بخشی از مقاله

چکیده:

صنعت توریسم سومین صنعت حال حاضر دنیا پس از نفت و خودرو، نقش بسیار مهمی در اشتغال زایی و درآمدزایی دارد. با این وجود به دلیل جایگاه والاي صنعت توریسم و گردشگري در سطح جهانی و نقش آن در توسعه اقتصادي و اجتماعی کشورها به ویژه کشورهاي در حال توسعه موجب توجه بیشتر به ابعاد مختلف آن در سالهاي اخیر گردیده است. نگرانی هاي بسیار زیاد کشورهاي در حال توسعه با اقتصاد تک محصولی باعث انگیزشی جهت سوق دادن سیاست هاي اقتصادي نوین براي توجه و توسعه صنعت توریسم می باشد.

با توجه به موقعیت استراتژیک ایران که به لحاظ پهنه جغرافیا و اقلیم چهارفصل و باتبع آن موجودیت گیاهان و زیست اقلام متنوع حیوانات که موجبات بالقوه جذب گردشگران داخلی و خارجی را داراست و از دیدگاه دیگر آثار باستانی که موید پیشینه غنی تاریخ و فرهنگ این کهن بوم است و به لحاظ توسعه پایدار هر ایرانی متعهد و معقول را به سوي تصحیح نگرشی وا می دارد که محوریت آن عدم اکتفا به منابع رو به کاهش نفت و گاز و پالایش و صادرات مشتق شده از آن است و در این راستا پیوند نزدیکی میان رشد امکانات، تسهیلات و توسعه پایدار به وجود می آید.

مقدمه

اهمیت و ضرورت موضوع

اساس و پایه تمدن فرهنگ است. فرهنگ یک جلوه روشنی از حیات اجتماعی است و حیات اجتماعی در ارتباط انسان ها نهفته است - چکن،ایمان، ص. - 17 موضوع رابطه ي انسان و محیط و به ویژه ساز و کارهاي علمی این رابطه و قابلیت ترجمه آن به زبان هاي معماري و طراحی مورد سوال طراحان به ویژه پژوهشگران حوزه ي علمی مرتبط با معماري بوده است. براي جستجوي چنین رابطه ي شناخت انسان و ویژگی هاي محیط زندگی او که شامل محیط و انسان می باشد ضرور ي است - عینی فرد، علیرضا . - 1387 صنعت گردشگري امروزه به قدري در توسعه اقتصادي و اجتماعی کشورها اهمیت دارد که اقتصاددانان آن را صادرات نامرئی نیز مینامند.

- شکل . - 1-1 شهرسازان بر این عقیده اند که شهر موجودي است زنده و در حال تکامل که در آن سه مقوله کار، استراحت و تفریح استخوان بندي را تشکیل می دهند که هر سه زمینه مذکور تأثیر متقابلی بر یکدیگر داشته و به پیرامون خویش نیز اثر می گذارد - زارعیان جهرمی،حامد،1393 ص. - 17 مطابق با سند چشم انداز بیست ساله، کشور ایران می بایست در کلیه زمینه ه اي اقتصادي، اجتماعی و فرهنگی در سطح منطقه ، رتبه اول را کسب نماید که دستیابی به 1,5 درصد کل گردشگر و 2 درصد کل درآمد گردشگري جهان از اهداف سند چشم انداز بیست ساله تلقی می شود - شکل. - 1 بی تردید یکی از عوامل کلیدي دستیابی به این امر همانا ارتقا ي کارایی و بهره وري در این صنعت است.

در این خصوص یکی از درآمد هاي نا خالص هر کشور به صنعت توریست تعلق می یابد، از این رو با توجه به اصول معماري ایرانی و اصول مطروحه امروز - طراحی انسانی بر اساس چرخه حیاط، طراحی بر اساس صرفه جوي در مصرف انرژي که اصول طراحی پایدار می باشد در نظر گرفته می شود - برنامه ریزي براي توسعه ي همه جانبه ي صنعت توریسم امري ضروري است - زارعیان جهرمی، 1393 ص . - 18 قابلیتهاي عمده صنعت گردشگري مانند گسترش انواع خدمات، ایجاد فرصت هاي شغلی، توسعه زیرساخت ها- که در نهایت توسعه انسانی را به همراه می آورد -از عمده دلایلی است که در راستاي آن می بایست بدان اهتمام ویژه اي داشت - پورکاظمی، محمد حسین، رضایی، جواد1384،صص. - 301-281

