بخشی از مقاله

چکیده

هدف پژوهش حاضر، بررسی تکنیک مبتنی بر بدیهیات رویکردی نوین در طراحی سازمانهای ورزشی در تربیت بدنی و علوم ورزشی بود. با استفاده از تکنیک طراحی مبتنی بر بدیهیات عناصر سیستم از کل به جزء شکسته و روابط بین اجزاء سیستم شناسایی میشود. جامعه آماری این مطالعه را کلیه منابعانسانی وزارت ورزش و جوانان - مدیران، کارمندان و کارشناسان - در سال1396 تشکیل دادند - N =840 - که بر اساس جدول کرجسای و مورگان 260 نفر به عنوان نمونه در نظر گرفته شدند . - n =260 -

ابزار جمع آوری دادهها شامل پرسشنامه محقق ساخته ارزیابیعملکرد منابعانسانی میباشد. روش انجام پژوهش، روش آمیخته از نوع اکتشافی متوالی و مبتنی بر طراحی یک پرسشنامه با بکارگیری اصل تکنیک طراحی مبتنی بر بدیهیات میباشد .

به منظور تحلیل دادهها از آمار توصیفی و به منظور بررسی پرسشنامههای سازمانهای ورزشی قبل و بعد از تکنیک طراحی مبتنی بر بدیهیات و مناسب بودن مؤلفهها و شاخصهای مربوط جمعآوری شده است. نتایج این پژوهش نشان دادند که ارزیابیعملکرد جامع منابعانسانی زمانی حاصل میشود که وزارت ورزش و جوانان در سه معیار کلی، یعنیگزینشکارمندان، شاخصهای عملکردی منابعانسانی و حفظکارمندان از کیفیت لازم برخوردار باشد.

همچنین در بعد گزینش کارمندان شامل مؤلفههای - کارمندگزینی، آشناسازی شغلی، آموزش و توانمندسازی و استفاده مؤثر از کارکنان - و در بعد شاخصهای عملکردی منابعانسانی شامل مؤلفههای - شاخصهای رفتاری منابعانسانی، ویژگیهای روانشناختی منابع انسانی و ظرفیتها و مهارتها - و در بعد حفظکارمندان شامل مؤلفههای - جبران خدمت، حفظ و نگهداشت و جانشین پروری و ارتقاء عملکرد منابع انسانی - باشد.

مقدمه

طراحی یکی از چالشهای هوشمندانه در قرن بیست و یکم است با توجه به اینکه در حوزه طراحی تجربه بسیار مهم-تر از تحصیلات رسمی میباشد. دانشمندان در پی آن میباشند که آموزش طراحی بصورت علمی در آورده و مبنایی را جهت تمیز و شناسایی طرحهای خوب و بد در دست داشته باشند

از این رو در زمینه توسعه متدولوژی طراحی که فرآیند طراحی را نظاممند مینماید؛ تکنیکهای زیادی ازجمله تکنیفک تریگرورک 1، تکنیفک چک لیست، تکنیک شکل-شناسی، تکنیک جستجوی خواص، تکنیک گردن2 و تکنیک طوفان فکری ارائه شده است. تکنیکهای فوق بهصورت الگوریتمی بوده و از قوانین یا روشهای طبقهبندی طراحی در موقعیتهای خاص تبعیت میکنند. این روشها فاقد اصول اساسی بوده و قابل تعمیم نیستند.

اولین تحقیق نظامند در زمینه طراحی مهندسی در سال 1850 درآلمان انجام گرفت. در سالهای بعد دانشمندان زیادی به بررسی تکنیکهای طراحی پرداختهاند. طراحی را میتوان به صورت خلق راهحلهایی به شکل محصولات، فرآیندها یا سیستم که نیازهای دریافتی را از طریق ایجاد ارتباط بین نیازهای عملکردی در محیط عملکردی و پارامترهای طراحی در محدوده فیزیکی تأمین میکند، تعریف نمود. اولین مقاله درباره علم طراحی در سال 1995 توسط مارس و اسمیت3 منتشر شد.

فارل و هرکر - 2013 - 4 بیان کردند که یک هسته مشترکی بین علم طراحی و علوم مختلف وجود دارد، بهطوری که مفهوم طراحی بهطور گسترده در رشتههای مختلف حتی فلسفه و روانشناسی مورد استفاده قرار میگیرد . بیدر5 و همکاران - 2013 - مدلی را ارائه دادند که از طریق آن استراتژیهای مختلف برای انجام پروژههای علم طراحی را تعیین نمودند. مدل آنها نشان میدهد که علم طراحی میتواند بهعنوان یک جنبش جدید در ارائه راهحل مسائل مختلف باشد. طراحی و اصول آن، راه کاملاً جدیدی از تلاش و نبوغ انسان برای رفع نیازها است .

بهمنظور طبقهبندی انواع مختلف کمکهای طراحی در رفع نیازها مدلی از علم طراحی در دو بعد مورد بررسی قرارگرفته است: رشد دامنه کاربرد و تکامل راهحل. رشد دامنه کاربرد نشاندهنده تعدد میزان استفاده از راهحلها درگذشته و تکامل راهحل نشاندهنده میزان سطح بهبود راهحلها برای مسائل است

در شکل 1 با در نظرگرفتن رشد دامنه کاربرد از طراحی و تکامل راهحل یک دستهبندی از علم طراحی ارائه شده است.

شکل.1 زمینههای بهکارگیری فرآیند طراحی

طراحی بهعنوان یک تعامل پیوسته بین آنچه خواهان رسیدن به آن هستیم و چگونگی دستیابی به آن تعریف میشود. آنچه خواهان رسیدن به آن هستیم، الزامهای عملکردی - FR - 6، نامیده میشود

در متن اصلی مقاله به هم ریختگی وجود ندارد. برای مطالعه بیشتر مقاله آن را خریداری کنید