بخشی از مقاله

چکیده

موقعیت این بندر و همچنین وجود آبهای عمیق و بریدگی های طبیعی، فضایی مناسب را برای اسلکه هایی با عمق زیاد و مختصات لنگرگاهی مطلوب جهت پهلوگیری کشتی های عظیم اقیانوس پیما فراهم ساخته بطوریکه این بندر از قابلیت تبدیل شدن به مگاپورت برخوردار است. بندرچابهار بدلیل اینکه نزدیک ترین راه دسترسی کشورها ی محصور در خشکی آسیای میانه به آبهای آزاد است از اهمیت بسیاری برخوردار است و می توان با دریافت وام از طریق وجوه اداره شده سازمان و دریانوردی اقوام به ساخت کشتی های مسافربری مکنز تا چابهار را با وجود زیرساخت های فعلی به نتیجه مطلوب که همان بحث گردشگری برسد.

می خواهیم زیرساختهای لازم را برای توسعه گردشگری دریایی در بنادر ایجادکنیم. - سیاوش رضوانی، مدیر کل سازمان بنادر - یکی از مهمترین اقدامات در این راستا ساماندهی و ایجاد اسکله های مسافری در بنادرکشور از جمله چابهار است. سازمان بنادر و دریانوردی بمنظور توسعه توریسم دریایی در آب های عمان، ایجاد زیرساختهای لازم در بنادر را در دستورکار خود قرارداده است و به همین منظورساخت و راه اندازی دویست اسلکه مسافری شناور در چابهار بعنوان قطب گردشگری دریایی در حال انجام است. زیرساخت های گردشگری چابهار در حال توسعه است، سواحل بندرچابهار قابلیتهای گسترده ای برای جذب سرمایه گذاری به ویژه در بخش گردشگری در اختیار دارند که با حمایت مسئولان و بخش خصوصی می توان صنعت گردشگری چابهار را رونق بخشید و از این مزیت در راستای توسعه و اشتغال استفاده کرد.

اسکله صیادی کنارک بمنظور دستیابی به عمق مناسب جهت پهلوگیری لنج های صیادی با حداکثر آبخور 5/4 متر و ظرفیت 400تن، در حدود 3کیلومتر درعمق دریا پیشروی شده است و اسکله صیادی رمین کمه در 6کیلومتری چابهار و در ساحل اقیانوسی تاسیس شده است تنها با پیشروی 500متر در دریا آبخور مناسب برای پهلوگیری لنج های صیادی فراهم شده است. فراهم آوردن سازوکارهای موردنیاز منطقه آزاد چابهار در جهت توسعه و تکمیل زیرساخت ها مستلزم اختصاص اعتبارات صنعتی ایران موردنیاز به این منطقه از محل منابع بودجه عمومی کشور است.

اعتبارات لازم برای اجرای طرح ها و پروژه های توسعه وتکمیل زیربناها وزیرساخت های منطقه آزادچابهاراختصاص یابد و اعتبارموردنیاز سالهای آتی نیز پیش بینی شود. کمبود زیرساخت های لازم و کمبود تجهیزات ازجمله مشکلات است. تاسیس منطقه آزادچابهار با هدف توسعه محورشرق کشور بعهده گرفتن نقش پررنگ در ترانزیت کالا مزیت فوق العاده دیگری است که به نوعی می توان گفت موقعیت بندرچابهار را درکشور منحصربفرد می کند. تمامی مزایای بالقوه فوق تنها زمانی به بالفعل تبدیل خواهند شد که بندرچابهار شاهد توسعه وتکمیل زیرساخت های موردنیاز خودباشد. در این میان اسکله های بندرچابهار در درجه اول اهمیت قرارمی گیرند. آنچه به تبع تکمیل و توسعه بندرچابهار حائز اهمیت است.

