بخشی از مقاله

چکیده

هدف از این مطالعه بررسی تأثیر عوامل محیطی بر اقدامات کارآفرینانه - مطالعه موردي؛ شرکت هاي کوچک و متوسط شهرك صنعتی بابل - می باشد. نمونه آماري پژوهش، 208 نفر از مدیران و کارکنان50 شرکت فعال کوچک و متوسط شهرك صنعتی بابل می باشد. ابزار جمع آوري داده هاي این پژوهش، پرسش نامه و روش نمونه گیري ، تصادفی ساده بود. نتایج مطالعه نشان داد که تنازع محیطی بیشترین تأثیر را بر اقدامات کارآفرینانه داشت و عوامل پویایی محیطی و بخشندگی محیطی در مراتب بعدي اثرگذاري قرار داشتند. در این میان،بعد پیچیدگی محیطی تأثیري بر اقدامات کارآفرینانه نداشت.

واژههاي کلیدي: اقدامات کارآفرینانه، عوامل محیطی، شرکت هاي کوچک و متوسط

-1 مقدمه

کارآفرینی در سازمان ها متأثر از عوامل مختلفی است و محیط بیرونی سازمان که متکی بر ادراکات افراد سازمان از آن است، یکی از عوامل تعیین کننده فعالیت هاي کارآفرینانه در سطح سازمانی است - آنتونیک1، . - 2007سازمان هاي کنونی - اعم از دولتی و خصوصی - به طور روز افزونی در محیطی که در آن فعالیت می کنند، تحت تأثیر قرار می گیرند، لذا کارآفرینی به عنوان وسیله اي براي رسیدن به اثربخشی، انعطاف پذیري و سازگاري در سازمان ها مورد ستایش قرار گرفته است - کارنی، هیسریخ و روخه2 ، . - 2007 بسیاري از سازمان ها و شرکت هاي پیشگام در عرصه کسب و کار، با تدوین و استقرار استراتژي هاي مبتنی بر فعالیت هاي کارآفرینانه، توانسته اند بر چالش هاي محیطی غلبه نمایند.

از اینرو مطالعه و پژوهش درباره تأثیر عوامل محیطی بر اقدامات کارآفرینانه شرکت ها و سازمان هاي مختلف، می توان راهگشاي توفیق طلبی سازمان ها در فضاي کسب و کار امروزین باشد. با نگاهی دقیق تر به مفهوم کارآفرینی، تعامل پدیده هاي محیط و کارآفرینی را بیشتر روشن می سازد. مفاهیمی چون ارزش، منبع و فرصت در تعاریف کارآفرینی، همگی ریشه در محیط داشته و بنابراین اثربخشی خلق ارزش، شناسایی و استخراج صحیح فرصت و تأمین مناسب منابع مستلزم شناخت کامل روابط بین عوامل محیطی و اقدامات کارآفرینانه است - حسینی فهرجی و همکاران، . - 1392 مقیمی معتقد است که یکی از راهکارهاي پیش روي شرکت ها و سازمان ها براي مقابله با چالش هاي رو به ازدیاد محیطی، ارتقاء سطح خروجی هاي نوآورانه و کارآفرینانه می باشد. نتایج تمامی پژوهش هاي مرتبط نشان دهنده آن است که کارآفرینی سازمانی یکی از کارآترین شیوه هاي پاسخ گویی به نوسانات محیطی محسوب می گردد - مقیمی، . - 1384

کلرك، دیموف و ثانگ پاپانل - 2009 - 3 با مطالعه بر روي 232 شرکت در کانادا به این نتیجه رسیدند که روابط بین گرایش کارآفرینی و عملکرد شرکت ها توسط فرآیند تبادل اجتماعی تعدیل می شود. آنها نتیجه گرفتند هر چه تبادل اجتماعی در یک مجموعه وسیع تر باشد، احتمال بروز برون دادهاي مطلوب گرایش کارآفرینی مجموعه بالاتر خواهد رفت. پژوهش هاي دس و لامپکین - 1997 - 4 و تانگ، کرایسر، مارینو، دیکسون و ویور - 2008 - 5، نشان داد گرایش کارآفرینی شرکت ها و نهادها در پنج دسته ریسک پذیري، نوآوري گرایی، رقابت پذیري، استقلال و موفقیت طلبی طبقه بندي می شود.

این مطالعات پیشنهاد می کنند مطالعه کارآفرینی از این منظر به معناي عینی سازي آن است و می توان نقش و محرك هاي مختلف را بر روي این ابعاد مورد مطالعه قرار داد. نگاه دقیق تر به تعریف و مفهوم کارآفرینی ، تعامل پدیده هاي محیط و کارآفرینی را بیشتر روشن می سازد. مفاهیمی چون ارزش، منبع و فرصت در تعاریف کارآفرینی، همگی ریشه در محیط داشته و بنابراین اثربخشی خلق ارزش، شناسایی و استخراج صحیح فرصت و تأمین مناسب منابع مستلزم شناخت کامل روابط بین محیط و رفتارهاي کارآفرینانه است - بروکز و ویترستون6 ،. - 1997 از این رو مطالعه و پژوهش پیرامون ارتباط بین ابعاد و ویژگی هاي محیطی با چگونگی سیاست گذاري و اجراي رفتارهاي کارآفرینانه در سازمان می تواند راهگشاي توفیق طلبی سازمان ها در فضاي کسب و کار امروزین باشد.سوالات پژوهش عبارتند از:

در متن اصلی مقاله به هم ریختگی وجود ندارد. برای مطالعه بیشتر مقاله آن را خریداری کنید