بخشی از مقاله

چکیده:

بحران، مقولهای است که همه سازمانها و جوامع کموبیش و با توجه به ماهیت و فعالیتشان به گونهای با آن روبرو هستند؛ مرحله آمادگی در چرخه مدیریت بحران شاااام آمادهباش قب از بحران و برنامهریزی برای پاساااو فوری به آن و نیز تبش برای برگشااات هر چه سریعتر به حالت قب از بحران میباشد که نقش حیاتی در چرخه مدیریت بحران دارد.آموزش بهعنوان یکی از محورهای اصلی آمادگی میباشد که همواره بهعنوان وسیلهای مطمئن در باالبردن رشد اجتماعی، فرهنگی و اقتصادی جوامع و کشورها نقش کلیدی دارد.تئوری و روشهای مختلفی برای یادگیری توسااااا نظریهپردازان علوم مدیریت و رفتاری ارائه گردیده اسات. در میان آموزشها، آموزشهای شبیهسازی و تعاملی مورد توجه بیشتری در قشر خاصی از جامعه علیالخصوص کودکان و نوجوانان قرار گرفته است.رنگ بهعنوان یک نماد از مهمترین عناصار ارتبایی و هنری اسات. انساانها به کمک رنگ میتوانند اشایا و محی پررامون خود را ببینند و آنها را یبقهبندی نمایند تا شناخت و آموزش آنها آسانتر گرد.در این مقاله عبوه بر بیان ادبیات و مفاهیم بحران، آموزش و بررسااااای انواع مختلف آن، اهمیت و ضااااارورت جایگاه و نقش رنگ درآموزشهای مدیریت بحران با رویکرد آمادگی در بحران بیان میگردد.

کلمات کلیدی: رنگ، آمادگی در بحران، مدیریت بحران، آموزش.

مقدمه:

آموزش همواره به عنوان وساااایلهای مطمئن در باالبردن رشااااد اجتماعی، فرهنگی و اقتصااااادی جوامع و کشااااورها نقش کلیدی دارد.کیفیت عملکرد و ح مشااکبت مدیریت ها، تجهیز نیروی انسااانی، بهرهوری و بهره گیری هر چه مؤثرتر از نیروی انسااانی همه و همه نیازمند یک برنامه ریزی اصولی برای آموزش در هر کشوری است. آموزش در هر زمینه، نه تنها به ارتقای رشد شخصیتی، اجتماعی و فرهنگی جوامع کمک بسیار می کند بلکه باعث پروستگی و انسجام هر چه بیشتر افراد یک جامعه به یکدیگر شده و آن را به سوی یک هدف عالی وغایی رهنمون میسازد. - میگنا, - 0931بحران، مقولهای اساات که همة سااازمانها و جوامع کم و بیش و با توجه به ماهیت و فعالیتشااان به گونهای با آن روبرو هسااتند.

بروزخطرات، سااوانو و بحرانهای مختلف اقتصااادی، اجتماعی، ساایاساای و نظامی به همراه حوادث غیر قاب  پرشبینی واقعیتی اسااتکه بشر در یول تاریو همواره با آن آشنا بوده است.مدیران بحران عبوه بر داشاتن وعایف عام مدیریت در حالت پایدار نظیر برنامه ریزی، سازماندهی، هدایت و کنترل، نوآوری و انگیزش، هماهنگی و بودجه بندی و... دارای وعیفه ای مهم تری هسااتند؛ آنها باید پاسخگوی نیازها و تقاضاهای افراد جامعه بحران زده باشند و در نجات جان و یا ارتقا سبمتی آنها بکوشند. و این موضوع بر حساسیت و اهمیت کار آنها می افزاید.نقش حیاتی مرحله آمادگی در چرخه مدیریت بحران شام  آماده باش قب  از بحران و برنامه ریزی برای پاساو فوری به آن و نیزتبش برای برگشت هر چه سریعتر به حالت قب  از بحران می باشد. آمادگی مفهومی است که تمام جوانب مدیریت بحران را در خوددارد.

هماهنگی بین ساااازمانهای مختلف دولتی، کارکنان فوریت ها، داویلبین و شاااهروندان نیز در مقوله آمادگی می گنجد. هر کدام از سازمانهای مرتب با مدیریت بحران، بخش خصوصی و شهروندان همگی نیاز به آمادگی در برابر بحران دارند. این آمادگی حاصبرنامه ریزی، آموزش و اجرای تمرینات اضطراری قب  از بحران می باشد. - پورحیدری, و غیره, 0933 ص. - 091آمادگی از ارکان اصلی مدیریت حوادث بوده و در ساده ترین شاک  ، نیازمند برنامه ریزی، آموزش پرسان  ، آموزش جامعه و تمرین وارزیابی اسات. این آمادگی در ساطو فردی؛ به افزایش دانش، بهبود نگرش و کسااااب مهارت های الزم، در ساطو محلی؛ به تدوینبرنامه، تأمین منابع و مشخکردن ساختار مدیریت محلی و درساطو ملی؛ به تدوین سیاستها، دستورالعملها و راهنماهای عملکردی نیازمند می باشد.سازمان های مختلف در هر سطحی، هر کدام نقش مخصوصاای در روند آمادگی دارند. آموزش از بهترین شیوه های ارتقا شخ بهره وری در جوامع انسااانی است.