واژه های کلیدی: توسعه، زیرساخت، موقعیت، اجرای طرحها، اسکله ها

مقدمه

بندرچابهار درمعادلات حمل ونقل جهانی و ترانزیت کالا درسطح بین المللی کاملا شناخته شده است. این بندرکه با موقعیت لجستیکی مناسب وحضور منطقه آزادچابهار می توانست به دریچه ورودی کریدورشمال جنوب ومحورشرق تبدیل شود، پس از گذشت 31سال ازانقلاب اسلامی همچنان محروم ومنتظر است. سالها قبل در زمانیکه منقطه آزادچابهار بعنوان یکی از مناطق آزاد تجاری صنعتی کشورمتولدگردید، روزنه های بندری که در زمان شکل گیری منطقه آزادچابهار چشم اندازی بسیارمطلوب را فراروی دیده مردم منتظر ومحروم منطقه گشود.اگردرتمام دنیا دولتها بعنوان اولین سرمایه گذار در منطقه آزادجدیدالتاسیس، متولی احداث، تامین وتکمیل زیرساختها می باشند و در این راه عموماً مبالغ هنگفتی را نیز صرف می نمایند. درکشور ما با دیدگاهی کاملا جدید و البته بسیارعجیب، خودسازمان های مناطق آزاد موظف شدند زیرساختهای موردنیازشان را بوسیله درآمدهای حاصله از یکی دوتبصره که آن زمان قانونی و بعدها غیرقانونی گردید، تامین نمایند.

بیان مسئله

موقعیت این بندر و همچنین وجود آبهای عمیق و بریدگی های طبیعی، فضایی مناسب را برای اسکله هایی با عمق زیاد و مختصات لنگرهای مطلوب جهت پهلوگیری کشتی های عظیم اقیانوس پیما فراهم ساخته بطوریکه این بندر از قابلیت تبدیل شدن به مگاپورت برخوردار است.درحال حاضر بندرچابهار حدود6پست اسکله با ظرفیزت اسمی بندر2/5میلیون تن را داراست پذیرش کشتی های تا 5هزارتن در این بندر امکان پذیر است وبه گفته مسئولان بندری در یک ماه اخیر پذیرش کشتی های 50تا70هزارتن در این بندرفراهم و محدودیت آبخور مرتفع شده است. بندرچابهاربه دلیل اینکه نزدیک ترین راه دسترسی کشورهای محصور در خشکی آسیای میانه به آبهای آزاد است از اهمیت بسیاری برخوردار است و می توان با دریافت وام ازطریق وجوه اداره شده سازمان بنادر و دریانوردی اقدام به ساختن کشتی های مسافربری کنند تا چابهار با وجود زیرساختهای فعلی به نتیجه مطلوب که همان بحث گردشگری است برسد و قرابت این منطقه با دریای عمان و اقیانوس هند،جایگاه کم نظیری از نظرتوسعه های پرطرفدارگردشگری به ویژه گردشگری دریایی وساحلی به آن می بخشد.

می خواهیم زیرساختاهای لازم را برای توسعه گردشگری دریایی در بنادر ایجادکنیم، یکی ازمهمترین اقدامات در این راستا ساماندهی و ایجاد اسکله های مسافری در بنادر کشور ازجمله چابهار است، این درحالی است که پتانسیل زیادی برای توسعه گردشگری دریایی در این منطقه وجود دارد.سازمان بنادر و دریانوردی بمنظور توسعه توریسم دریایی در آبهای عمان، ایجاد زیرساختهای لازم دربنادر را در دستورکارخود قرارداده است. و به همین منظور ساخت و راه اندازی دو پست الکه مسافری شناور درچابهار بعنوان قطب گردشگری دریایی درحال انجام است. این اسکله های مسافری در سه ماه اخیر نصب و به بهره برداری رسیده است. بعد از نصب اسکله، سرمایه گذاران بخش خصوصی می توانند برای خرید شناورهای تفریحی به سازمان بنادرمراجعه کنند تا از محل تسهیلات وجوده اداره شده بهره مند شوند. زیرساخت های گردشگری چابهار در حال توسعه است، سواحل بنادرچابهار

در متن اصلی مقاله به هم ریختگی وجود ندارد. برای مطالعه بیشتر مقاله آن را خریداری کنید