بخشی از مقاله

چکیده

دانشگاه یا مکانی که براساس نظر امام خمینی - ره - می تواند بر سرنوشت جوامع اثر گذارد امروز به عنوان محل تولید علم شناخته می شود . برای نیل به این هدف، فضای دانشگاه بایستی از آرامش و پایبندی دانشجویان به ارزش ها و فرهنگ های همان ملت برخوردار باشد . هدف نویسنده از نوشتار حاضر ضرورت وجود حراست در دانشگاه ها ،تشریح وظایف حراست در دانشگاه ها ،راهبرد های مورد استفاده حراست در دانشگاه ها و نکاتی پیرامون این مباحث می باشد.

روش جمع آوری اطلاعات به صورت کتابخانه ای و استفاده از منابع میدانی و مصاحبه با اساتید باتجربه ، پایان نامه ها و مجلات معتبر حراستی می باشد . نتیجه تحقیقات حاکی از این است که برای ایجاد تغییرات در دانشگاه ها باید تغییراتی در راه حل ها و شیوه های مواجه با مشکلات ایجاد کرد زیرا که شکل آسیب ها همواره بواسطه ظهور ابزار جدید و استفاده خاطیان از آن متنوع تر می شود. 

مقدمه

مقام معظم رهبری - مدظله العالی - :

امنیت ، زیر ساخت همه پیشرفت های یک ملت است . اگر امنیت نباشد ، نه اقتصاد هست ، نه فرهنگ هست ، نه سعادت شخصی و نه سعادت عمومی مردم اجتماع است . اگر مجموعه معارف و تعلیم اسلامی را به درختی ریشه دار و پرشاخ و برگ تشبیه کنیم ، آموزه های اعتقادی ، به منزله ریشه ، احکام موازیم فقهی بسان شاخ و برگ و اخلاق به مثابه میوه آن خواهد بود . به دیگر سخن ، هدف نهایی برطرف کردن کاستی های رفتاری و درمان بیماری های ×نفسانی و پرورش انسان کامل و در نتیجه برپایی جامعه مطلوب و برخوردار از موزاین صحیح اخلاقی است .

حدیثی از پیامبر اکرم - ص - :

انما بعثت لاتمم مکارم الاخلاق

بی گمان من مبعوث گردیدم تا مکارم اخلاقی را به اتمام رسانم . براساس این واقعیت ، برتمامی اقشار جامعه اسلامی است در تربیت نفس و تهذیب اخلاق ، سعی بلیغ کنند و با بهره گیری از آموزه های قرآنی و منابع سرشار روایی و با تاسی به منش و سیره پیشوایان دین و بزرگان اخلاق ، رفتار فردی و جمعی خود را چنان که مطلوب صاحب شریعت است ، سامان بخشند . در این میان باید به دانشجویان ، با اهتمامی ویژه نگریست زیرا از یک سو شاهد اثر پذیری خانواده ها و دیگر جوانان به خصوص دانش آموزان از این قشر هستیم و از سوی دیگر این جمعیت ، مدیران و کارگزاران آینده خواهند بود و بی گمان منش و اخلاق آنان ، نقش تعیین کننده در تعالی یا انحطاط جامعه در ابعاد گوناگون خواهند داشت .

متاسفانه علی رغم تلاش هایی که در این زمینه انجام گرفته ، هنوز دانشگاه های ما با آداب و اخلاق اسلامی فاصله دارد و از باب نمونه در بسیاری موارد ، نحوه تعامل دانشجویان با یکدیگر ، رو.ابط متقابل با استاد و.. به گونه ای نیست که مطلوب و مورد تایید اسلام باشد. ما معتقدیم که می توان با ترسیم اخلاق و آداب اسلامی با رویکرد ویژه دانشجویی ، این کاستی ها را تا حدود زیادی برطرف نمود. - دکتر کلانتری

امنیت عاملی اساسی است که لازمه وجود هر نهاد کوچک و بزرگ اعم از خانواده ، شهر ، جامعه ، کشور و جهان است . امنیت از جمله اموری است که بیشتر قابل درک می باشد تا قابل وصف و اصطلاحی است که به زمان و مکان خاصی تعلق ندارد و ضرورت و کاربرد آن خاص یک برهه از زمان یا یک منطقه و کشور نیست ، بلکه مفهوم عامی است که اختصاص به تمامی بشر دارد . امنیت از دیدگاه اسلام به عنوان نعمتی از نعمت های الهی است که هر چند ناشناخته است ، سایر نعمت ها مرهون تحقق آن است و در احادیث شریفه نیز بدین مضمون آمده : - الصحه و الامان : دو نعمت ناشناخته است : صحت و امنیت - - مجموعه مقالات همایش حراست ،ص - 55 کلمه حراست در لغت به معنی نگه بانی و پاسداری است و در اصطلاح این کلمه برای واحد ها - دوایر و سازمان هایی که در محیط های غیر نظامی وظایف مراقبتی و حفاظتی دارند به کار می رود .

در متن اصلی مقاله به هم ریختگی وجود ندارد. برای مطالعه بیشتر مقاله آن را خریداری کنید