بخشی از مقاله

چکیده

هدف این پژوهش طراحی و تهیه درسافزار آموزش بهداشت محیط در بحران بر اساس اصول اولیه آموزش مریل و تأثیر آن بر میزان یادگیری و یاددارای پرسنل مرکز بهداشت اسلام آباد غرب میباشد. این پژوهش به روش شبه آزمایشی انجام شده است. جامعه آماری شامل کلیه پرسنل خانههای بهداشت شهرستان اسلامآباد غرب در سال 1395 به تعداد 81 نفر بوده است. 70 نفر به عنوان نمونه به روش تصادفی در دو گروه آزمایش و کنترل 35 نفره قرار گرفتند. ابزار پژوهش درسافزار و آزمونهای یادگیری و یادداری محقق ساخته میباشد.

پایایی آزمونها با استفاده از آلفای کرونباخ به ترتیب 0/83 و 0/81 و برای درسافزار با روش بازآزمایی 0/85 محاسبه شد. طرح پژوهش شامل پیشآزمون-پسآزمون یادگیری و آزمون یادداری برای گروه آزمایش و کنترل بود. در تحلیل فرضیهها از تحلیل کواریانس و نرم افزار spss استفاده شد.

یافته ها نشان داد میزان یادگیری و یادداری حقایق، مفاهیم، روشکار و اصول در گروه آزمایش نسبت به گروه کنترل در سطح P <0/05 دارای تفاوت معنادار دارد. نتیجه اینکه درسافزار طراحی شده بر اساس اصول اولیه آموزش مریل با محتوای بهداشت محیط در بحران، بر میزان یادگیری و یادداری پرسنل بهداشتی تأثیر مثبت دارد.

مقدمه:

بحران رویدادی است که به طور طبیعی یا به وسیله بشر، به طور ناگهانی یا به صورت فزاینده به وجود آید و سختی و مشقتی را به جامعه انسانی تحمیل کند که برای برطرف کردن آن نیاز به اقدامات اضطراری، اساسی و فوق العاده باشد - اسکندری، . - 1391 الگو، نقشه فرآیند آموزشی است که راهنمایی لازم برای بررسی و تشخیص آموزشی و طراحی مداخلات را فراهم نموده و ارزشیابی را تسهیل میکند - محمدی و رفیعی فر،. - 1385 اثر بخشی آموزش و یادگیری هم برای سازمانها و هم آموزش و پرورش اهمیت دارد

طراحان آموزشی به شناسایی و اعمال روشهای خاص آموزشی برای دستیابی به اهداف مشخص آموزشی به یک محتوای خاص میپردازند - لشن ، پولاک و رایگلوث، . - 1394 دیوید مریل در مقاله ای تحت عنوان " اصول اولیه آموزش" به بررسی الگوی آموزشی مبتنی بر مسئله میپردازد. به اعتقاد وی پنج اصل اولیه آموزش عبارتند از: مسئله محوری، فعال سازی، نمایش دادن، کاربرد و تلفیق

شکل شماره:1 اصول اولیه آموزش مریل

مریل ادعا دارد که که بسته به میزان حضور این اصول در طول آموزش، یادگیری گسترش مییابد - فریک و همکاران،. - 2008 مریل عناصر محتوایی را به چهار دسته حقایق، مفاهیم، روشکارو اصول تقسیم کرده است - پاکپور،. - 1390 تحولات روز افزون در رابطه با علم و فناوری، نیازهای آموزشی تازهای را برای مشاغل گوناگون ایجاد میکند که تحصیلات رسمی و دانشگاهی پاسخگوی آنها نبوده و استفاده از انواع دیگر آموزشها از جمله آموزشهای ضمن خدمت لازم است

آموزش نیروی انسانی منجر به پرورش استعدادهای افراد، ارتقای روشها و فنون کار، فراگیری دانش و افزایش مهارتهای شغلی و جلوگیری از اتلاف هزینه برای سازمان میشود - رکس و استیوزن،. - 2010 عملکرد امروز، حاصل یادگیری دیروز است و عملکرد فردا، حاصل یادگیری امروز - ویندزور،. - 2001 ضامنی و همکاران - - 1390 در پژوهشی به این نتیجه رسیدهاست که آموزش با استفاده از نرمافزار چندرسانهای در مقایسه با شیوه سنتی تدریس در بهبود فرآیند یادگیری تفاوت معناداری نداشتهاست ولی بر یادداری دانشآموزان در درس جامعه شناسی تأثیر داشتهاست.

اسدی و قبادی - - 1391 در پژوهشی بیان کردند که آموزش به سبک چندرسانهای بر یادگیری و یادداری ساختار دستوری زبان انگلیسی مؤثر است. نتایج پژوهش احمدیان چاشمی ورستگارپور - 1391 - نشان داد که استفاده از الگوی راهبرد آموزشی تکلیف محور مریل باعت بهبود یادگیری و یادداری و همچنین پیشرفت تحصیلی یادگیرندگان در درس علوم تجربی میشود.