روش تحقیق

در مقاله حاظر از روش تحقیق کمی _ توصیفی استفاده شده است و با توجه به نظري و علمی بودن موضوع پژوهش به بررسی اسناد و متون ، که عمده ترین منابع مورد استفاده، کتاب ها، مجلات تخصصی، استفاده از شبکه اطلاع رسانی جهانی اینترنت و در نهایت براي نتایج بهتر به تجزیه و تحلیل داده هاي پرداختیم - شکل. - 2-1

پیشینه

ائوگنیو و همکاران - 2004 - ، در پژوهشی تحت عنوان گردشگري و توسعه ي اقتصادي در کشورهاي آمریکاي لاتین طی دوره ي زمانی 1998-1985 کردند از رویکرد داده هاي پانلی استفاده کرده .آنها براي مطالعه ي رابطه ي بین دو متغیر مذکور، از یک مدل اقتصاد کلان بهره بردند. نتایج پژوهش حاکی از آن بود که توسه ي صنعت گردشگري شرط لازم براي رشد اقتصادي کشورهاي آمریکاي لاتین با درآمد متوسط و پایین می باشد در حالی که براي کشورهاي با درآمد بالا ضروري نیست .آنها همچنین بیان داشتند درآمد از طریق سرمایه گذاري در صنعت توریسم به مانند سرمایه گذاري بر منابع فیزیکی و انسانی، با سطح تولید ناخالص داخلی و رشد اقتصادي کشورهاي آمریکاي لاتین رابطه ي مثبت معنی داري دارد.

آشر - 1984 - 1 در پژوهشی به بررسی موانع مسافرت و گردشگري بین المللی پرداخته است او در مطالعه ي خود موانع موجود در مسیر گردشگري بین المللی را به 5 گروه اصلی تقسیم کرد، موانعی که بر قصد افراد به سفر، موانعی که بر شرکتهاي فراهم کننده ي خدمات و تسهیلات سفر، بر شرکتهاي فراهم کننده ي امکانات حمل و نقل و بر مؤسسات اقامتی تأثیرگذار است و همچنین سایر موانع در این تقسیم بندي قرار گرفتند . او بیان داشت براي رفع موانع بر سر راه توسعه گردشگري، دولت و طبقه ي مردم باید اقداماتی اقتصادي و اجتماعی انجام دهند.

زارعیان جهرمی،حامد - - 1388، در پژوهشی جهت دریافت مدرك کارشناسی در رشته ي مهندسی معماري با عنوان طراحی دهکده ي توریستی و تفریحی شهرستان جهرم به علل و عوامل توسعه ي این صنعت پرداخته است و همچنین در پژوهشی دیگر جهت دریافت مدرك کارشناسی ارشد در رشته ي مهندسی معماري با عنوان طراحی هتل دریایی جزیره ي کیش با رویکرد معماري بیونیک به پارامتر هاي تاثیر گذار جهت دست یابی به توسعه ي پایدار در این صنعت و ارتباط آن با معماري پرداخته است.

جانسون - 1999 - 2 پژوهشی با هدف بررسی موانع و فرصتهاي توسعه ي گردشگري درجنوب غربی آلاسکا به مرحله ي اجرا درآورد .محدوده ي مورد مطالعه با وجود برخورداري از جاذبه هاي طبیعی و فرهنگی از شرایط مناسب گردشگري برخوردار نبوده است .در این پژوهش بیان شد که دولت، انجمنها و جوامع باید نقشی در کمک به صاحبان کسب و کار در سرمایه گذاري و بهره برداري از فرصتهاي محیطی ایفا کند .یافته ها نشان داد عواملی مانند هزینه هاي بالاي سفر، نبود تسهیلات مورد نیاز مسافران، کمبود سرمایه، مقاومت محلی، آب وهواي نامعتدل و بی اطلاعی مبلغان گردشگري را از مهمترین عوامل مؤثر بر عدم توسعه یگردشگري در ناحیه مورد مطالعه می باشد.

یوسفی پور - - 1379 در تحقیق خود با عنوان » نقش صنعت گردشگري در توسه ي اقتصادي ایران و راههاي گسترش آن « موانع توسعه ي گردشگري در ایران را با استفاده از شیوه ي توصیفی مورد بررسی قرار داد . یافته ها حاکی از آن بود که ضعف شدید تبلیغات داخلی وخارجی، تعدد مراکز تصمیمگیري پیرامون این امر، کمبود امکانات حمل و نقل و کمبود مکان هاي اقامتی از جمله مهمترین موانع توسعه صنعت گردشگري در ایران به حساب می آیند و بر این عقیده بود که براي شکوفایی و توسعه ي گردشگري در ایران، حل مشکلات مذکور باید در اولویت قرار گیرد - فیروزجانیان، عل

در متن اصلی مقاله به هم ریختگی وجود ندارد. برای مطالعه بیشتر مقاله آن را خریداری کنید