بخشی از مقاله

چکیده

امروزه شاهد گ سترش ر شتههای ورز شی و ا ستقبال مردم از ورزش ه ستیم. میلیونها نفر نیز علاقهمند به رویدادهای ورزشیاند. با توجه به نقش ورزش در سلامت عمومی جانبازان و تأکید رهبر معظم انقلاب به اهمیت ورزش و الگو قراردادن این عزیزان در ورزش قهرمانی و پهلوانی، این سوال مطرح میشود که ورزش چه جایگاهی در میان جانبازان ورزشکار دارد؟ این مقاله میکوشد با استفاده از کتابها، مقالات و سایتهای اینترنتی به پاسخ این مهم بپردازد.

در این نوشتار به روش تحلیلی-توصیفی جایگاه و اهمیت ورزش در زندگی جانبازان مورد بررسی قرار میگیرد و در ادامه، ویژگیهای اخلاقی این بزرگواران که به عنوان برترین الگو برای ورزشکاران شناخته شده اند، مطرح میگردد، به گونهای که این مقاله از تاثیر معنادار ورزش در زندگی جانبازان ورزشکار خبر میدهد. نتایج حاصل از این تحقیق نشان داد همانگونه که در زمان جنگ، ورزشجایگاه و اهمیت ویژهای در بین رزمندگان داشته امروزه نیز از همان اهمیت و جایگاه در بین جانبازان برخوردار میباشد.

مقدمه

جانبازان بهدلیل مواجهه با حوادث استرسزای جنگ، با مشکلات جسمی و روانی زیادی روبرو می شوند که این امر می تواند، بهطور جدی کیفیت زندگی جانباز را تحت تاثیر قرار دهد. یکی از درمانهای غیردارویی که می تواند در بهبود کیفیت زندگی این جانبازان نقش داشته باشد، تمرینات فیزیکی و ورزشی است. در این راستا، پژوهش حاضر، به بررسی وضعیت فعالیتهای ورزشی جانبازان میپردازد. بنابراین، براساس اهداف تعیینشده، سؤالات تحقیق مطرح گردید که آیا ورزش میتواند یکی از راههای افزایش سلامت جسمی و روحی جانبازان باشد؟از طرفی این سوال نیز مطرح میگردد که ایا جانبازان ورزشکار میتوانند الگوهای برتر اخلاق ورزشی کشورمان باشند؟ مواد و روش ها: این مقاله ازنوع تحلیلی توصیفی است. با استفاده از کتابهای دینی و وبسایتهای متفاوت، همچنین مقالات گوناگون و سخنان بزرگان به اهمیت ورزش از نظر سلامت و الگو قراردادن جانبازان ورزشکار که درحقیقت قهرمانان واقعی هستند، پرداخته است.

یافتهها

مقام معظم رهبری: »من میخواهم ورزش جانبازان را هم بهطور موکد متذکر شوم. البته الحمدالله ورزش جانبازان خوب بود ,الحمدالله در میدانها خوب بوده همینطور که شما گفتید در المپیک مدالها و افتخارات بیشتر و چهرههای بهتری کسب کردند، اما بخصوص روی اینها کار بکنید. علت آن هم این است که جانبازان سابقه جبهه دارند. اینها یک قهرمانی را انجام دادند، یعنی وضع جسمانی آنها، نشان دهنده قهرمانی است. کاری است که کردند و یک پرونده با اینها همراه است. بنابراین اینها آنجا امتحان دادند، باز هم میتوانند در میدانهای ورزشی انشااالله امتحان بدهند. - 1 - «

تمرینات فیزیکی و فعالیتهای ورزشی گروهی هوازی میتواند به بهبود کیفیت زندگی جانبازان مبتلا به اختلال استرس پس از سانحه در حیطههای سلامت جسمی و روانی کمک کند - - 2 بین کارکردهای تصویرسازی ورزشی با متغیرهای سن و توانایی تصویرسازی دیداری با چشم باز، ارتباط وجود دارد. کارکردهای تصویرسازی ورزشی - اختصاصی انگیزشی، عمومی انگیزشی- خبرگی و عمومی انگیزشی- انگیختگی - بر اساس سن پیشبینی میشوند؛ بدین معنی که با افزایش سن استفاده از این کارکردها کاهش مییابد.

همچنین با کاهش تصویرسازی با چشم باز، کارکرد اختصاصی انگیزشی نیز کاهش می یابد. - %52,4 - 3 از جانبازان زن اعتقاد داشتند که اعضای خانواده، از نقش آنها در خانواده رضایت کامل دارند و %66,7 آنها میزان حمایت خانوادگی را خوب و بسیار خوب گزارش کردند. %42,8 افراد تاثیر ضایعه نخاعی را بر روی ارتباطات اجتماعی خود ناچیز تلقی کردند و در مقابل %33,3 از آنان اعتقاد داشتند که ضایعه نخاعی تاثیر عمیقی روی تعاملات اجتماعی آنها داشته است.

با درنظر گرفتن کاهش سطح فعالیتهای فیزیکی و اجتماعی پس از ایجاد ضایعه نخاعی، ارزیابی کیفیت زندگی و بررسی وضعیت سلامت جسمانی و روانی جانبازان زن مبتلا به ضایعه نخاعی-برای اتخاذ تصمیمات مناسب جهت ارتقاء سطح زندگی این بیماران - لازم به نظر میرسد. - - 4 با توجه به اینکه، کارایی دستگاه تنفسی در جانبازان شیمیایی نسبت به افراد سالم پایینتر است، پیشنهاد میشود که این افراد در هنگام بروز مشکلات تنفسی و همچنین در هنگام انجام فعالیتهای ورزشی در وضعیت ایستاده باشند. - - 5 چند سوال:

·    آیا بدون داشتن بدنی سالم و نیرومند، میتوان عباداتی همچون جهاد در راه خدا و روزه را به خوبی انجام داد؟

·    آیا اگر بدن انسان با ورزش سالم شود، بهتر نمیتواند به تکالیف الهی و حتی کارهای روزمره برسد؟

·    آیا همین موارد فوق برای ارزشمندی ورزش کفایت نمیکند؟ پس اگر اسلام به امر ورزش تاکید دارد، بهخاطر اثرات خوب و سودبخش آن میباشد.

در متن اصلی مقاله به هم ریختگی وجود ندارد. برای مطالعه بیشتر مقاله آن را خریداری کنید