عمرانی و همکاران - - 1391 در پژوهش خود نشان دادند که الگوی طراحی آموزشی رایگلوث و مریل برانگیزش پزشکان تأثیر مثبت داشتهاست ولی یادگیری، نسبت به روش سخنرانی تفاوت معنیداری نداشتهاست. شیرزادی و عابدی صفا - - 1392 در پژوهشی به این نتیجه رسیدند که بهکارگیری چندرسانهای محقق ساخته بر میزان یادگیری و یادداری درس علوم در مقایسه با روش سنتی تفاوت معنیداری دارد.

زارعی زوارکی و بدلی - - 1392 در پژوهشی به این نتیجه رسیدند که اصول اولیه آموزش مریل میتواند میزان یادگیری و یادداری را بهبود ببخشد. میرباقرآجرپز و همکاران - 1393 - در پژوهشی به این نتیجه رسیدهاند که نرم افزار چند رسانهای باعث افزایش انگیزه، رضایت و یادگیری دانشجویان اتاق عمل در درس تکنولوژی جراحی گوارش میشود.

کوهپایه زاده و همکاران - - 2014 در پژوهشی تحت عنوان بررسی تأثیر استفاده از نرمافزار آموزشی چندرسانهای بر یادگیری اصول پایه عملیات احیای قلبیBریوی به این نتیجه رسیدهاند که ارائه محتوی به صورت نرمافزار چند رسانهای میتواند سبب افزایش دانش دانشجویان پرستاری بیش از روش سخنرانی و شبیه سازی شود، اما در بهبود عملکرد روانیBحرکتی دانشجویان مؤثر نمیباشد.

فیروزی و همکاران - - 2015 در پژوهشی به این نتیجه رسیدها اند که بهکارگیری الگوی طراحی اصول اولیه آموزش، در آموزش ضمن خدمت معلمان موجب افزایش اثربخشی این دورههای آموزشی میشود ولی در مؤلفه یادگیری تفاوت معناداری بین گروه آزمایش و کنترل مشاهده نکردهاست.

زارع و همکاران - 1394 - در پژوهشی به این نتیجه رسیدند که میزان یادگیری دانشجویانی که درس فیزیولوژی را به شیوه چندرسانهای، آموزش دیده بودند نسبت به دانشجویانی که درس فیزیولوژی را به صورت سنتی آموزش دیده بودند ، بیشتر است. خزایی و همکاران - 1394 - در پژوهشی تحت عنوان تأثیر نرمافزار آموزشی بر یادگیری مهارتهای بالینی دانشجویان به این نتیجه رسیدهاند که استفاده از نرمافزارهای آموزشی علاوه بر اینکه بر یادگیری دانشجویان مؤثر است، نمرات آنها را در آزمون عملی به میزان چشمگیری افزایش دادهاست.

امامیان خشتی و همکاران - - 1395 در پژوهشی تحت عنوان تأثیر تلفیق اصول اولیه آموزش مریل و یادگیری مبتنی بر تیم بر یادآوری و کاربرد در دانشجویان پرستاری به این نتیجه رسیدهاند که با استفاده از اصول اولیه آموزش مریل و یادگیری مبتنی بر تیم، میتوان میزان دستیابی در سطح یادآوری و کاربرد را بهبود بخشید. شرکت تامسون - 2002 - در مطالعهای چنین نتیجهگیری کرد که محصول آموزشی حاوی اصول اولیه آموزش در مقایسه با آموزش موجود شرکت از نظر تأثیر و کارآیی بهطور معناداری بهتر بودهاست.

نوردهوف - - 2002 در پژوهشی اصول اولیه آموزش مریل را بهکارگیری کردهاست، نتیجه پژوهش این بودهاست که فعالسازی دانش پیشین مهمترین عامل در موفقیت الگوی مریل به حساب میآید. آینا و همکاران - - 2007 در پژوهشی به این نتیجه رسیدند که استفاده از رایانه و چندرسانهای در فراگیران باعث پیشرفت تحصیلی بیشتری میشوند.

سای و جینکس - - 2007 در پژوهشی که آموزش تلفظ لغات زبان انگلیسی را بررسی میکرد، به این نتیجه رسیدند که یادگیری دانشآموزانی که از چندرسانهای استفاده میکردند، بهتر از گروهی بود که این آموزش را به روش سنتی دریافت میکردند. ماندرناک - - 2009 در پژوهشی به این نتیجه رسیدهاست که منابع چندرسانهای که از طراحی خوبی برخوردار باشند نتایج یادگیری را افزایش میدهند.

در متن اصلی مقاله به هم ریختگی وجود ندارد. برای مطالعه بیشتر مقاله آن را خریداری کنید