بخشی از مقاله

چکیده

نهادینه شدن ارزش ها و باورها در هر جامعه ای تحت تأثیر فرهنگ آن جامعه صورت می پذیرد. در جامعه نهادهایی وجود دارند که اعضای جامعه به ویژه زنان و دختران ارزش ها، باورها ودانش ها را از آن ها فرا می گیرند و تحت تأثیر این نهادها تربیت می شوند. از جمله نهادهای مهم و تأثیر گذار بر جامعه پذیری افراد و به ویژه دختران نهاد دین می باشد. در این مقاله سعی گردیده تا با استفاده از روش اسنادی به بررسی شیوه جامعه پذیری زنان و دختران بر اساس رویکرد فرهنگ اسلامی و مقایسه آن با سایر ادیان پرداخته شود. نتیجه بررسی نشان می دهد شیوه جامعه پذیری و تربیت مبتنی بر فرهنگ اسلامی که بر اساس معنویت و توجه به حجاب و عفاف می باشد با سایر ادیان تفاوت دارد.

مقدمه

جامعه پذیری فرایندی است که انسان ها از طریق آن شیوه های زندگی شان را یاد می گیرند، شخصیتی کسب می کنند و آمادگی عملکرد به عنوان یک عضو جامعه را پیدا می کنند - کوئن،. - 74:1384 نهادینه شدن ارزش های دینی در هر کشوری تحت تأثیر عوامل نهادی جامعه پذیری شکل می گیرد.به فرآیند درونی کردن ارزش ها و اعتقادات دینی »جامعه پذیری دینی« گفته می شود. فرهنگ یک جامعه، باورها، نگرش ها، فرضیات و انتظارات مشترکی را در بر میگیرد که در نبود یک قانون یا دستور العمل صریح، رفتارها را هدایت میکند.

در واقع فرهنگ میتواند منبع نیرومندی از هویت، هدف مشترک و رهنمود انعطافپذیر باشد که با اصطلاح جامعه پذیری همخوانی دارد. تأثیر فرهنگ بر اعضا به حدی است که میتوان با بررسی زوایای آن، نسبت به چگونگی رفتار، احساسات، دیدگاهها و نگرش اعضای آن جامعه پی برد و واکنش احتمالی آنان را در قبال تحولات مورد نظر ارزیابی، پیش بینی و هدایت کرد. با اهرم جامعه پذیری، به سادگی میتوان انجام تغییرات را تسهیل کرد و جهت گیریهای جدید را در جامعه پایدارتر کرد. پرورش و توسعه فرهنگ، در مکتب اسلام اهمیتی دوچندان دارد؛ زیرا، با حاکم شدن ارزشهای فرهنگی، نه تنها اهداف متعالی جامعه تحقق مییابد؛ بلکه جنبههای اخلاقی، تولیدی و سودآوری نیز رشد مییابد. فرهنگ اسلامی، مجموعهای از اعتقادها و اصول اسلامی، آداب و رسوم، اخلاق و ارزش ها و قوانینی است که از وحی سرچشمه گرفته است.

بیان مسئله:

در عصر پسامدرنٌ که حیات اجتماعی بشر به سرعت در حال تحول است و انسان تمایل به »جهانی شدن« یا »جهانی سازی« دارد، جامعه پذیری دینی یکی از مسائل عمده ای است که چگونگی انجام آن نیاز به تأمل دارد.

در متن اصلی مقاله به هم ریختگی وجود ندارد. برای مطالعه بیشتر مقاله آن را خریداری کنید