بخشی از مقاله

چکیده

با توجه به اهمیت آموزش در بخش های بهداشت, ایمنی و محیط زیست و نقش آن در کاهش حوادث, بیماری های شغلی و ضایعات زیست محیطی, در این سعی شده است خطرات عمده ای را که جوشکاران با آن مواجه هستند پیش بینی کرده و برای مقابله ی هر چه بهتر این خطرات راهکارهایی اساسی را ارائه دهیم. همچنین در این پژوهش , ایمنی و بهداشت 30 کارگاه جوشکاری در مراکز سازمان آموزش فنی و حرفه ای کشور, مورد بررسی قرار گرفته است که پس از تجزیه و تحلیل داده ها و با استفاده از آمار توصیفی و آمار استنباطی نتایج حاصل نشان میدهد که با اطمینان ./95 میتوان گفت ایمنی کارگاه های جوشکاری در مراکز سازمان آموزش فنی و حرفه ای کشور بین ./69 تا ./96 بوده که این میزان به نسبت خوب میباشد.

کلمات کلیدی: ایمنی, بهداشت, محیط زیست.

مقدمه

ایمنی, حفاظت فنی و بهداشت صنعتی به مجموعه تدابیر, اصول و مقرراتی گفته می شود که با بکار گرفتن آن ها میتوان نیروی انسانی و سرمایه را در مقابل خطرات مختلف در محیط های صنعتی به نحو موثری حفظ و حراست کرد و یک محیط کاری بی خطر و سالم جهت افزایش کارایی کارکنان به وجود آورد. در کارگاه هایی که اصول ایمنی و حفاظت فنی مراعات نمی شود روحیه کارکنان ضعیف و متزلزل است و کمتر امکان دارد کارگران طراز اول به خدمت چنین سازمان هایی راضی شوند.

بنابراین اجرای تدابیر و برنامه هایی به منظور ایمنی و حفاظت فنی کارکنان در راستای تامین و نگه داری نیروی انسانی و همچنین صرف هزینه و تخصیص اعتبار در برنامه های سازمان به منظور ابداع تدابیر و استقرار وسایل ایمنی جهت جلوگیری از حوادث, از اهمیت ویژه ای برخوردار است. حرفه ی جوشکاری مانند سایر مشاغل دارای اهمیت دارای خطرات بسیاری می باشد که در صورت شناخت عوامل خطرساز و آگاهی در خصوص نکات ایمنی و بهداشتی محیط کار و رعایت آن ها توسط افراد شاغل در کارگاه جوشکاری میتوان از وقوع حوادث ناگوار جلوگیری کرد.

عوامل مخاطره آمیز در کارگاه های جوشکاری

بطور کلی خطراتی که از نظر ایمنی و بهداشت جوشکاران را تهدید می کند به شش گروه طبقه بندی می شوند: بیولوژی: این نوع خطرات مربوط به محیط کار می باشند و از این رو معمولا جوشکاران را تهدید نمی کنند. شیمیایی: هنگام جوشکاری فیوم هایی تولید می شود که مخلوطی از ترکیبات اکسید های فلزی, سیلیکات ها و فلوئوریدها می با شند. فیوم هنگامی تولید می شود که یک فلز تا بالای نقطه جوش خود گرم می شود و سپس بخارات آن ب شکل ذرات خیلی ریز جامد تبدیل می گردد. اگر فلز پو شش یا رنگ دا شته باشد این مواد در اثر گرما تجزیه شده و به بخشی از فیوم تبدیل می شوند. هنگامی که در نزدیکی این فیوم ها کار انجام می شود باید ملاحظات خاصی توسط جوشکاران در نظر گرفته شود.

ارگونومی: آسیب ها و جراحات جوشکاران در نتیجه ی کشیدگی, در رفتگی و یا تغییر شکل عضلات. فیزیکی: آسیب هایی مانند سروصدا, سرما یا گرمای شدید, انتشار نورهای مرئی و اشعه های ماوراء بنفش و مادون قرمز.ایمنی: مانند کار در ارتفاعات و یا فضای محصور, شوک الکتریکی یا برق گرفتگی و آتش سوزی در اثر جرقه.روانی: برخی جوشکاران ممکن است مجبور باشند که در شیفت های بیشتر کار کنند که این امر بر سلامتی آن ها اثر منفی می گذارد و همچنین تقاضا برای کار و احتمال بیکاری نیز باعث بروز استرس می شود.

برای مقابله با خطرات احتمالی ذکر شده اقدامات پیشگیرانه ی زیر میتواند تا حد زیادی وقوع چنین خطراتی را به حداقل برساند:نصب سیستم تهویه مناسب.استفاده دائم از وسایل حفاظت فردی مانند عینک, گوشی و پیشبند.اطمینان از اینکه مواد قابل اشتعال دور از محل کار می باشند.داربست ها و نردبان ها را باید قبل از استفاده بازدید و بازرسی کرد.آموزش روش های ایمن بالا رفتن.اگر لازم ا ست که کاری در موقعیت نامنا سب از نظر ارگونومیکی انجام شود - مثلا د ست فرد بالای سطح شانه ها قرار گیرد - , باید زمان استراحت کافی به کارگر داده شود.

روش های کاری ایمنی که جوشکاران در حین عملیات جوشکاری لازم است مدنظر قرار دهند روش های صحیح انتخاب, استفاده و نگهداری وسایل حفاظت فردی. روش های حفاظت از سقوظ.
روش های ورود به فضای محصور.چگونگی کارکردن ایمن و استفاده مناسب از مایعات قابل اشتعال. چگونگی استفاده ایمن از گازهای تحت فشار. چگونگی استفاده از تجهیزات انتقال نیرو.
استفاده ایمن از نردبان ها, سکوها و داربست ها.  گزارش خطرات. روش های حفظ نظم و ترتیب در محل کار.

محیط زیست

کارخانه ها و کارگاه های تولیدی سربسته ای که جوشکاری در آنجا انجام می شود می توانند منبع عمده آلودگی باشند. در گذشته اکثر شرکت ها ترجیح می دانند که فیوم های متراکم را از نزدیک کارگر گرفته و آن ها را به اتمسفر تخلیه کنند. امروزه بیشتر قوانین کنترل آلودگی, صریحا این نوع عملکرد را غیرقابل قبول می دانند. جمع آوری و فیلتراسیون صحیح فیوم ها و گرد و غبار جوشکاری مسئله مهمی است که در تمامی کشورها مورد توجه قرار گرفته است. در نتیجه انتخاب فیلتراسیون ای که با راندمان بالا طراحی شده باشد بسیار مهم است. همچنین سازمان جهانی محیط زیست صنایع را ملزم به گزارش نوع و میزان آلاینده های رها شده در هوای محیط زیست می کند.

در متن اصلی مقاله به هم ریختگی وجود ندارد. برای مطالعه بیشتر مقاله آن را خریداری کنید