برای جلب مشکرت فراگیر و مردمی می بایساات آموزش ها برای تمام گروههای ساانی و اجتماعی ارائه شوند و نباید در این بین استثنا قائ شد.آموزش به عنوان یکی از محورهای اصااالی آمادگی می باشاااد که علی رغم تبش های بعضااای از سازمانها، آموزش در مدیریت بحرانمغفول واقع شده است و آثار آن در حوادث زیاد مثبت نیست که نوع عملی آن در مدارس در حد زنگ حادثه باقی مانده است.علی رغم تبش های بساایار سااازمان های بحران مدار و حضااور داویلبانه مردم، ضااعف و یا فقدان آموزش های مناسااب در این حوزه؛ سازماندهی این نیروها، بهره وری مناسب از این امکانات، همواره مشهود بوده است. درحال حاضر مدیریت حوادث و عوارض ناشی از آنها به منظور حفظ جوامع و تأمین ثبات، امری ضروری است.در سالهای اخیر به توسعه و پرشرفت نیازهای آموزشی توجه بسیاری شده و سعی شده است از روشهای مختلف آموزشی جهت ارتقا مدیران، کارکنان و جامعه هدف استفاده شود.

تعاریف و بیان مسله:

بحران:

فرهنگ جامعه مدیریت، بحران را مرحله بحرانی، نقطه عطف و حادثه سرنوشت ساز تعریف می کند و درباره مدیریت بحران می نویساادَفساابک انفعالی در مدیریت اساات که به جای تاکید بر برنامه ریزی و تدوین راهبردهای بلند مدت، به ح و فصامشکبت آنی و کوتاه مدت - هنگامی که بروز می کند - توجه زیادی می کند. - فرهنگی, علی اکبر; صفرزاده, حسین, 0931 ص. 39و - 39

مدیریت بحران:

براساس تعریف برنامه عمرانی سازمان مل  متحد - 5113 - UNDPمدیریت بحران عبارتست از سیاست گماری، اخم تصمیمات مدیریتی و انجام اقدامات اجرائی به منظور آمادگی، کاهش اثرات مخرب، پاساااااخگویی، بازساااااازی و ترمیم اثرات ناشااااای از ببیای یبیعی یا انسان ساخت. - جهانگیری, 0933 ص. - 91

آموزش:

آموزش تجربه ای است مبتنی بر یادگیری و به منظور ایجاد تغیررات نسااااابتا پایدار در فرد، تا او را قادر به انجام کار و بهبود بخشای توانایی ها، تغیرر مهارتها، دانش، نگرش و رفتار اجتماعی نماید. - سید جوادین, 0931 ص. - 591آموزش عبارتست از کوشش در جهت بهبود عملکرد شاغ  در ارتباط با انجام کار و مسائ  مربوط به آن. آموزش در صورتی اثربخش اساات که یک تجربه یادگیری و یک فعالیت سااازمانی برنامه ریزی شااده را شام شااود و یا به منظور پاسااو به یک نیاز شااناخته شااده یراحی شود. - جزنی, 0913 ص. - 093

تئوری های یادگیری:

اندیشمندان تئوری های مختلفی را برای یادگیری درنظر گرفته اند که مهمترین آنها به صورت زیر می باشد.

.1  تئوری شناختی - گشتالت - :

اسااااس نظریه شاااناخت را قانون تعادل روانی تشاااکی می دهد. فرآیندی اسااات که باعث فروپاشااایدگی تعادل فعلی فرد می شود و او می کوشد تا به یک تعادل روانی تازه دست پردا کند.
نظریه شااااناختی، اصااااولی به شاااارر زیر برای یراحی برنامه های آموزشاااای توصاااایه می کند که با رعایت آن، از این مقاومت کاسته و باعث می گردد تا با یادگیری، بهتر و با سرعت بیشتری انجام گیردَ.

-باید تفاوتهای موجود میان گروههای مختلف - از قبی  زنان و مردان یا جوانا و افراد مسااااان - را در ساااااازمان در نظرگرفت و برای آموزش آنها، برنامه های مناسبی یراحی نمود.

-به تفاوتهای انفرادی میان افراد توجه داشاات و سااعی کرد در حد امکان روشاای را که آسااانتر اساات و فرد ترجیو می دهد، برای آموزش او انتخاب نمود.

-فرآیند آموزش منطقی باشد، یعنی باد هدف از آموزش کامب برای فرد روشن باشد.

در متن اصلی مقاله به هم ریختگی وجود ندارد. برای مطالعه بیشتر مقاله آن را خریداری کنید