بینی میکنندکه تا سال 2100 میلادی دمای زمین از 1 تا 3/5 درجه سانتی گراد افزایشخواهد یافت که این مقدار بیش تر از تغییرات دمایی 10000 سال گذشته خواهد بود.

از دیگر اثرات تخریبی گازهای گلخانه ای بالا آمدن سطح آب های جهان است که در ظاهر شاید خطرناک به نظر نرسد اما باید توجه داشت که قسمت اعظم دنیا در فاصله چند کیلومتری از دریا زندگی می کنند. مثل مردم بنگلادش که در صورت بالا آمدن آب دریا معلوم نیست چه تعدادی از مردم این کشور ها باید از محل سکونت شان کوچ کنند؟

ازدیگر پیامد های ناگوار بالا آمدن سطح دریافرسایش ساحل است.آنگاه که امواج دریا در نواحی داخل شکسته می شود ،ساحل را می فرساید و تاثیر بالا آمدن سطح آب دریا را عمیق تر می کند.

تغییرات آب و هوا چیست؟

آب و هوا ، حالت واقعی جورا در تغییر وضعیت هایی مانند تغییرات دمایی، ریزش های جوی و سرعت باد نشان می دهد. آب و هوا ، نمود شرایط محیط زیست و عوامل مؤثر مانند خاک ، هوا و آب است. هیات بین الدولی تغییرات آب و هوا - ipcc - تغییرات آب و هوا را ناشی از افزایش دمای کره زمین به علت انباشته شدن گاز های گلخانه ای - GHG - در جو می داند . با اینکه تغییرات آب و هوایی و گرم شدن کره زمین ، پدیده هایی طبیعی هستند لیکن افزایش میزان آن تا سطوح نگران کننده ای در وضعیت فعلی، خطرناک است .

کنوانسیون سازمان ملل متحد در مورد تغییرات آب و هوا

در سال های دهد 1980 ، شواهد علمی نشان دادند که انتشار گاز های گلخانه ای ناشی از فعالیت های انسانی خطراتی برای آب و هوای جهان ایجاد می کند و به این ترتیب افکار عمومی لزوم ایجاد کنفرانس های بین المللی دوره ای و تشکیل پیمانن نامه ا را برای حل این مساله احساس کرد. در پاسخ به افکار عمومی یک رشته کنفرانس بین المللی برگزار گردید و در میان دولت ها قراردادی بین المللی برای بررسی این مساله تنظیم شد.در سال 1990 مجمع عمومی سازمان ملل متحد، کمیته مذاکرات بین الدول - INC - را جهت تدوین کنواسیون تغییرات آب وهوا - - UNFCCC تشکیل داد.

در متن اصلی مقاله به هم ریختگی وجود ندارد. برای مطالعه بیشتر مقاله آن را خریداری کنید